مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

کود ورمی‌ کمپوست

Monday، ۸ Farvardin ۱۴۰۱

اهمیت و نقش کود ورمی کمپوست در کشاورزی

در پرورش انواع گیاهان و درختان کودها همواره تاثیر و نقش زیادی دارند و اگر خاک زمین شما دارای کیفیت خوبی باشد و عملیات خاک‌ورزی و اصلاح خاک به درستی انجام شده باشد اضافه کردن کودهای ارگانیک به خاک به اندازه مناسب و در زمان معین می‌‌تواند کیفیت و بازدهی میوه و محصولات شما را بیشتر کند و حاصلخیزی خاک را نیز افزایش دهد. استفاده از کودهای ارگانیک در کشاورزی امروزه در سطح جهان مورد توجه دوست داران محیط زیست، کشاورزان و باغداران قرار گرفته است. کود ورمی‌ کمپوست یکی از کودهای ارگانیک و غیر شیمیایی می‌باشد که بیشتر کشورهای جهان با تولید این کود از زباله‌ها و مواد اضافی به غیر از صرفه اقتصادی، در تولید محصولات سالم کشاورزی و حفظ محیط زیست کمک می‌کنند. در این مقاله تصمیم داریم درباره کود ورمی‌ کمپوست و تاثیرات آن مطالبی را عنوان کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

کود ورمی‌ کمپوست

کود ارگانیک یا آلی چیست؟

کود ارگانیک یا آلی دارای منشا طبیعی است و بدون افزودنی مصنوعی و شیمیایی به وجود می‌آید و در واقع این کودها بازمانده‌ مواد و موجودات طبیعی هستند که از بقایای گیاهان، فضولات حیوانات و یا ترکیبی از هر دو آن‌ها کودهای ارگانیک تولید می‌شوند. کود ارگانیک برخلاف کود شیمیایی برای خاک ضرری ندارد و برای رشد سبزیجات و صیفی‌جات، افزایش گل‌دهی و سرسبزی چمن‌ها مناسب می‌باشد همچنین جهت تقویت بذرهای تازه کاشته شده، گیاهان جوان و حتی بالغ مصرف آن بسیار مناسب است. کود‌ ارگانیک کیفیت و انواع مختلفی دارد که اثربخشی هر کدام بر روی خاک متفاوت است و سه نوع کود ارگانیک با دسته‌بندی کود حیوانی ، کود سبز و کود کمپوست وجود دارد.

کود کمپوست

کود کمپوست یا پوسال همان ترکیبی از پسماندهای حیوانی و گیاهی که طی فرآیندها و شرایط مختلف به وجود می‌آید. کمپوست از قدیمی‌ترین روش‌های بازیافت است که زباله‌های شهری، فاضلاب و لجن و دیگر مواد آلی تجزیه ‌شده و به شکل کود در کشاورزی استفاده می‌گردد. این کود بسیار عالی، در پرورش گیاهان، باغداری، کشاورزی، کنترل فرسایش و بهسازی خاک، استفاده فراوان داشته و آفت‌کشی طبیعی محسوب می‌گردد. این کود برخی از مشکلات کود حیوانی از جمله بو را ندارد. کود کمپوست از نیتروژن کمتری برخوردار است و در مقایسه با کودهای تازه به مواد آلی خاک کمک بیشتری خواهد کرد.

کود ورمی‌ کمپوست چیست ؟

ورمی‌ کمپوست (Vermicompost) از ورمی (Vermi) به معنی کرم خاکی و کمپوست (compost) یعنی کود آلی و ارگانیک تشکیل شده است و به معنای نوعی کود آلی است که از فعالیت نوعی کرم خاکی به نام (Eisenia Foetida) حاصل می‌شود. این کرم‌ها باقیمانده گیاهان و موجودات و زباله‌ها را هنگام عبور از بدن خود به مخاط دستگاه گوارش، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها آغشته کرده و در نهایت به عنوان یک کود آلی غنی شده و بسیار مفید تولید می‌کنند پس ورمی‌ کمپوست از فضولات کرم‌ها به همراه مواد آلی و غذایی تجزیه شده و لاشه کرم‌ها به وجود می‌آید.

