مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

کود حیوانی

Monday، ۹ Esfand ۱۴۰۰

به چه کودهایی کود حیوانی گفته می شود؟

زمین‌های کشاورزی و خاک‌ باغ‌ها به مرور زمان و با برداشت محصول و میوه دچار کمبود مواد غذایی می‌شوند و افزودن مواد مغذی به خاک‌های کشاورزی، بخش مهمی از نگهداری و اصلاح خاک می‌باشد. یک از روش‌های حاصلخیزی و غنی کردن خاک، اضافه کردن کود به آن است که انواع کود با مواد غذایی متفاوت تاثیر زیادی در رشد و پرورش گیاهان و محصولات کشاورزی دارد. کودها بر اساس نوع مواد تشکیل دهنده دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام مزایا و معایبی دارند. کود حیوانی یکی از انواع کودها می‌باشد و در زمان‌های قدیم بیشتر کشاورزان از کود حیوانی برای افزایش رشد گیاهان استفاده می‌کردند که در این مقاله قصد داریم کود حیوانی و انواع آن را به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

کود حیوانی

کود چیست؟

مواد طبیعی یا غیرطبیعی که به خاک یا بافت گیاهان اضافه می‌شود را کود می‌گویند و می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز رشد گیاهان را تامین کند و همچنین منبعی سرشار، از مواد آلی نیز ‌باشد. کود باعث افزایش ماده آلی در خاک می‌شود و ظرفیت نگهداری آب و زهکشی خاک را بهبود می‌بخشد و رشد موجودات مفید خاک را تقویت می‌کند. برای آن که مواد غذایی خاک دچار کمبود نشود استفاده از کود بسیار مفید خواهد بود و کودهای مختلفی با مواد طبیعی و یا به روش صنعتی تولید می‌شوند.

تقسیم بندی کودها

کود، ماده‌ای ارزشمند برای رشد گیاهان ، محصولات و درختان است که انواع کودها می‌تواند از حیوانات و یا به صورت کمپوست و فرآوری شده تهیه شود و یا به صورت شیمیایی در کارخانجات صنعتی تولید شود و بر اساس منشا و مواد تشکیل‌دهنده به سه دسته کود آلی (ارگانیک)، کود زیستی (بیولوژیک) و کود شیمیایی (معدنی) تقسیم می‌شوند.

کود حیوانی چیست؟

در گذشته‌های بسیار دور کشاورزان دریافتند خاکی ‌که فضولات حیوانات در آن وجود دارد گیاهان رشد بهتری دارند و از آن به بعد همواره از کود حیوانی جهت رشد گیاهان استفاده‌ کردند. فضولات حیوانات مختلف مانند اسب، گاو، گوسفند و مرغ را کود حیوانی می‌گویند و یکی از انواع کودهای آلی و ارگانیک است که می‌تواند به بازگشت مواد مغذی و رطوبت به خاک کمک کند. کود حیوانی سطوح مختلفی از مواد مغذی را در خود دارند و نسبت نیاز گیاهان و محصولات کشاورزی به مواد مغذی با هم متفاوت می‌باشند بنابراین در استفاده از کود حیوانی باید دقت بیشتری داشته باشید.

کود حیوانی چیست؟

عوامل تأثیر گذار در کیفیت کود حیوانی

کیفیت و میزان عناصر غذایی کود حیوانی ، به نوع تغذیه حیواناتی که از آن‌ها کود تهیه شده است بستگی دارد به طوری که نیتروژن کود گاوی بیشتر از کود گوسفندی و مرغی است ولی فسفر و پتاسیم کود مرغی از کودهای گاوی و گوسفندی بیشتر است.

میزان پوسیدگی کود حیوانی نیز در کیفیت آن تاثیر دارد و اگر میزان پوسیدگی کود حیوانی بیشتر باشد از مقدار بذر علف‌های هرز و آلودگی به امراض و حشرات نیز کاسته می‌شود.

تغذیه دام در کیفیت کود حیوانی خیلی تاثیر دارد اگر در خوراک دام و طیور از غلات استفاده شود، کود حیوانی حاصله مواد غذایی غنی‌تر خواهد داشت و اگر فیبر خوراک حیوانات بیشتر باشد فیبر موجود در کود حیوانی نیز زیادتر خواهد بود.

هر چه مقدار بذر علفهای هرز، شن، خاک، قارچ ها و تخم و لارو حشرات در کود کمتر و تجزیه آن بیشتر باشد، کیفیت کود حیوانی بیشتر خواهد بود.

