مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

پیوند درختان

Thursday، ۲۴ Farvardin ۱۴۰۲

نحوه صحیح پیوند درختان را بیاموزیم

باغداران برای بهبود محصولات خود، درختان بارور و مرغوب را انتخاب کرده و با روش‌های کشاورزی ویژگی‌های آن‌ها را طی زمان حفظ می‌کنند. یکی از این روش‌ها، پیوند زدن است. آشنایی با انواع پیوند درختان و همچنین بهترین زمان پیوند، برای باغدارها یک نوع نیاز اساسی است. پیوند زدن، اتصال موفقیت آمیز دو گیاه متفاوت می‌باشد که از نظر ژنتیک به یکدیگر مشابه‌اند. این اتصال باعث رشد و ترکیب هر دو گیاه شده و در قالب یک گیاه به رشد ادامه خواهد داد. در ادامه این مقاله از شرکت گلباران سبز گیلان، می‌توانید اصول پیوند درختان میوه را مطالعه کنید. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی درباره انواع پیوند زنی و زمان مناسب آن، در اختیار شما قرار دهیم.

 پیوند درختان

پیوند زدن درختان چگونه است؟

پیوند درختان؛ روشی است که یک درخت را با روش تکثیر در یک درخت دیگر پیوند می‌زنند. در واقع؛ از بخش پایینی گیاه پایه برای پیوند استفاده کرده و آن را به بخش بالایی جوانه ظریف پیوند خواهند زد. این کار در اصل به جهت ترکیب عملکرد دو درخت انجام می‌شود.

پیوند زدن درختان چگونه است؟

برخی درختان مثل درخت هلو و شلیل به علت عمر کوتاهشان، معمولا پیوند زده می‌شوند تا عمر طولانی‌تری داشته باشند. البته اکنون بیشتر درختان را روی پایه پیوندها، پیوند می‌زنند. اهمیت پیوند درختان در این است که ویژگی‌های خاص درخت را به درخت جدید منتقل می کند! در واقع اثر مثبت این عملیات در تولید مثل گیاهان است.

پیوند زدن از زمان‌های گذشته در بین باغداران رایج بوده است. اهداف مختلفی در این روش دنبال می‌شود. در درختان میوه‌دار هدف از پیوند درختان، افزایش باردهی آن‌ها و همچنین افزایش کیفیت و کمیت محصولات  است. همچنین پیوند زنی، یکی از روش‌های بسیار کاربردی در باغداری‌های امروزی می‌باشد. این روش نیاز به رعایت نکات مهمی داشته و لازم است باغداران حتما به این نکات توجه کنند. البته پیوند زدن حتما باید توسط افراد متخصص انجام گیرد. زیرا؛ از خطا و آسیب به گیاه جلوگیری می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه پیوند زدن درختان می‌توانید به سایت گلباران سبز گیلان مراجعه نمایید.

معایب و مزایای پیوند درختان

لازم به ذکر است که پیوند زدن، معایب و مزایای زیادی دارد. از معایب این روش می‌توان به این نکته اشاره داشت که پیوند درختان، همیشه هدف اصلی را تامین نمی‌کند و بخشی که پیوند انجام شده، حجیم شده و تطابق پایه و پیوند به خوبی رعایت نخواهد شد.

از مزایای پیوند زنی نیز می‌توان به حفظ ویژگی درختان اشاره نمود. البته پیوند یک ویژگی بسیار خوبی که دارد این است که سبب می‌شود به وسیله آن بیماری‌های ویروسی را به راحتی تشخیص داده و قسمت‌های آسیب‌دیده ترمیم گردد. در نهایت نیز باید اشاره کنیم که پیوند درختان موجب می‌شود درختان کهن‌سال و مسن، جوان‌تر شده و باردهی مطلوب را شروع کنند. مشاوره رایگان مجموعه گلباران سبز گیلان می‌تواند شما را در امر پیوند زدن درختان میوه یاری دهد.

آشنایی با انواع پیوند درختان میوه

پیوند زدن انواع مختلفی دارد که باید متناسب با نوع گیاه مورد نظر، پیوند زنی را انتخاب نمود. پیوند زدن به دو روش پیوند زدن جوانه و پیوند زدن شاخه انجام می‌گیرد. در پیوند زنی شاخه، روش‌های متداولی وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم. برای اینکه بتوانید هر یک از روش‌های زیر را به بهترین حالت ممکن انجام دهید، می‌توانید به سایت گلباران سبز گیلان مراجعه کرده و از طریق شماره تماس‌های موجود در سایت با ما تماس بگیرید.

  • معرفی پیوند شکافی:

پیوند شکافی یکی از انواع روش پیوند درختان میوه می‌باشد. این روش بیشتر برای درختانی مانند گیلاس، سیب و گلابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نوع پیوند، برای گونه‌هایی که ریشه‌های ضعیفی دارند استفاده می‌شود. البته باید اشاره کنیم که پیوند زنی شکافی، بیشتر در فصل زمستان و اوایل بهار کاربرد دارد.

