مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

کود ارگانیک

Monday، ۱۵ Farvardin ۱۴۰۱

کود ارگانیک یا کود آلی چیست؟

استفاده از نهاده‌های ارگانیک در زراعت و باغبانی امروزه یکی از روش‌های تولید محصولات ارگانیک است. یکی از مهم‌ترین نهاده‌های کشاورزی کود ارگانیک می‌باشد که با رعایت تمام شرایط کشاورزی ارگانیک، محصول ارگانیک به وجود خواهد آمد. آشنایی و استفاده از انواع کودهای ارگانیک علاوه بر تولید محصولات سالم و با کیفیت موجب بهتر شدن بافت و کیفیت خاک می‌شود و مشکلاتی که در بیشتر زمین‌های زراعی پدید آمده است را برطرف می‌کند. در این مقاله درباره کود ارگانیک مطالبی را عنوان خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

کود چیست ؟

به هر ماده‌ طبیعی یا مصنوعی که بتواند یک عنصر یا عناصر غذایی و ضروری مورد نیاز گیاهان را تامین کند و باعث افزایش رشد و کیفیت محصولات گیاهان شود و هم چنین موجب بهبود حاصلخیزی خاک گردد، کود گفته می‌شود.

انواع کود از لحاظ مواد تشکیل دهنده

کود، ماده‌ای ارزشمند برای تقویت و رشد گیاهان و محصولات کشاورزی است که نه تنها مواد غذایی را برای رشد آن‌ها فراهم می‌کند، بلکه سرشار از مواد آلی نیز می‌باشد. افزایش ماده آلی در خاک، ظرفیت نگهداری آب و زهکشی خاک را بهبود بخشیده و رشد موجودات مفید خاک را تقویت می‌کند. کودها به روش‌های مختلفی درست می‌شوند که می‌تواند از فضولات حیوانات و یا به صورت کمپوست و یا از مواد شیمیایی تهیه شوند که بر اساس خصوصیات مواد تشکیل‌دهنده، به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند : ۱. کود ارگانیک (آلی) ۲. کود زیستی (بیولوژیک) ۳. کود شیمیایی (معدنی)

کود ارگانیک (آلی)

کود ارگانیک یا آلی دارای منشا طبیعی است و بدون افزودنی مصنوعی و شیمیایی به وجود می‌آید و در واقع این کودها از بقایای گیاهان، فضولات حیوانات و یا ترکیبی از هر دو آن‌ها درست می‌شود. کود ارگانیک برخلاف کود شیمیایی برای خاک ضرری ندارد و برای رشد سبزیجات و صیفی‌جات، افزایش گل‌دهی مناسب می‌باشد و همچنین جهت تقویت بذرهای تازه کاشته شده و گیاهان جوان مصرف آن بسیار مناسب است. کود‌ ارگانیک کیفیت و انواع مختلفی دارد که اثربخشی هر کدام بر روی خاک متفاوت است و در مجموع سه نوع کود ارگانیک وجود دارد : ۱. کود حیوانی ۲. کود سبز ۳. کمپوست

۱. کود حیوانی

در گذشته‌های بسیار دور کشاورزان دریافتند خاکی ‌که فضولات حیوانات در آن وجود دارد گیاهان رشد بهتری دارند و از آن به بعد همواره از کود حیوانی جهت رشد گیاهان استفاده‌ کردند. از آنجایی که کودهای حیوانی سطوح مختلفی از مواد مغذی را دارند، بنابراین باید با دقت مورد استفاده قرار گیرند. کود حیوانی دارای منبع غنی از مواد مغذی بوده و کود حاصله از حیواناتی که غلات می‌خورند از نظر مواد مغذی از حیواناتی که گیاه‌خوار هستند غنی‌تر است. کود حیوانی علاوه بر تأمین مواد مورد نیاز گیاهان، دارای خواص بی‌نظیری برای خاک مانند افزایش نفوذپذیری و نگهداری آب، بالا بردن PH، هوادهی و همچنین افزایش فعالیت بیولوژیکی خاک می‌باشد.

۲. کود سبز

یکی از روش‌های قدیمی در افزایش باروری خاک، این است که قبل از کشت محصول اصلی، گیاه دیگری را کاشته و هنگامی‌ که سبز شد آن را برداشت می‌کنند و در حقیقت هدف از این کار استفاده از مزایای گیاهان کاشته شده است و گرنه هیچ‌ محصولی از آن برداشت نمی‌گردد و فقط شرایط بهتری برای کاشت محصول اصلی و خصوصیات فیزیکی خاک مهیا می‌شود. گیاه مورد کشت فرعی باید از ویژگی‌های رشد سریع، کمترین مقدار نیاز به آب و کود و نیز پر شاخ و برگ و پر از مواد مورد نیاز خاک باشد تا سبزینه بیشتری برای خاک ایجاد کند.

