مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

بیماری‌های گیاهان

Saturday، ۲۳ Ordibehesht ۱۴۰۲

آشنایی با بیماری‌های گیاهان

بیماری‌های گیاهان می‌توانند به واسطه باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها و علل مختلف دیگری از جمله کمبود عناصر تغذیه ای و همچنین مناسب نبودن شرایط طبیعی یا نامساعد محیطی ایجاد شوند. این بیماری‌ها باعث خسارت به گیاهان شده و باعث کاهش عملکرد و حتی مرگ گیاه نیز خواهند شد. به دلیل اهمیت آشنایی با این بیماری‌ها و تاثیر آن‌ها بر گیاهان، این مقاله از گلباران سبز گیلان به بیماری‌های گیاهان اختصاص داده شده است. پس در ادامه این محتوا ما را همراهی کنید تا با بیماری‌های گیاهی آشنا شوید.

اهمیت شناخت و مقابله با بیماری‌های گیاهان

بیماری‌های گیاهان باعث کاهش عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی می‌شوند و در نهایت می‌توانند خسارت‌های جدی برای کشاورزان، صنعت کشاورزی و کشور را به دنبال داشته باشند. همچنین؛ اگر بیماری‌های گیاهی کنترل نشوند، ممکن است به سرعت منطقه‌های گسترده‌ای از محصولات کشاورزی را تخریب کنند و باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی شوند.

علاوه بر این، بیماری‌های گیاهان می‌توانند تاثیرات منفی بر روی محیط زیست داشته باشند. مثلا؛ استفاده بیش‌ از‌ حد محصولات شیمیایی برای کنترل بیماری‌های گیاهی، می‌تواند به آلودگی آب و خاک و در نتیجه آلودگی هوا و آب شهری منجر شود. همچنین بیماری‌های گیاهی می‌توانند باعث مرگ و از بین رفتن گیاهان در طبیعت شوند و منجر به کاهش تنوع زیستی و بیوتیک های محیطی گردند.

باتوجه به اهمیت بالای بیماری‌های گیاهان، ارتقای دانش کشاورزان در این زمینه یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت کشاورزی در جهان می‌باشد. از این رو؛ لازم است که کشاورزان و باغداران با این بیماری‌ها آشنا باشند. برای آشنایی با بیماری‌های گیاهی می‌توانید از مشاوره کارشناسان ما در مجموعه گلباران سبز گیلان کمک بگیرید.

علائم بیماری‌های گیاهی

علائم بیماری‌های گیاهان بستگی به نوع بیماری، گونه گیاه و شرایط محیطی دارد. با این حال، برخی از علائم متداول بیماری‌های گیاهی عبارتند از:

  • لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه روی برگ‌ها
  • ریزش برگ‌ها
  • تغییر رنگ در برگ‌ها
  • تغییر شکل برگ‌ها
  • خشک شدن یا پوسیدگی اندام‌های گیاهی
  • کاهش عملکرد و کیفیت محصولات گیاهی
  • ریزش گلها
  • ریزش میوه های درختان موثره
  • توقف رشد رویشی و زایشی گیاهان
  • کاهش کیفیت و کمیت طعم میوه ها
  • تغییر در رشد و توسعه گیاه
  • پوشش سفید روی برگ‌ها یا گل
  • افزایش سطح پوششی قارچی روی گیاهان
  • تغییرات در اندام هوایی و اندام خاکی گیاه بدلیل کمبود عناصر تغذیه ای

بهتر است برای شناسایی با بیماری‌های گیاهان، از منابع معتبر و کتاب‌های تخصصی و یا افراد متخصص کمک بگیرید. همچنین، در صورت شناسایی بیماری در گیاهان خود، بهتر است به سرعت به درمان آن اقدام کنید تا جلوی گسترش بیماری گرفته شود. شما می‌توانید از مشاوره رایگان گلباران سبز گیلان استفاده کرده و یا سم مورد نیاز برای از بین بردن بیماری را از فروشگاه گلباران سبز خریداری نمایید.

