مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

سم‌پاشی

Thursday، ۱۰ Farvardin ۱۴۰۲

سم‌ پاشی چیست و چگونه انجام می شود؟

پرورش گیاهان در آپارتمان و یا باغ می‌تواند شما را با چالش‌های بسیاری روبه‌رو سازد. شاید در ابتدا تصور آن برای شما سخت است. آفات و انواع بیماری‌ها دو عامل مجزا از هم هستند که هر دو به روشی می توانند باعث از بین رفتن محصولات یا حتی گل‌های آپارتمانی شما بشوند. برای حل این مشکل باید روش سم‌ پاشی گیاهان خود را به خوبی بشناسید و بررسی کنید در محلی که قصد پرورش گیاه را دارید، چه آفاتی باعث نابودی همه یا بخشی از گیاهان شما خواهند شد. در این مقاله به بررسی نکات مهم در سم‌ پاشی گیاهان می‌پردازیم. پیش از آن لازم است بدانید که روش‌های متعددی در استفاده از سموم برای گیاهان وجود دارد. پس در این مقاله از گلباران سبز گیلان همراه ما باشید.

نکات مهم قبل استفاده از سموم

از گذشته سم‌ پاشی درختان و محصولات زراعی و همچنین استفاده از روش‌های مختلف برای نابودی آفات و بیماری‌های گیاهان امری مهم بوده است. اما امروزه سموم در بعضی باغ‌ها و مزارع به صورت غیر‌اصولی مورد استفاده قرار می‌گیرند که دلیل آن عدم آگاهی باغدار در طرز استفاده سموم و یا عدم آشنایی با نوع سموم گیاهان می‌باشد. بنابراین؛ لازم است قبل از آغاز به کار، تحقیقات اولیه انجام گیرد. در زمینه‌ی پرورش گل و گیاه به خصوص به صورت تجاری نیاز است این اطلاعات را حتی پیش از کاشت گیاه داشته باشید:

سم‌پاشی

محل کشت گیاهان را از نظر آب و هوایی، نوع خاک منطقه و آفات گیاهی مزارع اطراف، به خوبی شناسایی نمایید.

  • نوع گیاهی که قصد پرورش آن را دارید، به خوبی بشناسید. این موضوع باعث به دست آوردن اطلاعات مفیدی درباره نیازهای گیاه، فصل کاشت، داشت و برداشت، آفات و بیماری‌ها و... شده و کار شما بسیار هوشمندانه پیش خواهد رفت.
  • با شناخت آفات و بیماری‌های مربوط به گیاهی که قصد کاشت آن را دارید، می‌توانید انواع سموم و دوز مصرفی گیاه را به صورت دقیق تعیین کرده و در فصل مناسب اقدام به سم‌ پاشی نمایید. البته در صورت مشاهده آفات اقدام به کنترل آن نمائید بخصوص قبل از طغیان آن.

چه زمانی باید سم‌ پاشی انجام دهیم؟

بیشتر افراد برای پرورش و نگهداری گیاهان خود زمان، انرژی و هزینه زیادی صرف می‌کنند و برای حفظ سلامت آن‌ها بهترین شیوه آبیاری، نوررسانی و... را انجام می‌دهند. حال اگر گیاهان شما در معرض آفت، شته، قارچ و یا پشه‌ریز گلدان قرار گیرد، آن گیاه سلامت و شادابی خود را از دست می‌دهد. با سم‌ پاشی به موقع گیاهان خود، به وضعیت آن‌ها سامان دهید و از زیبایی و شادابی بیش از پیش آن‌ها لذت ببرید. البته زمان مناسب سم‌ پاشی گیاهان بسته به نوع گیاه، نوع آفت، شرایط اقلیمی و بیماری گیاه متفاوت است. در واقع با شناخت نوع آفات تلاش نمائید از سموم دوره کارنس کوتاه که اثر سم طی مدت کوتاهی برطرف میگردد استفاده نمائید.

چه زمانی باید سم‌ پاشی انجام دهیم؟

استفاده از سموم باید زمانی انجام شود که گیاه به شروع زیان اقتصادی رسیده باشد. به طور مثال؛ در گلخانه لازم نیست تا زمانی که حشره رویت نشده سم‌ پاشی انجام شود. زیرا؛ می‌توان با ایزوله کردن گلخانه، قبل از کشت گیاه، گلخانه را از هرگونه آفات و بیماری پاک نمود و سپس از ورود آفات به داخل گلخانه جلوگیری کرد. بنابراین؛ گیاه در هر زمان مورد هجوم آفات و بیماری‌ها قرار نمی‌گیرد و لزومی به استفاده از سموم نیست. بهتر است در داخل گلخانه حتما از کارتهای چسب دار زرد و آبی استفاده نمائید تا حشرات مضر را جذب و نیاز به سم پاشی نباشد.

