مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

کود شیمیایی

Tuesday، ۲ Farvardin ۱۴۰۱

کاربرد کود شیمیایی برای گیاهان

گیاهان موجودات زنده‌ای هستند که برای رشد و تکامل خود مواد غذایی را از خاک جذب می‌کنند ولی بعد از گذشت مدتی دیگر خاک نیاز گیاهان را تامین نخواهد کرد و باید با اضافه کردن موادی، عناصر غذایی گیاهان را تامین کنیم تا رشد آن‌ها متوقف نشود. با افزایش جمعیت انسان‌ها و کمتر شدن منابع آب و خاک، تامین غذای انسان‌ها دچار مشکل شد و فعالان صنعت کشاورزی دنبال روشی بودند تا این مشکل را برطرف نمایند. استفاده از کودهای شیمیایی یکی از روش‌های حل مشکل بود که این کودها باعث افزایش رشد محصولات و گیاهان شدند و همچنین کیفیت و سرعت بهره‌وری آن‌ها را بیشتر کرد. ما در این مقاله به بررسی کود شیمیایی و انواع آن می‌پردازیم.

کود شیمیایی

استفاده از کود شیمیایی در کشاورزی

به طور کلی به هر نوع ماده‌ای که به تقویت و حاصلخیزی خاک و رشد گیاهان کمک کند، کود می گویند. کودها عناصر شیمیایی تخلیه شده توسط محصولات قبلی را در خاک جایگزین می‌کنند. کود‌های شیمیایی یکی از کودهای پرمصرف در کشاورزی هستند که براساس عناصر تشکیل دهنده، دسته بندی می‌شوند. به دلیل وجود عناصر معدنی در کود شیمیایی، تجزیه و جذب آن‌ها توسط گیاهان با سرعت بالایی انجام می‌شود و به همین دلیل باعث افزایش رشد گیاهان شده و کیفیت محصول را نیز بالا می‌برد. کود شیمیایی در اشکال مختلفی همچون مایع و پودری تولید می‌شود که کودهای مایع اغلب با آب، رقیق می‌شوند و کودهای پودری در سطح خاک پخش می‌شوند و برای جذب کامل نیاز به آبیاری دارند.

مزایای کود شیمیایی

  • حمل، استفاده و نگهداری آنها آسان می‌باشد.
  • برای تأمین یک عنصر خاص می‌توانیم کود خاصی را انتخاب کنیم.
  • شکل محلول در آب این کود، به راحتی در خاک حل می‌شود و به آسانی توسط گیاهان جذب می‌شوند.
  • تاثیرات استفاده از این کودها بر محصولات سریع می‌باشد.
  • با استفاده مناسب از کود شیمیایی بازدهی و کیفیت محصولات افزایش می‌یابد.
  • عناصر و مواد غذایی بلافاصله در دسترس گیاهان قرار می‌گیرد.

معایب کود شیمیایی

  • کود شیمیایی نسبت به کودهای دیگر گران‌تر است.
  • مواد تشکیل دهنده کودها برای پوست و سیستم تنفسی زیان‌آور است.
  • استفاده زیاد از کودها به گیاهان آسیب می‌زند و حاصلخیزی خاک را کاهش می دهد.
  • استفاده طولانی مدت از کودهای شیمیایی باعث کاهش فعالیت میکروبی و ایجاد اختلال در PH خاک می‌شود.
  • مواد مغذی اضافی حاصل از کودها که جذب خاک نمی‌شوند به آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌ریزند و باعث آلوده شدن آب‌ها می‌شوند.
معایب کود شیمیایی

