مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

احداث باغ گیلاس

Saturday، ۶ Khordaad ۱۴۰۲

احداث باغ گیلاس چگونه انجام می شود؟

گیلاس، میوه‌ای با رنگ قرمز تیره است که در فصل بهار و تابستان بر روی درختان گیلاس رشد می‌کند. این میوه‌ی خوشمزه‌ی تابستانی، غنی از ویتامین C، فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌هاست که برای بهبود سلامت قلب و کاهش خطر بیماری‌های قلبی، کاهش فشار خون و بهبود گوارش مفید است. درخت گیلاس، از خانواده‌ی زردآلوییان بوده و در مناطق معتدل و سرد به وفور یافت می‌شود. با احداث باغ‌ گیلاس، در اوایل بهار شاهد شکوفه‌های زیبای درختان و در تابستان شاهد به بار نشستن درختان و میوه‌های ترش و شیرین گیلاس خواهید بود. اما؛ برای نتیجه گرفتن و به بار نشستن درختان، باید نکاتی در مورد احداث باغ گیلاس، مانند اقلیم گیلاس، خاک مناسب برای آن و نیاز آبی گیلاس بدانید تا باغی پرثمر داشته باشید. برای دانستن این نکات، این محتوا را با دقت مطالعه نمایید.

نوع اقلیم آب‌وهوایی گیلاس

اولین چیزی که در احداث باغ گیلاس باید در نظر بگیرید، اقلیم گیلاس است. زیرا؛ اگر اقلیم مناسب گیلاس نباشد، درختان شما هیچ‌گاه به خوبی به بار نخواهند نشست. گیلاس را می‌توان در مناطق آب‌وهوایی مختلفی کاشت. اما؛ در نواحی سرد و معتدل، می‌توان بهترین نتیجه را گرفت. مناطقی که تابستان‌های خشک اما خنکی را دارند و در زمستان‌ هم به خوبی باران می‌بارد، ایده‌‌آل‌ترین مکان‌ها برای احداث باغ گیلاس هستند. اگر طرفدار گیلاس‌های دوقلو هستید، باید بدانید که این گیلاس‌ها در مناطقی که تابستان گرم دارند به این شکل درمی‌آیند. البته، گیلاس‌های دوقلو با اینکه ظاهر جالبی دارند، اما کیفیت‌شان پایین‌تر از تک گیلاس‌هاست و از نظر اقتصادی به صرفه نیستند. اگر می‌خواهید درباره اقلیم آب‌و‌هوایی مناسب گیلاس بیشتر بدانید، به سایت گلباران سبز گیلان مراجعه کرده و از کارشناسان ما در این زمینه مشورت بخواهید.

عوامل موثر بر رشد گیلاس

  • خاک: اولین عاملی که برای احداث باغ گیلاس خود باید در نظر بگیرید، خاک آن است. گیلاس، درختی است که می‌تواند در انواع خاک‌ها رشد کند و میوه بدهد. اما؛ بهترین خاک برای رشد گیلاس، خاک لومی شنی است. به دلیل حساسیت بالای ریشه‌های گیلاس، خاک باغ نباید خیلی خشک و یا خیلی مرطوب باشد. به علاوه، بافت و عمق خاک هم بسیار مهم است. زیرا؛ ریشه‌های این درختان سطحی هستند و خاک با عمق ۱.۵ متر برای‌شان مناسب است. برای تهیه خاک مناسب باغ خود به فروشگاه گلباران سبز مراجعه کنید.

نکته‌ی دیگری که در احداث باغ گیلاس بسیار مهم است، قلیایی یا اسیدی بودن خاک باغ گیلاس است. در صورتی که بعد از انجام آزمایش خاک متوجه شدید که باغ شما خاک اسیدی دارد، با توجه به بررسی های تحقیقاتی بهترین PH خاک برای درختان گیلاس ۵.۶ از رشد مطلوبی برخوردا می باشد ولی ۵.۵ تا ۸ را هم میتواند تحمل نماید و قابل قبول می باشد. البته؛ با قلیایی شدن بالای خاک، درختان نمی‌توانند مواد مغذی را جذب کنند و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

