مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

احداث باغ سیب

Monday، ۱ Khordaad ۱۴۰۲

احداث باغ سیب چگونه انجام می شود؟

درخت سیب یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین درختان میوه در جهان است. درخت سیب یک درخت میوه اصیل و خودرقمی است که در شرایط مختلف آب‌وهوایی قابلیت رشد و تولید میوه دارد. همچنین، میوه سیب با ویژگی‌های متنوع مانند طعم لذیذ، بافت عالی و ارزش غذایی بالا، به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تامین نیازهای غذایی انسان شناخته شده است. احداث باغ سیب، نیازمند آموزش و دانش فنی و عملیاتی است که بهتر است پیش از آن، به مطالعه کافی و آشنایی با مفاهیم کلی کشاورزی و باغبانی بپردازید. در این راستا، مواردی مانند انتخاب نهال، نحوه آماده سازی خاک، روش‌های آبیاری، نگهداری از درختان و کنترل آفات و بیماری‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند؛ برای همین، این مقاله از گلباران سبز، به بررسی هرچیزی که باید راجع به احداث باغ سیب بدانید اختصاص داده شده است.

اقلیم آب و هوایی سیب

قبل از اینکه به فکر احداث باغ سیب بیفتید، باید با اقلیم درخت سیب آشنا شوید. سیب درختی است که اصلی‌ترین منطقه آن در نواحی سردسیر و معتدل سرد قرار دارد. درخت سیب به دماهای پایین تا متوسط و هوایی خنک و مرطوب نیاز دارد تا بتواند به خوبی رشد کند و محصول خوبی تولید کند. دمای مناسب برای رشد درخت سیب بین ۲۱-۱۳ درجه سانتیگراد است و در دماهای پایین‌تر یا بالاتر ممکن است آسیب ببیند. در مناطقی که زمستان‌ها خشک و بسیار سرد هستند، درختان سیب به دلیل سرمای شدید زمستانی ممکن است آسیب ببینند اما در مناطقی با زمستان‌های مرطوب و خنک، مانند مناطق ساحلی، درخت سیب به خوبی رشد می‌کند و محصول خوبی را تولید می‌کند.

عوامل موثر بر رشد درخت سیب

  • خاک: درخت سیب به خاک‌هایی با بافت لومی و غنی از عناصر غذایی نیاز دارد. خاک مناسب برای رشد درخت سیب باید دارای زهکشی مناسب باشد و همچنین باید اسیدیته مناسبی داشته باشد تا به رشد درخت کمک کند. در مناطقی که خاک‌های غنی و لومی در دسترس نیست، می‌توان از کودهای ارگانیک مانند کود دامی و کمپوست گلباران سبز استفاده کرد تا خاک را بهبود داده و برای احداث باغ سیب آماده شوند. PH خاک سیب نباید از ۷ بیشتر باشد و مقدار EC آن هم ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میکرو موس باشد.
  • آب: آبیاری مناسب درخت سیب به شدت به شرایط آب‌وهوایی و وضعیت خاک و روش کاشت بستگی دارد. به طور کلی، باید مطمئن شوید که خاک همیشه مرطوب باشد و درخت به مقدار کافی آب دریافت کند. درمناطقی که بارش‌های مناسبی برای درخت سیب وجود دارد، معمولا نیازی به آبیاری دوره‌ای نیست اما در مناطق خشک و کم‌آب، آبیاری درست و به موقع مهم است. به طورکلی، باید هر هفته حداقل ۲.۵ تا ۴ سانتی‌متر آب به درخت سیب بدهید. اگر هوا خیلی گرم و خشک است، شاید لازم باشد آبیاری را هر چند روز یکبار انجام دهید. لازم به ذکر است عواملی که در میزان آب آبیاری دخالت دارند عبارتند از بافت خاک – میزان تبخیر از سطح خاک و برگ با توجه به باد منطقه و نور خورشید وسن درختان که باید در میزان نیاز آبی درختان سیب مورد توجه قرار دهید.
  • نور: درخت سیب به نور فراوان نیاز دارد تا به طور کامل رشد کند و میوه تولید کند. بنابراین، بهترین محل برای احداث باغ سیب، جایی است که دسترسی به نور آفتاب در طول روز به طور کامل فراهم شده باشد. به طور کلی، درخت سیب به حداقل ۸-۶ ساعت نور آفتاب در روز دارد. همچنین باید توجه داشت که در مناطقی که دمای هوا بسیار بالاست، درخت سیب به آفتاب دور از اوج گرما، مانند آفتاب اول صبح نیاز دارد. در غیر این صورت، اگر درخت سیب تحت تاثیر نور آفتاب مستقیم قرار بگیرد، برگ‌های آن می‌سوزند. البته در جاهایی که نور خورشید زیاداست درختان را پا کوتاه و درجاهایی که نور خورشید کم است را پا بلند هرس می نمایند.
  • نهال سیب: نهال سیب برای رشد و به بار نشستن، باید دارای برخی ویژگی‌های خاص باشد:
  • سن: نهال سیب باید بهترین دوره رشد خود را گذرانده باشد؛ بهترین سن برای خرید نهال سیب بین ۱ تا ۳ سال است.درختان سیب پایه های رویشی از سال دوم بار میدهند و پایه بذری از سال ۳ تا ۴ به بار میروند.
  • ریشه، ساقه و شاخه سالم: ریشه، ساقه و شاخه‌های نهال باید کاملا سالم باشند و هیچ‌گونه اثری از خراش، زخم، خشکی و آسیب دیدگی نداشته باشند. در واقع نهال سیب باید دارای گواهی سلامت از موسسه تحقیقات نهال داشته باشد.
  • اندازه و شکل نهال: نهال سیب باید به اندازه و شکل مناسب باشد؛ این به این معنی است که نهال باید ارتفاع حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر و قطر بزرگ‌ترین شاخه آن بین ۵ تا ۱۰ میلی‌متر باشد و در محل پیوندک قطر آن ۵.۱ تا ۲ سانتی متر باشد.