فواید و مزایای کود حیوانی پوسیده شده

کود حیوانی پوسیده شده نفوذپذيري و ظرفيت نگهداري آب را در خاک افزايش مي‌دهد و از تبخیر آن جلوگيري کرده و آماده جذب گياه می‌سازد و همين امر سبب جلوگيري از فرسايش خاک نیز مي‌گردد. کود حیوانی پوسیده شده عمليات زراعي و شخم زدن زمین را آسان می‌کند و در خاک‌هاي شني و سبک سبب اتصال بهتر ذرات شده و منافذ آن را کاهش می‌دهد و از شسته شدن مواد غذایی خاک جلوگیری می‌کند و در خاک‌های سنگین باعث افزایش خلل و فرج می‌شود و جذب آب و تهویه خاک را زیاد می‌کند. کود حيواني پوسیده شده میزان نیتروژن خاک را افزایش داده و به علت داشتن ماده آلي، هوادهي خاک را بهتر کرده و جذب کربن، اسيدهاي آلي و مواد غذايي را براي گياهان بیشتر مي‌نمايد و همچنین فعالیت ميکرو اورگانيسم‌های خاک را زیاد کرده و باعث حاصلخیزی خاک مي‌شود.

معایب و مضرات کود حیوانی تازه و پوسیده نشده

استفاده از کود حیوانی تازه ، بذر علف‌های هرز و بیماری‌های مختلف را در باغ و مزرعه افزایش می‌دهد و باعث کاهش میوه و محصول می‌شود. تجزیه سریع نیتروژن در کود حیوانی تازه، سبب آزاد شدن آمونیاک و تجمع آن در اطراف ریشه‌ها موجب مسمومیت گیاهان می‌شود. باکتری‌ها برای تجزیه و پوساندن کود حیوانی تازه، از نیتروژن خاک استفاده می‌کنند و کمبود ازت در خاک باعث کاهش رشد گیاهان و محصولات می‌شود. در کود حیوانی تازه املاح زیادی وجود دارد و می‌تواند باعث شوری هر چه بیشتر آب و خاک زراعی گردد. کود حیوانی تازه علی رغم ارگانیک بودن آن می‌تواند بیماری‌های خطرناکی که بین انسان و دام مشترک هستند به انسان‌ها منتقل کند بنابراین از کود حیوانی پوسیده شده استفاده کنید و از بازی کودکان در اطراف محل استفاده کود حیوانی جلوگیری کنید.

معایب و مضرات کود حیوانی تازه و پوسیده نشده

زمان مصرف کود حیوانی پوسیده شده

مصرف اغلب کودها در زمان کاشت تاثیر بهتری در رشد گیاهان و محصولات داشته و زمان مصرف کود حیوانی نیز چنین است و استفاده از کود حیوانی کاملا تخمیر و پوسیده شده باید همزمان با کاشت و یا همزمان با مصرف کودهای شیمیایی باشد. آزمایشات صورت گرفته در تاثیر مصرف کود حیوانی در پاییز و مقایسه مصرف آن در بهار نشان می‌دهد که مواد مغذی در کودهای مورد مصرف در پاییز کمتر تاثیر داشته است و نتایج مصرف آن در بهار مفیدتر بوده است. هدر رفت مواد غذایی کود حیوانی در خاک‌هایی با بافت ریز کمتر اتفاق می افتد پس مصرف کود در پاییز و یا اوایل زمستان و منطقه‌‌ای که یخبندان در آن نباشد اشکالی ندارد و البته تثبیت مواد غذایی در این خاک‌ها بیشتر است.

نحوه مصرف کود حيواني پوسیده شده

کود حیوانی را به شکل يکنواخت در زمان کم در مزرعه پخش کرده و سپس با شخم زدن آن را با عمق مناسبی از خاک مخلوط کنید تا به زیر خاک برود. برای پخش کردن يکنواخت کود حیوانی در مزرعه می‌توانید از تریلی و پشت بندهای مکانيزه شده استفاده نمایيد. عمق کود حیوانی در خاک مزرعه‌‌ها، بستگي به بافت خاک و نوع کود و عمق کاشت بذر و شرايط اقليمي آن منطقه دارد و براي خاک‌های شني باید کود را به عمق کمتری زیر خاک ببرید.