  • معرفی پیوند زبانه‌ای:

این نوع روش را بیشتر برای پیوند زدن درختانی چون گلابی و انگور مورد استفاده قرار می‌دهند. در این نوع پیوند، پایه را از ارتفاع ۱۰ سانتی‌متری از سطح خاک قطع کرده و سپس قسمت برش داده شده را به هم وصل می‌کنند. البته این روش را هم می‌توان به صورت ساده و هم به صورت زبانه‌دار انجام داد.

  • معرفی پیوند تاجی:

یکی دیگر از روش‌های پیوند درختان، پیوند تاجی است. به طور معمول، پیوند زنی تاجی را در فصل بهار انجام می‌دهند. این روش برای درختانی مورد استفاه قرار می‌گیرد که گل‌دهی و میوه‌دهی داشته باشند. لازم به ذکر است این پیوند در ابتدای بیداری درختان یعنی اواسط اسفند ماه انجام می گیرد.

  • معرفی پیوند سپری:

این نوع پیوند زنی نیز برای پیوند جوانه‌ کاربرد دارد. همچنین این روش معمولا اوایل بهار و اواخر زمستان قابل انجام است. پیوند زنی سپری برای درختان شلیل، هلو و گلابی استفاده می‌شود.

  • پیوند زنی وصله‌ای:

در روش پیوند وصله‌ای در ابتدا بخشی از پوست درخت را به صورت مربع برش داده و سپس پیوندک را بر روی بخش برش داده قرار می‌دهند.

دلایل پیوند درختان

پیوند زدن درختان از جمله درختان میوه در جهت رشد میوه‌های مطلوب‌تر صورت می‌گیرد. در ادامه این محتوا از گلباران سبز گیلان، برخی از دلایل پیوند زنی را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

دلایل پیوند درختان
  • برای تبدیل واریته‌های قدیمی به واریته‌های جدید
  • اصلاح درختان و باغات
  • استفاده از ریشه‌هایی مقاوم، در برابر شرایط نامساعد
  • استفاده از گیاهانی مقاوم، در برابر آفات و بیماری‌ها
  • استفاده از پایه‌هایی مقاوم، برای جلوگیری از سرمازدگی ریشه‌ها
  • ترمیم قسمت‌های آسیب دیده
  • سرعت دادن به میوه‌دهی

شرایط و زمان پیوند درختان

برخی از افراد معتقد هستند که زمان پیوند زمانیست که گیاه در دوره فعالیت خود باشد. بنابراین؛ فقط نباید زمانی که گیاه در دوره استراحت قرار دارد، پیوند زنی را انجام داد. اما اشکالاتی در این نظریه وجود دارد :

در این زمان به دلیل مقدار زیاد شیره نباتی گیاه، در تماس بین پیوندک و پایه، مانع ایجاد می‌شود و پیوندک در شیره نباتی خفه خواهد شد. قبل از آن که سلول‌ها یکی شوند و شیره نباتی کافی به پیوندک برسد، حرارت زیاد باعث خشک شدن پیوندک می‌شود. در ادامه این محتوا از گلباران سبز گیلان، بهترین زمان‌ها برای پیوند درختان را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

  • اواخر زمستان و اوایل بهار:

زمان ایده‌آل برای پیوند درختان، به نوع گیاه مورد نظر بستگی دارد. اما؛ اواخر زمستان و اوایل بهار بهترین زمان برای پیوند زدن اکثر درختان، معرفی می‎شود. در فصل بهار بعد از بیدار شدن پایه و پیش از آن که شدت جریان شیره نباتی زیاد شود، بهتر است پیوند زنی انجام گردد. 

  • فصل پاییز:

پیوند در فصل تابستان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و علت آن نیز گرمای بیش‌ازحد هوا است که به درختان و ریشه‌ی آن‌ها فشار وارد می‌کند .پس فصل پاییز که گرمای هوا خیلی زیاد نیست، می‌تواند زمان مناسبی برای پیوند باشد.

در بسیاری از مناطق نیز به دلیل سرمای زیاد هوا در فصل زمستان، نمی‌توان پیوند درختان را در این فصل انجام داد. زیرا دمای کمتر از ۱۰ درجه در اطراف پیوندک مانع فعالیت سلول‌های نام برده خواهد شد و جوش خوردن پیوند را غیرممکن خواهد کرد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه زمان مناسب پیوند زنی و نحوه انجام آن، سری به سایت گلباران سبز گیلان بزنید.

جهت خرید انواع خاک و کود ، کود کامل ، کود حیوانی ، کود گاوی و چالکود برای مصرف در مزارع و باغهای خود و همچنین برای هرگونه پرسش در مورد کشاورزی و باغبانی و نیز مشاوره برای مبارزه با آفات و آموزش گلخانه میتوانید با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ - ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ در ارتباط باشید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کرده و راهنمایی مطلوبی به دست آورید.