ترکیبات کود شیمیایی

کود شیمیایی از ترکیبات مهم و مورد نیاز رشد گیاهان ساخته می‌شود و به دو دسته عناصر پر مصرف گیاهان شامل (ازت، فسفر، پتاس، منیزیم، کلسیم) و عناصر کم مصرف گیاهان مانند (آهن، روی، مس، منگنز، بور، گوگرد) تقسیم بندی می‌شوند. کود عناصر پر مصرف بیشترین میزان استفاده و تاثیر را در کشاورزی دارند و عناصر موجود در آن‌ها، بیشتر فعالیت‌های حیاتی درون گیاهان را کنترل می‌کنند و عناصر کم مصرف در خاک‌هایی که معضل کمبود آهن و منگنز دارند بیشتر استفاده می‌شوند. البته از گوگرد هم معمولا در خاک‌هایی که در معرض شستشوی زیاد هستند، نیز استفاده می‌شود. پیش از اضافه کردن کود شیمیایی باید میزان PH خاک و عناصر غذایی آن اندازه‌گیری شود و به همین دلیل آزمایش خاک باید در فواصل زمانی معین، انجام شود تا نوع و میزان کود شیمیایی توسط کارشناسان مشخص شود. شما می‌توانید جهت مشاوره با کارشناسان شرکت گلباران سبز با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ و ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس بگیرید.

انواع کودهای شیمیایی تک عنصر

کود های شیمیایی از لحاظ عناصر پر مصرف به سه دسته ۱. کودهای نیتروژنی یا ازته یا کود سفید (N) ۲. کودهای فسفاته یا کود سیاه (P) و ۳. کودهای پتاس (K) تقسیم می‌شوند که در زیر هر کدام از آن‌ها توضیح داده می‌شود.

انواع کودهای شیمیایی تک عنصر
۱. کودهای نیتروژنی یا ازته یا کود سفید (N)

کود شیمیایی سفید دارای عنصر نیتروژن به شکل نیترات است و این عنصر برای رشد خیلی از گیاهان لازم و ضروری می‌باشد و از این کود می‌توان در افزایش رشد بسیار زیادی از گیاهان استفاده کرد. کودهای نیتروژنی یا ازته قابلیت انحلال خیلی خوبی دارند و به راحتی در آب حل می‌شوند و به سرعت در دسترس گیاهان قرار می‌گیرد. از کود های نیتروژنه می‌توان از کود اوره، سولفات آمونیوم و کلسیم نیترات نام برد.

۲. کودهای فسفاته یا کود سیاه (P)

بعد از کودهای نیتروژنی کودهای فسفاته پرمصرف‌ترین نوع کود محسوب می‌شوند. این ترکیبات برای رشد مناسب ریشه‌های گیاهان ضروری هستند و به افزایش بازدهی برداشت محصول کمک می‌کنند و همچنین مقاوت گیاهان را در برابر انواع بیماری‌ها افزایش می‌دهند. کود شیمیایی سیاه، عنصر فسفر را برای انواع گیاهان اعم از گلدانی، درختی و زراعی تامین می‌کند که برخی از کودهای فسفاته شامل دی آمونیوم فسفات، مونو آمونیوم فسفات، سوپر فسفات تریپل و سوپر فسفات هستند.

۳. کودهای پتاس (K)

به کود شیمیایی حاوی عنصر پتاسیم کود سفید نیز گفته می شود. از انواع آن می‌توان به پتاسیم کلرید، کود پتاسیم نیترات و پتاسیم سولفات اشاره کرد. این نوع از کود نیز به رشد کلی گیاهان به خصوص رشد ریشه‌ها کمک می‌کند و مقاومت آن‌ها را در برابر انواع بیماری ها افزایش می‌دهد.

