مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

مبارزه با آفات

Saturday، ۲۰ Esfand ۱۴۰۱

نحوه مبارزه با آفات چگونه انجام می شود؟

مبارزه با آفات روش‌های متفاوتی دارد که به طور کلی به دو دسته مبارزه طبیعی و مبارزه عملی یا مصنوعی تقسیم‌بندی می‌شود. هرکدام از این دسته‌ها شامل روش‌های بسیار زیادی هستند. اگر می‌خواهید گیاهان خود را از آسیب‌های شدید آفات در امان نگاه دارید باید با روش‌های مبارزه با آفات آشنا باشید. ما در این مقاله از شرکت گلباران سبز گیلان، جزئیات این روش‌ها را شرح می‌دهیم، همراه ما باشید.

مبارزه عملی یا مصنوعی

مبارزه با آفات درخت و هر گیاه دیگر به صورت مصنوعی، نوعی مبارزه است که انسان به طور مستقیم و یا غیر‌مستقیم در آن دخالت می‌کند. در این صورت انسان هرچه تلاش بیشتری داشته باشد، موفقیت بیشتری به‌ دست می‌آورد. روش‌هایی که انسان در مبارزه علیه آفات بکار می برد به شرح زیر است:

  • روش زراعی
  • روش فیزیکی
  • مبارزه مکانیکی
  • مبارزه تلفیقی
  • مبارزه بیولوژیک
  • مبارزه شیمیائی

مبارزه زراعی با آفات

در این روش مبارزه با آفات، از امکانات و ماشین‌آلات کشاورزی، شرایط اقلیمی و نوع بذر استفاده می‌شود. روش‌های مختلف زراعی، بیشتر جنبه پیشگیری دارند و باید قبل از این که آفات حمله کنند از آن‌ها استفاده شود. در بیشتر موارد کشاورزان رغبتی برای اجرای این روش‌ها ندارند. در صورتی که اگر کاربرد این روش بر اساس مطالعات و بررسی‌های دقیق صورت گیرد، ارزان‌ترین و مناسب‌ترین راه‌ می باشد. بخصوص در زراعت‌هایی که سطح آن‌ها زیاد می‌باشد و ارزش محصولات بدست آمده در مقایسه با سایر محصولات کمتر است، روش زراعی تنها روش مقرون‌به‌صرفه می‌باشد. مبارزه زراعی بر اساس عواملی مانند نوع گیاهان، تغییرات فصل، دیاپوز حشرات، درجه حرارت، شرایط جغرافیایی ناحیه و دانستن نقاط ضعف زندگی حشره تنظیم خواهد شد.

مهم‌ترین روش‌های زراعی که علیه آفات به کار می‌روند، عبارتند از: تناوب زراعی در مبارزه با آفات کشاورزی، شخم و یخ آب زمستانه، تیلر زدن، از بین بردن بقایای گیاهی، تغییر در تاریخ کاشت برای مبارزه زراعی با آفات کشاورزی، استفاده از واریته های مقاوم در برابر آفات.

مبارزه فیزیکی با آفات

مهم‌ترین روش‌های فیزیکی برای مبارزه با آفات کشاورزی عبارت است از :

گرما:

مبارزه از طریق گرما در مبارزه با آفات انباری استفاده می‌شود. استفاده از شعله‌افکن و سوزاندن آفات، از روش‌های دیگری است که در گذشته به کار می‌رفت. اما اغلب حشرات در حرارت های بین ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد به حالت غیر‌فعال درآمده و یا از بین می‌روند.

سرما:

به طور کلی حرارت‌های کم مانند حرارت‌های زیاد در مبارزه با حشرات موثر نیستند. اما؛ در حالت‌های خاص از آن می‌توان استفاده کرد. به همین ترتیب؛ حشراتی که مخصوص نواحی گرمسیری و معتدل گرم هستند، اگر تحت شرایط خاص به نواحی سردسیری راه پیدا کنند، در اثر زمستان‌های سخت از بین خواهند رفت.

نور:

نور یکی از عواملی است که در مبارزه با آفات به کار می‌رود. از پدیده فتوتاکسی برای ساختن تله‌های نوری استفاده می‌کنند و در برخی از موارد این گونه از تله‌ها، در پایین آوردن جمعیت بعضی از حشرات تاثیرگذار هستند. بطور کلی؛ بیشتر حشرات به اشعه ماوراء بنفش جذب می‌شوند و شعاع‌های دارای طول موج ۳۵۰ انگستروم نیز باعث جلب توجه حشرات خواهد شد. نورهای زرد و قرمز بیشتر حشرات را دور می‌کنند. از این رفتار حشرات برای انهدام آن‌ها به ویژه در مورد حشرات موذی شب‌پرواز، مانند پشه‌ها استفاده می شود. چراغ معروف به نور سیاه، طوری ساخته شده که حشره پس از جذب با سیم های داغ برخورد کرده و می سوزد.

امواج رادیویی:

مادون قرمز با حرارتی که در فرآورده‌های انباری ایجاد می‌کند، باعث از بین رفتن تعدادی از حشرات می‌شود. در مبارزه با آفات از طریق امواج رادیویی باید به این نکته توجه شود که این روش را حتی‌الامکان در شرایط محیطی خشک استفاده کنید. زیرا؛ برخی از امواج صوتی با فرکانس ۴۰۰۰ مگاهرتز حباب‌های هوایی با قشر نازکی از آب ایجاد می‌کنند که به صورت سپری، بدن حشرات را در مقابل امواج رادیویی حفظ می کند.