بهترین زمان سم‌ پاشی استفاده از سموم و محلول‌دهی در ساعات خنک و مرطوب روز می‌باشد. به صورتی که دمای هوا کمتر از ۲۷ درجه سانتی گراد باشد و گیاه نیز تشنه نباشد. به طور مثال؛ استفاده از سموم سیستمیک در ساعات اولیه روز توصیه می‌شود. زیرا؛ در زمان استفاده از سموم هوا خنک است و نور کم می‌باشد. بلافاصله پس از آن و تابش نور خورشید، سموم با شیره گیاهان شروع به حرکت در گیاه می‌کند. استفاده از سموم تماسی نیز شب‌ها پیشنهاد می‌شود. زیرا؛ در شب روزنه‌ها بسته بوده و سموم وارد گیاه نخواهد شد. در نتیجه؛ گیاه دچار تنش حاصل از سموم نخواهد شد. علاوه بر آن؛ سموم بیولوژیک مثل باکتری Bacillus thuringiensis را در ساعات پایانی روز استفاده کنید تا این باکتری زمان کافی برای شروع فعالیت در هوای خنک را داشته باشد.

چه آبی برای ترکیب با سموم مناسب است؟

باید توجه کنیم آبی که دارای pH و EC بالایی باشد، اصلا برای سم‌ پاشی مناسب نیست. زیرا؛ سموم در این آب به خوبی حل نمی‌شوند. حتی ممکن است باعث ایجاد سوختگی نیز بشود. از این رو؛ برای پایین آوردن EC باید از آب تصفیه و همچنین برای کم کردن pH نیز از اسیدها استفاده کرد. پی‌اچ مناسب برای این کار بین ۵/۵ تا ۶/۵ است. بیشتر آب‌های ایران پی‌اچ بالای ۷ تا ۹ دارند. به همین جهت باید از پی‌اچ کنترلرها استفاده کرد. چون؛ معمولا بیشترین مشکلات در استفاده سموم در کشور ما به دلیل رعایت نکردن این نکته بسیار ساده می‌باشد.

ابزار مناسب سم‌ پاشی

ابزار سم‌ پاشی که از قیمت‌های بالاتری برخوردارند، به همان اندازه دارای کیفیت بالایی هستند. این مزیت سبب می‌شود مقدار سموم و آب کمتری در سم‌ پاشی استفاده شود. همچنین اثر سموم نیز چند برابر خواهد شد. برای مثال؛ ‌دستگاهی که اندازه قطرات کوچکی (۱ الی ۱۰۰۰ میکرون ) داشته باشد، بسیار موثرتر از یک نازلی است که قطرات بزرگ‌تری اسپری می‌کند. در نتیجه؛ مقدار آب و سمومی که مصرف می‌شود، بسیار کم‌تر است. همچنین پیرو آن، هزینه‌ها نیز بسیار کم‌تر خواهد شد. پس ابزاری که بتواند قطرات کوچک‌تری اسپری کند، برای پاشیدن سموم بسیار مناسب‌تر است.

ابزار مناسب سم‌ پاشی

استفاده از سموم با کیفیت و مرغوب

توصیه می شود حتما برای گیاهان خود از سموم با کیفیت و تاریخ‌دار استفاده کنید. زیرا؛ اگر تمام موارد سم‌ پاشی را به خوبی رعایت کنید اما سموم با کیفیت و مرغوبی استفاده نشود نتیجه دلخواه را به دست نخواهید آورد. همچنین به تاریخ تولید سم نیز توجه نمائید که روی قوطی آن همراه با تاریخ انقضا آن قید گردیده زیرا اگر از تاریخ مصرف آن گذشته باشد حتی الامکان انهدام گیاهان شما را بهمراه خواهد داشت. همچنین علاوه بر از بین نرفتن آفات، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به گیاهان شما وارد خواهد شد. بنابراین؛ شرکت گلباران سبز گیلان را به شما معرفی می‌کنیم که با سال‌ها تجربه در زمینه تولید و توزیع کود، خاک و سموم با کیفیت، شرایط خریدی آسان و مطمئن را برای شما فراهم کرده است. برای خرید سموم مورد نیاز گیاهان خود، تنها کافیست به سایت این شرکت مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت نمایید.

سخن پایانی

در آخر، حالا که با سم‌ پاشی آشنا شدید. برای حفظ سلامت گل و گیاهان خود حتما از سموم مرغوب استفاده کنید. به همین جهت ما محصولات شرکت گلباران سبز را به شما معرفی می‌کنیم. فروشگاه اینترنتی گلباران سبز گیلان انواع خاک و کود گیاهی و سموم شیمیایی برای دفع آفات را با کیفیت بالایی تولید و توزیع می‌کند. با مراجعه به سایت این شرکت به آسانی محصولات مورد نیاز خود را می‌توانید سفارش دهید.

جهت خرید کود کامل ، کود حیوانی ، کود گاوی و چالکود برای مصرف در مزارع و باغهای خود و همچنین برای هرگونه پرسش در مورد کشاورزی و باغبانی و نیز مشاوره برای مبارزه با آفات و آموزش گلخانه میتوانید با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ - ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ در ارتباط باشید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کرده و راهنمایی مطلوبی به دست آورید.