کود ورمی‌ کمپوست چیست ؟

لزوم استفاده از کود ورمی‌ کمپوست

استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی سلامتی انسان‌ها در سراسر جهان به خطر انداخته است و هر سال حدود چند هزار نفر در اثر مسمومیت ناشی از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات گیاهان از بین می‌روند. به علاوه استفاده از سموم شیمیایی باعث مقاومت و حساسیت بیشتر گیاهان به آفات و بیماری‌ها شده است. افزایش استفاده از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات در کشاورزی باعث افزایش مشکلاتی مانند آلودگی هوا، آلودگی آب و خاک، مقاوم شدن آفات در برابر سموم، احیای مجدد آفات و از بین رفتن جانوران، حشرات و ارگانیسم‌های مفید خاک می شود. تولید و استفاده از کودهای ورمی‌کمپوست می تواند یک راه حل پایدار و اقتصادی برای رفع مشکلات ایجاد شده توسط مواد شیمیایی باشد. به علاوه کود ورمی‌ کمپوست باعث افزایش تخلخل خاک ، زهکشی بهتر خاک و افزایش ظرفیت نگهداری آب می شود.

انواع کود ورمی‌ کمپوست

مواد اولیه در تولید کود ورمی‌ کمپوست و این که چه موادی همراه با کرم‌ها به خاک اضافه می‌شوند در تعیین نوع آن موثر می‌باشد. کود ورمی‌ کمپوست بر اساس مواد پایه و اولیه به سه دسته ورمی‌ کمپوست حیوانی (گاوی و گوسفندی)، ورمی‌کمپوست پسماندهای شهری و همچنین کمپوست خاک برگ که از دو نوع دیگر ضعیف‌تر است تقسیم‌بندی می‌شوند. برای تولید هر کدام از این سه نوع کود ورمی‌ کمپوست ، مواد اولیه و پایه برای مدتی چند ماه در شرایط خاص با اضافه کردن کرم‌ها نگهداری می‌شود و بعد از گذشت این دوره مخلوط فضولات کرم‌‌ها و مواد آلی و غذایی تجزیه شده همان کود ورمی‌کمپوست شده که می‌توان برای حاصلخیزی و رشد بهتر گیاهان و محصولات به خاک اضافه شود.

ویژگی‌های کود ورمی‌ کمپوست

  • سبک و بی ‌بو
  • عاری از بذر علف‌های هرز
  • دارای باکتری‌ها و میکروارگانیسمهای هوازی مفید
  • حفظ محیط زیست و تولید محصولات سالم و ارگانیک
  • قابل مصرف در پرورش کلیه گیاهان و محصولات کشاورزی
  • سودآوری بالا برای کشاورزان و باغداران و تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای

مزایای استفاده از کود ورمی‌ کمپوست

  • بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با دیگر کودهای آلی
  • شامل عناصر ماکرو مانند ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم
  • دارا بودن عناصر میکرو مانند آهن، روی، مس و منگنز
  • دارا بودن مواد محرکه رشد گیاهی نظیر ویتامین‌ها به ویژه ویتامین ب ۱۲
  • قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی
  • نداشتن باکتری‌های غیر هوازی، قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌های پاتوژن
  • اصلاح‌کننده خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک
  • هوادهی خاک با ایجاد خلل و فرج و ایجاد پوکی در خاک‌های متراکم
  • استفاده از این نوع کود، کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی را نسبت به کود شیمیایی افزایش می‌دهد و مشکلات مربوط به باقی ماندن کود شیمیایی در مواد غذایی را ندارد.
مزایای استفاده از کود ورمی‌ کمپوست

تاثیر ورمی‌ کمپوست در افزایش ریشه

استفاده گیاهان از کود ورمی‌ کمپوست تاثیر قابل توجهی در رشد و افزایش ریشه گیاهان دارد و افزایش ریشه گیاهان، ظرفیت جذب آب و مواد غذایی را بالا برده و گیاهان را قوی‌تر و سالم‌تر می‌سازد. اگر رویش شاخه‌ها به طور نامناسبی افزایش یابد، خطر ایجاد چسبندگی و به هم فشردگی در ریشه گیاهان وجود دارد و باعث کاهش رشد آنها خواهد شد پس افزایش و سلامتی ریشه گیاهان برای داشتن محصولات با کیفیت در کشاورزی و باغبانی خیلی اهمیت دارد.