ميزان مصرف کود حيواني پوسیده شده

عوامل زیادی در تعيين مقدار کود حيواني تاثیر دارد و به عواملی مانند میزان ماده آلي خاک، نوع گياه مورد کشت، بافت خاک، ميزان بارندگی منطقه بستگی دارد و در حالت عادی برای يک هکتار مقدار ۳۰ تن کود حيواني پوسیده استفاده مي‌شود. براي خاک‌هایي که ماده آلي کمی دارند بايد ميزان کود حیوانی زيادتری مصرف کرد و همچنین خاک‌هاي سبک نسبت به خاک‌هاي سنگين مصرف کود حيواني بيشتری لازم دارند. در مناطقي که بارندگی زيادي دارند به علت شسته شدن مواد غذایی خاک مصرف کود حیوانی زيادتر خواهد بود حتی نياز گياهان به کود حيواني هم متفاوت می‌باشد و نياز غلات به کود حيواني نسبت به گياهان دیگر متفاوت است.

کود حیوانی گرم و سرد چیست؟

در کودهای حیوانی نسبت کربن و نیتروژن موجود در آن مشخص کننده نوع گرم یا سرد کود می‌باشد. کودهای گرم از نظر محتوای مواد آلی، نیتروژن بیشتری نسبت به کربن دارند و اگر قبل از کمپوست شدن به خاک اضافه شوند، گیاهان را می‌سوزاند که کود اسب و مرغ هر دو کود گرم هستند. کودهای سرد کربن بیشتری نسبت به نیتروژن دارند و مواد مغذی را بسیار کندتر آزاد می‌کنند و کود گوسفند و گاو هر دو جزء کودهای سرد محسوب می‌شوند.

انواع کود حيوانی

کود حیوانی انواع مختلفی دارد که از فضولات جامد و مایع حیواناتی مانند اسب، گاو، گوسفند، بز، مرغ، خوک و دیگر حیوانات به دست می‌آید که چند نوع از این کودها را به شما معرفی می‌کنیم.

1- کود حیوانی اسب

کود حیوانی حاصل از اسب نسبتا خشک است و دارای نیتروژن زیادی بوده و به سرعت تخمیر و پوسیده می‌شود و حرارت زیادی تولید می‌کند و به آن کود گرم نیز می‌گویند. استفاده از کود اسب در زمین‌های سرد و مرطوب بهتر از سایر کودها می‌باشد، این کود برای گیاهان ریشه‌ای و غده‌ای و برای صیفیجات و سبزی‌هایی که رشد سریع و عمر کوتاه دارند و همچنین برای گیاهان اسید دوست مفید است. کود اسبی بذر علف هرز زیادی در خود دارد و به همین دلیل از کود اسب به شکل کمپوست شده برای گیاهان و درختان استفاده کنید.

کود حیوانی اسب
2- کود حیوانی گاو

میزان آب کود گاوی بیشتر از کود اسبی است و کود تازه گاوی ، دارای ۸۰ درصد رطوبت است و به خاطر بستری که از کاه در گاوداری‌ها استفاده می‌شود به کندی تجزیه می‌گردد و حرارت زیادی در آن به وجود نمی‌آید و به نام کود سرد معروف است. کود گاوی یکی از کودهای بسیار مقرون به صرفه است و یک ترکیب عالی برای رشد تمام گیاهان از جمله گیاهان بومی است. گاو مقدار زیادی علف می‌خورد که آن‌ها را خوب جویده و خرد می‌کند و سیستم گوارش گاو عملکرد بهتری در هضم غذا دارد پس در کود گاوی بذر علف هرز کمتری وجود دارد و حتما باید به صورت پوسیده شده استفاده گردد.

کود حیوانی گاو
3- کود حیوانی گوسفند

فضولات گوسفند هم مثل سایر کودهای حیوانی دیگر یک کود طبیعی است. کود حیوانی گوسفند بسیار خشک است و به علت نداشتن بستر، زودتر تجزیه و پوسیده می‌شود و سریع‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل دارا بودن نیتروژن کم به عنوان کود سرد شناخته می‌شود. کود گوسفندی به خاطر بوی کم، می‌توان به راحتی در باغ‌ها و باغچه‌های خانگی استفاده کرد . مواد مغذی موجود در این کود تغذیه کافی برای یک باغ رو فراهم می‌کند و سرشار از عناصر ضروری مانند فسفر و پتاسیم برای رشد بهینه گیاهان است و به گیاهان برای ایجاد ریشه‌های قوی، دفاع در برابر آفات کمک می‌کند. بهتر است کود گوسفند را قبل از مصرف بدلیل داشتم تخم علف هرز زیاد با یکی از بذرکش ها مانند ترفلان پاک سازی و بعد از یک ماه استفاده نمود.