کود شیمیایی کامل یا چند عنصر

کود کامل شیمیایی یا کود (NPK) تمامی عناصر اصلی مورد نیاز رشد گیاهان را دارا می‌باشد و می‌توان در هر شرایطی از آن استفاده کرد. مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده این کودها نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند که با نسبت‌های متفاوتی تولید می‌شوند. کود کامل هر سه عنصر اصلی را در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت که مورد نیاز گیاهان است در آن وجود دارد و نیاز کشاورزان را به خرید کودهای دیگر برطرف می‌کند البته در زمان گلدهی گیاهان نباید از این کود استفاده شود. برخی از انواع این کودها از قابلیت حل شدن در آب برخوردار هستند و می‌توان از طریق محلول پاش یا اسپری، این کود را به گیاهان اضافه کرد. لازم است بدانید که پیش از استفاده از این کود ابتدا باید خاک را آزمایش کنید و سپس با توجه به کمبودهای خاک اقدام به تهیه و اضافه کردن کود به خاک کنید.

کود شیمیایی کامل یا چند عنصر

درجه کود شیمیایی

کود کامل یا کود (NPK) داری سه عنصر اصلی می‌باشد که اعدادی به همراه این عناصر وجود دارد که درجه کود نام دارد و درصد وزنی نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) موجود در این کود را نشان می‌دهد و این اعداد به ترتیب از چپ به صورت N-P-K بیان می شود. به عنوان مثال، ۱۲-۱۲-۳۶ نشان می دهد ۱۲ درصد وزن ماده نیتروژن، ۱۲ درصد فسفر و ۳۶ درصد پتاسیم است. سه عدد موجود در کود شیمیایی (NPK) نشان دهنده میزان مواد مغذی اصلی آن است و این برچسب یک استاندارد ملی است و به عنوان درجه کود شناخته می‌شود.

کود مایع گلدهی ۲۰-۳ (N.P.K) گرین گروت

همه گياهان آپارتماني و غير آپارتماني به مقدار قابل توجهي عناصر نيتروژن، فسفر و پتاسيم نياز دارند که در صورت در دسترس بودن و کافي بودن اين مواد گياه مي‌تواند به خوبي رشد کند. مقداري از اين عناصر از طریق خاک تامين مي‌شود ولي بعد از مدتي مواد غذایی خاک کم می‌شود و بايد حتما مواد غذايي گياه از طريق کود تامين شود تا رشد گياه شما متوقف نشود. برای تقویت خاک از کود مایع گلدهی ۲۰-۳ (N.P.K) گرین گروت استفاده کنید که می‌توانید برای خرید انواع کود به فروشگاه اینترنتی گلباران سبز مراجعه کنید.

کود مایع گلدهی ۲۰-۳ (N.P.K) گرین گروت

محصولات دیگر گلباران سبز

محصولات دیگر شرکت گلباران سبز عبارتند از : کوکوپلاس ، کوکوماس ، کمپوست طلایی چای ، کود ورمی کمپوست ، ورمی پلاس ، کود گرانوله ، پوست برنج ، پوست بادام زمینی ، پیت ماس ، کوکوپیت ، لیکا ، پرلیت ، زئولیت و بارک پیت ، سموم دفع آفات گیاهان ، محصولات تقویتی مایع ، محصولات تقویتی پودری ، بذر و تخم گیاهان ، گلدان کشاورزی و باغبانی و ... می‌باشند که با کیفیت بالا برای تهیه انواع خاک گلدان و استفاده در امر زراعت تولید و عرضه می‌شوند و با توجه به خاصیت هر کدام شما می‌توانید در خاک مزارع و باغ‌های خود از آن‌ها استفاده کنید.

خرید اینترنتی محصولات

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، خرید اینترنتی و آنلاین است. از این طریق می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و صرف هزینه کمتر، به خواسته‌های خود برسید. فروشگاه اینترنتی شرکت گلباران سبز بزرگترین مرکز فروش انواع کود و خاک در تهران و سراسر کشور است و امکان خرید انواع کود و خاک را در سایزهای مختلف با تضمین کیفیت و قیمت، برای شما عزیزان فراهم آورده است.

برای خرید انواع کود و خاک و محصولات دیگر به صورت اینترنتی می‌توانید به سایت گلباران سبز مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ – ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس بگیرید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.