پرتوهای یون‌ساز:

استفاده از این پرتوها از روش های نوین و جدید در مبارزه با آفات کشاورزی است. پرتوهای یون‌ساز، پرتوهایی هستند که در اثر برخورد به اتم یا ماده، نظم و توازن ساختمان آن‌ها را به هم زده و آن‌ها را تبدیل به ذره یا اتم باردار می‌کنند. حشرات و تمامی آفات دیگر، هنگامی که در معرض تابش پرتوهای گاما و ایکس قرار بگیرند، از بین می‌روند. همچنین در پرتوهای کمتر از آن، حالت عقیمی در دستگاه تولید مثل آن‌ها ایجاد می شود.

مبارزه قانونی

جابجایی و انتقال فرآورده‌های کشاورزی از نقطه‌ای به نقطه دیگر بدون رعایت اصول قرنطینه، یکی از عوامل گسترش و منتقل شدن آفات و بیماری‌ها می‌باشد. به همین دلیل؛ در هر کشوری مقررات خاصی برای ورود و خروج فرآورده‌های کشاورزی وضع شده است. در حقیقت؛ هر کشوری برای مبارزه با آفات به روش قانونی در حال فعالیت می‌باشد.

مبارزه مکانیکی

از دیگر روش‌های مبارزه با آفات می‌توان به مبارزه مکانیکی اشاره کرد. در این روش معدوم کردن حشرات توسط ابزار مختلف صورت می‌گیرد. به عنوان مثال؛ در زمان قدیم برای مبارزه با ملخ‌ها، بیشتر از جمع‌آوری و همچنین حفر گودال‌ها استفاده می‌کردند. با توجه به اینکه ملخ‌ها به صورت دسته‌جمعی حرکت می‌کردند، داخل گودال افتاده و بعد روی آن را خاک ریخته و معدوم می‌نمایند.

مبارزه بیولوژیک

مبارزه بیولوژیک نیز از روش‌های جدید مبارزه با آفات می‌باشد. هزاران گونه از حشرات به محصولات زراعی ، باغات میوه و درختان حمله می‌کنند. تعداد بسیاری زیادی از گونه‌ها آفت به شمار می‌روند. زیرا؛ نمی توانند خسارت اقتصادی ایجاد نمایند. پائین بودن جمعیت این جانوران دلایل متعددی دارد که آب و هوای نامساعد ، کمبود غذا، لانه و دشمنان طبیعی را می‌توان نام برد. دشمنان طبیعی موجودات زنده‌ای هستند که آفات را به طور مستقیم کشته و یا آن‌ها را ضعیف می‌نماید. معمولا دشمنان طبیعی با شکار آفات جمعیت‌شان را کم می‌‌کنند.لذا بهمین منظور این پارازیتهای مفید را در داخل آزمایشگاه تکثیر و آنها را در محیط های زراعی یا باغی جهت کنترل آفات رهاسازی می نمایند.

مبارزه شیمیایی

استفاده از سموم شیمیایی و حشره‌کش‌ها آخرین روش مبارزه با آفات گیاهی می‌باشد که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد. بدون استفاده از این سموم، تولید محصول به شکل انبوه بسیار مشکل و در بعضی موارد غیر‌ممکن خواهد بود. حشره‌کش‌ها، نوع ویژه ای از آفت کش‌ها هستند که حشرات را از بین می‌برند. استفاده از این ترکیبات پس از جنگ جهانی بر روی محصولات کشاورزی شروع شده و به شدت افزایش پیدا کرد. دلایل استفاده گسترده از این ترکیبات در کشاورزی عبارتند از:

  • اثر حشره‌کش‌ها بر روی حشرات قطعی و سریع است و جمعیت آن‌ها را سریعا به سطح زیان اقتصادی می‌رساند.
  • در مقایسه با سایر روش‌های مدیریت آفات ارزان‌تر می‌باشد.
  • استفاده از حشره‌کش‌ها بسیار آسان است و افراد کم تجربه نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
  • لازم به ذکر است که یکی از روشهای مبارزه با سایز جوندگان که به گیاهان و درختان صدمه می زنند مانند خرگوش – موش- جوجه تیغی استفاده از طعمه مسموم می باشد که از فسفر دو زنگ استفاده می شود یا قرص فستوکسین برای چوبخور ها از خمیر آنتی تارلو استفاده می شود و آنها را نابود می کند.
سخن پایانی

در آخر، حالا که با انواع روش‌های مبارزه با آفات آشنا شدید. برای حفظ سلامت گیاهان خود از روش‌های مطمئن و محصولات مرغوب استفاده کنید. به همین دلیل ما محصولات شرکت گلباران سبز را به شما معرفی می‌کنیم. فروشگاه اینترنتی گلباران سبز گیلان با یک دهه تجربه، تولیدکننده و توزیع‌کننده انواع خاک، کود گیاهی و سموم شیمیایی است. با مراجعه به سایت این شرکت به راحتی محصولات مورد نیاز خود را می‌توانید سفارش دهید.

جهت خرید کود کامل و انواع خاک و کود ، کود حیوانی ، کود گاوی و چالکود برای مصرف در مزارع و باغهای خود و همچنین برای هرگونه پرسش در مورد کشاورزی و باغبانی و نیز مشاوره برای مبارزه با آفات و آموزش گلخانه میتوانید با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ - ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ در ارتباط باشید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کرده و راهنمایی مطلوبی به دست آورید.