  • آبیاری: درخت گیلاس در اقلیم‌های مختلفی رشد می‌کند و در نتیجه، نیاز آبی آن با توجه به منطقه احداث باغ گیلاس، می‌تواند متفاوت باشد. به این صورت که در مناطق خشک‌تر نیاز به آبیاری بیشتر و در مناطقی که بارش‌های بیشتری دارند، نیاز به آبیاری کمتر احساس می‌شود. خشکی بیش از حد خاک به ویژه در تابستان باعث می‌شود که درخت به خوبی محصول ندهد و رطوبت بیش‌ از حد هم باعث پوسیدگی و از بین رفتن ریشه‌های درخت می‌شود. به طور کلی؛ نیاز آبی درختان گیلاس بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ مترمکعب آب در سال است. در درختان گیلاس ۵ سال به بالا به همین خاطر، پیشنهاد می‌شود که هر ده روز یکبار درختان را آبیاری کنید و در هربار آبیاری از مقدار ۴۰ لیتر آب برای هر درخت استفاده نمایید.
  • نور: در انتخاب مکان برای احداث باغ گیلاس، باید به نورگیری باغ هم توجه کنید. زیرا؛ درخت گیلاس به نور بسیار حساس است. این درختان، به نور خورشید نیاز دارند تا رشد کنند و محصول بدهند. در طول فصل رشد، گیلاس به حداقل ۶ ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد. همچنین، در فصل تابستان که درخت گیلاس در دوره میوه‌دهی قرار دارد، حداقل میزان نور مورد نیاز در روز به ۸ ساعت می‌رسد. اگر درخت گیلاس نور مورد نیاز خود را دریافت نکند، ممکن است میوه تولید نکند و یا در صورت میوه‌دهی، علاوه بر اینکه میوه‌ها به جای شیرین شدن ترش می‌شوند، میوه‌دهی گیلاس هم به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.
  • نهال مناسب: اگر تمامی شرایط کاشت درختان گیلاس را رعایت کنید، اما نهال‌هایی که تهیه می‌کنید مناسب باغ شما نباشند، پروژه‌ی احداث باغ گیلاس شما موفق نمی‌شود. نهال‌های تهیه شده، باید با باغ شما سازگاری داشته باشند. یعنی؛ علاوه بر پرطراوت بودن و سالم بودن ریشه‌های‌شان، باید با اقلیم و خاک باغ شما سازگار باشند و بتوانند در آن شرایط محصول بدهند. برای دستیابی به این هدف، باید رقم گیلاسی که انتخاب می‌کنید مناسب باغ‌تان باشد. اگر قصد تهیه پایه های رویشی باکیفیت برای باغ خود را دارید، با مراجعه به فروشگاه اینترنتی گلباران سبز گیلان، می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

شرایط زمین

  • شرایط زمین مانند شیب مناسب، ارتفاع از سطح دریا، الگوهای کاشت درختان، فواصل کاشت و استفاده از کودهای مناسب در احداث باغ گیلاس نقشی کلیدی دارند.
  • شیب مناسب: اگر درخت گیلاس را در منطقه‌ی گرم می‌کارید، مراقب باشید که در شیب‌های جنوبی قرار نگیرند. زیرا؛ روی پوست درختان در این مناطق شکاف ایجاد می‌شود. در سایر مناطق می‌توان درختان گیلاس را در هر شیبی کاشت.
  • ارتفاع از سطح دریا: این میزان برای درختان گیلاس بین ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ متر است.
  • الگوهای کاشت درختان: می‌توانید از روش مثلثی، مربعی، مستطیلی و داربستی برای کاشت درختان گیلاس استفاده کنید.
  • فواصل کاشت: برای کشت گیلاس، به طور متوسط باید فاصله ۷x۷ و ۹x۹ البته در پایه های بذری رعایت شود. در صورت استفاده از پایه های گیزیلا ۵ و ۶ تعداد درختان گیلاس ۱۲۰۰ اصله می باشد.
  • استفاده از کودهای مناسب: کودهای شیمیایی، نوعی مواد معدنی هستند و از این نظر اهمیت دارند که به سرعت تجزیه می‌شوند و گیاه می‌تواند از آن‌ها به راحتی استفاده کند. با وجود کودهای مناسب در خاک، گیاهان سریع‌تر رشد می‌کنند و در زمان کمتری به بار می‌نشینند. طبق تاثیر کود مناسب در موفقیت احداث باغ گیلاس، فروشگاه گلباران سبز انواع کودهای مختلف مانند کود شیمیایی ، کود ارگانیک ، کود مایع ، کود حیوانی ، کود گوگرد ، کود ورمی کمپوست و... را به صورت اینترنتی توزیع می‌کند.

سخن پایانی

احداث باغ گیلاس، به عنوان یک فعالیت اقتصادی می‌تواند تاثیرات مثبت و چشمگیری بر اقتصاد کشاورزان داشته باشد و به توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در مناطق روستایی کمک کند. البته این در صورتی امکان‌پذیر است که نکات ذکر شده در مورد توسعه و کاشت درختان گیلاس رعایت شود تا باغ شما به محصول برسد. برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر در زمینه باغداری و احداث باغ گیلاس می‌توانید از مشاوران ما در گلباران سبز گیلان کمک بگیرید.

جهت خرید خاک و کود ، کود کامل و محصولات دیگر برای مصرف در مزارع و باغهای خود و همچنین برای هرگونه پرسش در مورد کشاورزی و باغبانی، پیوند درختان و همچنین سمپاشی میتوانید با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ - ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ در ارتباط باشید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کرده و راهنمایی مطلوبی به دست آورید.