تاثیر ورمی‌ کمپوست بر اندازه گل‌ها

زمان برداشت گل‌های آزمایش شده، محققان دریافتند که گل‌هایی که از کود ورمی‌ کمپوست تغذیه نمودند، رشد بیشتری از لحاظ ساقه و گلبرگ داشتند و در مقایسه با گل‌های دیگری که از کودهای معمولی دیگر استفاده نمودند رشد ظاهری خوبی داشتند و ظاهر متفاوت و زیبای این گل‌ها میزان بها و فروش آن گل‌ها را افزایش داد.

تاثیر ورمی‌ کمپوست در ضخامت ساقه گیاهان

ضخامت ساقه گیاهان پس از تغذیه کود ورمی‌ کمپوست افزایش زیادی داشته اگر چه ایجاد ضخامت بیشتر در ساقه از اهمیت کمتری نسبت به دیگر عوامل رشد گیاهان دارد اما در بعضی گل‌ها و گیاهان تاثیر زیادی دارد مانند گل‌های میمون که ضخامت در ساقه آنها تاثیر آشکاری بر زیبایی ظاهری این گل‌ها دارد.

تاثیر ورمی‌ کمپوست در سرعت رشد گیاهان

گیاهانی که در بستری با کود ورمی‌ کمپوست پرورش می‌یابند معمولا رشد بیشتر و سریعتری نسبت به گیاهان دیگر دارند. در آزمایشاتی که بر روی تعدای از گل‌ها و سبزیجات انجام شد، دوره کامل رشد و نمو آن‌ها ۲ تا ۳ روز کمتر از دیگر گل‌ها و گیاهان شد و نیز در زمان نشاء و جوانه زنی، برگ‌های بیشتری تولید کردند.

ورمی کمپوست گلباران سبز

ورمی‌کمپوست از اجساد و فضولات کرم خاکی تشکیل شده است و یک کود آلی و ارگانیک می‌باشد و منبع غنی پتاسیم،‌ نیتروژن و فسفر بوده و ارزش غذایی بالایی دارد و با داشتن عناصر ریز مغذی مثل روی، مس، منگنز و آهن می‌تواند رشد گیاهان را تقویت کند و به فرایند ریشه‌زایی و رشد قلمه‌ها هم کمک می‌کند. ورمی کمپوست به تنهایی یک نوع خاک نیست بلکه این ترکیب یک کود مغذی و بی بو می‌باشد و ترکیبی بسیار سبک است که می‌تواند آب زیادی در خود نگه دارد و می‌توان در زراعت و باغبانی و خاک گلدان استفاده شود. شرکت گلباران سبز ورمی‌ کمپوست را با بسته‌بندی‌های زیر تولید و عرضه می‌کند.

ورمی کمپوست گلباران سبز

بسته بندی آلومینیومی : وزن (۱ و ۲ و۴ و ۸) کیلوگرمی

بسته بندی نایلونی : حجم ۲۰ لیتری

به صورت فله : وزن از ۲۵ کیلو گرم به بالا

محصولات دیگر گلباران سبز

محصولات دیگر شرکت گلباران سبز عبارتند از : کوکوپلاس ، کوکوماس ، کمپوست طلایی چای ، کود ورمی کمپوست ، ورمی پلاس ، کود گرانوله ، پوست برنج ، پوست بادام زمینی ، پیت ماس ، کوکوپیت ، لیکا ، پرلیت ، زئولیت و بارک پیت ، سموم دفع آفات گیاهان ، محصولات تقویتی مایع ، محصولات تقویتی پودری ، بذر و تخم گیاهان ، گلدان کشاورزی و باغبانی و ... می‌باشند که با کیفیت بالا برای تهیه انواع خاک گلدان و استفاده در امر زراعت تولید و عرضه می‌شوند و با توجه به خاصیت هر کدام شما می‌توانید در خاک مزارع و باغ‌های خود از آن‌ها استفاده کنید.

خرید اینترنتی محصولات

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، خرید اینترنتی و آنلاین است. از این طریق می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و صرف هزینه کمتر، به خواسته‌های خود برسید. فروشگاه اینترنتی شرکت گلباران سبز بزرگترین مرکز فروش انواع کود و خاک در تهران و سراسر کشور است و امکان خرید انواع کود و خاک را در سایزهای مختلف با تضمین کیفیت و قیمت، برای شما عزیزان فراهم آورده است.

برای خرید انواع کود و خاک و محصولات دیگر به صورت اینترنتی می‌توانید به سایت گلباران سبز مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس بگیرید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.