آماده سازی زمین برای احداث باغ سیب

برای احداث باغ سیب به صورت موفق، زمین باید به گونه‌ای آماده شده باشد که بتواند نیازهای درخت سیب را برآورده کند و رشد سالم آن را تنظیم کند. در ادامه به بررسی برخی نکات آماده سازی زمین برای باغ سیب اشاره می‌کنیم:

  • بررسی خاک: ابتدا باید نتایج آزمایشات خاک منطقه را بررسی کنید تا بتوانید نیازهای خاکی درخت سیب را برآورده کنید. در صورت نیاز، می‌توانید با افزودن مواد آلی و کودهای شیمیایی به خاک، به کیفیت آن برای رشد درخت سیب کمک بگیرید. بهتر است کمبود عناصر را در محل غرص نهال به خاک اضافه نمائیم در چاله کشت .
  • تهیه زمین: پس از بررسی خاک، باید بستر زمین را برای کاشت درختان سیب آماده کنید؛ به این صورت که زمین را تا عمق ۳۰-۴۰ سانتی‌متری برگردانید تا خاک به خوبی مخلوط شود.
  • دوره کاشت: دوره کاشت باید به گونه‌ای باشد که شرایط آب‌وهوایی و خاک برای رشد و توسعه سالم درخت سیب، متناسب با آن شرایط باشد. درخت سیب بیشتر در اواخر زمستان یا اوایل بهار کاشت می‌شود. چنانچه در فصل پاییز نهال خود را بکارید، ۱ سال زودتر نهال شما به بار می‌نشیند.
  • نحوه کاشت: نهال سیب باید در عمق حداقل ۳۰ سانتی‌متر و با فاصله ۵ متری از یکدیگر کاشته شوند. برای کاشت نهال سیب، باید یک حفره عمیق آماده کرد و نهال را در وسط حفره قرار داد. بعد از قراردادن نهال، باید حفره را با خاک پوشاند و بادقت فشار داده و آبیاری کنید.
  • مراقبت‌های بعد از کاشت: پس از کاشت نهال سیب، باید برای رشد سالم آن، از آبیاری و کوددهی مناسب استفاده کنید. همچنین باید از هرگونه علف هرز و بیماری‌های گیاهان جلوگیری کنید و در صورت لزوم، برای درمان آن‌ها اقدام کنید. لازم بذکر است قبل از کاشت نهال ریشه و خاک محل غرص نهال باید ضدعفونی شود تا بیماری های قارچی نگیرد.

سخن پایانی

باتوجه به اینکه درخت سیب با شرایط مختلف آب‌وهوایی و خاکی سازگاری دارد، احداث باغ سیب در مناطق زیادی امکان پذیر است و می‌تواند به توسعه روستایی و فعالیت اقتصادی کمک کرد و با درنظر گرفتن آموزش‌ها و دانش فنی و عملیاتی، به بهبود کیفیت محصول و کاهش هزینه‌ها کمک کرد. در مسیر احداث باغ، خرید بذر و نهال، انواع خاک و کود و سموم دفع آفات گیاهی از فروشگاه اینترنتی گلباران سبز می‌تواند به شما کمک شایانی کند.

جهت خرید کود کامل ، کود حیوانی و محصولات دیگر برای مصرف در مزارع و باغهای خود و همچنین برای هرگونه پرسش در مورد کشاورزی و باغبانی، پیوند درختان و همچنین سمپاشی میتوانید با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ - ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ در ارتباط باشید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کرده و راهنمایی مطلوبی به دست آورید.