 کود حیوانی گوسفند
4- کود مرغی و سایر طیور

کود مرغی از نظر مواد غذایی در مقایسه با کود اسب و گاو بسیار غنی‌تر است و مقدار مصرف آن باید به مقدار کم و با دقت انجام شود، به خاطر بستر خاک اره که دارند نسبت کربن در این کودها بالا است و جزء کودهای گرم می‌باشند. محبوبیت کود مرغی بیشتر از کودهای حیوانی دیگر است و بر خلاف حیوانات دیگر مرغ ها رژیم غذایی بسیار متنوعی دارند و همین امر باعث شده که کود آنها بسیار با ارزش‌تر باشد. کود مرغی نیتروژن و فسفر زیادی دارد و توجه داشته باشید اگر کود مرغ به خوبی پوسیده و کمپوست و پلت نشود می‌تواند گیاهان را بسوزاند و حتی از بین ببرد.

کود مرغی و سایر طیور
خرید کود پوسیده گاوی

انواع مختلفی از کودهای کشاورزی در زراعت کاربرد دارند که در این بین کود حیوانی به دلیل در دسترس بودن، قیمت بسیار ارزان و دارا بودن ترکیبی از عناصر معدنی و آلی بسیار مورد استفاده قرار می‌کیرد. کود گاوی به عنوان یک کود ارزان همیشه مورد توجه کشاورزان و باغداران قرار داشته و مقدار زیادی از این کود را برای حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید جهت خرید کود پوسیده گاوی به فروشگاه اینترنتی گلباران سبز مراجعه کنید.

کود پوسیده گاوی گلباران سبز

کیفیت این کود به شدت تحت تاثیر نوع علوفه تغذیه دام بوده و موارد دیگری چون آب و هوا، نژاد و سن دام، بستر و... نیز تاثیرگذار می‌باشد. کود گاوی تازه دارای میزان زیادی آمونیاک است که اطراف ریشه گیاهان تجمع کرده و موجب توقف رشد گیاه می شود. همچنین دارای EC بالایی می‌باشد و تخم علف هرز در آن یافت می‌شود. با استفاده از کود پوسیده گاوی دیگر خطری گیاهان شما را تهدید نمی‌کند. کود پوسیده گاوی باید حداقل ۶ ماه از زمان آن گذشته باشد و نباید به صورت کلوخه‌ای باشد و رنگ آن باید قهوه‌ای مایل به تیره باشد که این امر سبب تجزیه سریع‌‌تر کود در خاک می‌شود. شرکت گلباران سبز کود پوسیده گاوی را به صورت فله و از ۲۵ کیلو گرم به بالا تولید و توزیع می‌کند.

کود پوسیده گاوی گلباران سبز

محصولات دیگر گلباران سبز

محصولات دیگر شرکت گلباران سبز عبارتند از : کوکوپلاس ، کوکوماس ، کمپوست طلایی چای ، کود ورمی کمپوست ، ورمی پلاس ، کود گرانوله ، پوست برنج ، پوست بادام زمینی ، پیت ماس ، کوکوپیت ، لیکا ، پرلیت ، زئولیت و بارک پیت می‌باشند که با کیفیت بالا برای تهیه انواع خاک گلدان تولید و عرضه می‌شوند و با توجه به خاصیت هر کدام شما می‌توانید در ترکیبات خاک گل و گیاهان خود از آن‌ها استفاده کنید.

خرید اینترنتی محصولات

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه ، خرید اینترنتی و آنلاین است. از این طریق می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و صرف هزینه کمتر، به خواسته‌های خود برسید . فروشگاه اینترنتی شرکت گلباران سبز بزرگترین مرکز فروش انواع کود و خاک گلدان در تهران و سراسر کشور است و امکان خرید انواع کود و خاک گلدان را در سایزهای مختلف با تضمین کیفیت و قیمت، برای شما عزیزان فراهم آورده است.

برای خرید انواع کود و خاک گلدان و محصولات دیگر به صورت اینترنتی می‌توانید به سایت گلباران سبز مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس گرفته و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.