۳. کمپوست

کمپوست یا پوسال همان ترکیبی از پسماندهای حیوانی و گیاهی که طی فرآیندها و شرایط مختلف به وجود می‌آید. کمپوست از قدیمی‌ترین روش‌های بازیافت است که زباله‌های شهری، فاضلاب و دیگر مواد آلی، تجزیه ‌شده و به شکل کود در کشاورزی استفاده می‌گردد. این کود بسیار عالی، در پرورش گیاهان، باغداری، کشاورزی، کنترل فرسایش و بهبود خاک استفاده فراوان داشته و آفت‌کشی طبیعی محسوب می‌گردد. این کود برخی از مشکلات کود حیوانی از جمله بو را ندارد و در مقایسه با کودهای تازه به مواد آلی خاک کمک بیشتری خواهد کرد.

فواید استفاده از کود ارگانیک

استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی باعث کاهش کیفیت خاک و حاصلخیزی آن شده است و با آمدن کود ارگانیک که منشا حیوانی یا گیاهی دارد ترکیبات طبیعی و آلی به چرخه طبیعت بازگشته که مزایای زیادی برای خاک و گیاهان دارد و برخی از فواید کود ارگانیک به شرح زیر می‌باشد.

  • بهبود ساختار خاک و احیای خاک آسیب دیده
  • افزایش قابلیت خاک برای نگهداشتن آب و عناصر غذایی
  • سازگاری با محیط زیست و عدم آلودگی آب و خاک
  • کاهش استفاده از کودهای شیمیایی و سموم آفت کش
  • جلوگیری از آسیب رسیدن به گیاهان
  • تقویت گیاهان و سالم ماندن ریشه گیاهان

ورمی کمپوست گلباران سبز

ورمی‌ کمپوست یکی کود ارگانیک می‌باشد که از اجساد و فضولات کرم خاکی تشکیل شده است و منبع غنی پتاسیم،‌ نیتروژن و فسفر بوده و ارزش غذایی بالایی دارد و با داشتن عناصر ریز مغذی مثل روی، مس، منگنز و آهن می‌تواند رشد گیاهان را تقویت کند و به فرایند ریشه‌زایی و رشد قلمه‌ها هم کمک می‌کند. ورمی کمپوست به تنهایی یک نوع خاک نیست بلکه این ترکیب یک کود مغذی و بی بو می‌باشد و ترکیبی بسیار سبک است که می‌تواند آب زیادی در خود نگه دارد و می‌توان در زراعت و باغبانی و خاک گلدان استفاده شود. شرکت گلباران سبز کود ورمی‌ کمپوست را با بسته‌بندی‌های زیر تولید و عرضه می‌کند.

بسته بندی آلومینیومی : وزن (۱ و ۲ و ۴ و ۸) کیلوگرمی

بسته بندی نایلونی : حجم ۲۰ لیتری

به صورت فله : وزن از ۲۵ کیلو گرم به بالا

محصولات دیگر گلباران سبز

محصولات دیگر شرکت گلباران سبز عبارتند از : کوکوپلاس ، کوکوماس ، کمپوست طلایی چای ، کود ورمی کمپوست ، ورمی پلاس ، کود گرانوله ، پوست برنج ، پوست بادام زمینی ، پیت ماس ، کوکوپیت ، لیکا ، پرلیت ، زئولیت و بارک پیت ، سموم دفع آفات گیاهان ، محصولات تقویتی مایع ، محصولات تقویتی پودری ، بذر و تخم گیاهان ، گلدان کشاورزی و باغبانی و ... می‌باشند که با کیفیت بالا برای تهیه انواع خاک گلدان و استفاده در امر زراعت تولید و عرضه می‌شوند و با توجه به خاصیت هر کدام شما می‌توانید در خاک مزارع و باغ‌های خود از آن‌ها استفاده کنید.

خرید اینترنتی محصولات

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، خرید اینترنتی و آنلاین است. از این طریق می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و صرف هزینه کمتر، به خواسته‌های خود برسید. فروشگاه اینترنتی شرکت گلباران سبز بزرگترین مرکز فروش انواع کود و خاک در تهران و سراسر کشور است و امکان خرید انواع کود و خاک را در سایزهای مختلف با تضمین کیفیت و قیمت، برای شما عزیزان فراهم آورده است.

برای خرید انواع کود و خاک و محصولات دیگر به صورت اینترنتی می‌توانید به فروشگاه شرکت گلباران سبز مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس بگیرید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.