انواع بیماری‌های گیاهی

در ادامه به برخی از بیماری‌های گیاهان پرداخته‌ایم. این بیماری‌های گیاهی عبارتند از:

پژمردگی گیاهان:

این بیماری معمولا به واسطه یک نوع قارچ ایجاد می‌شود که منجر به مرگ سریع گیاه خواهد شد. این بیماری معمولا باعث تیرگی و پژمردگی برگ‌ها و ساقه‌ها می‌شود.

بیماری قارچی سفیدک‌ها:

این بیماری معمولا در برگ‌ها و ساقه‌های گیاهان شهری یافت می‌شود و باعث سفید شدن و ضعف گیاه می‌گردد. این بیماری را می‌توان با استفاده از مواد شیمیایی یا قارچ‌کش‌های طبیعی و پاکسازی گیاهان درمان کرد. علائم ظاهری آن در برگها که رشد و پودری سفید روی برگها میباشد.

ویروس‌های گیاهی:

ویروس‌های گیاهی ممکن است باعث تغییر رنگ و شکل برگ‌ها یا باعث کاهش عملکرد گیاه شوند. این ویروس‌ها معمولا به واسطه حشراتی مانند زنبور عسل مینوز یا از طریق بذر خاک، گیاهان نزدیک و حتی ابزارهای کشاورزی منتقل می‌شوند. درمان این دسته از بیماری‌های گیاهان ممکن است با استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی و کنترل شرایط محیطی انجام شود. شما می‌توانید انواع سموم‌کش‌ها را در مقادیر مختلف از فروشگاه گلباران سبز گیلان خریداری نمایید. البته لازم بذکر است نود درصد ویروسها قابل کنترل نبوده و باید از طریق پیشگیری نسبت به کنترل آنها اقدام نمود.

بیماریهای باکتریایی:

باکتری‌های گیاهی می‌توانند باعث آسیب به گیاه شده و در نهایت رشد غیرمعمولی و زیستی گیاه را به همراه داشته باشند. این باکتری‌ها ممکن است باعث زخم‌ها و لکه‌های روی برگ‌ها و ضعف عمومی گیاه شوند. درمان این بیماری‌ها ممکن است با استفاده از قارچ کش‌های شیمیایی، پاکسازی ابزارهای کشاورزی و یا استفاده از گیاهان مقاوم به این بیماری‌ها انجام گیرد.

در کل، بیماری‌های گیاهان می‌توانند باعث کاهش عملکرد و حتی مرگ گیاه شوند. برای کاهش خطر بروز این بیماری‌ها، باید از گیاهان سالم استفاده کرد و در صورت شناسایی هرگونه علائم بیماری در گیاهان، شناسایی به موقع و صحیح آن بسیار مهم است. برای این منظور، کشاورزان باید با دقت به گیاهان خود نظارت کنند و هرگونه تغییرات غیرعادی را در گیاهان به موقع تشخیص دهند. علائمی همچون لکه‌های روی برگ‌ها، زخم‌ها، ریشه‌های کوتاه و رقیق، کاهش عملکرد گیاه و... می‌تواند نشانگر بیماری در گیاه باشد. برای آشنایی بیشتر با بیماری‌های گیاهان کافیست تلفن خود را بردارید و از طریق شماره تماس‌های موجود در سایت گلباران سبز گیلان، با ما تماس بگیرید.

تاثیر عوامل محیطی بر بیماری‌های گیاه

عوامل محیطی مختلفی می‌توانند بر بیماری‌های گیاهان تاثیر بگذارند، از جمله:

شرایط آب و هوایی:

شرایط آب و هوایی مانند دما، رطوبت، بارندگی و تابش نور می‌تواند بر ظهور و گسترش بیماری‌های گیاهی تاثیر بگذارند.

خاک و محیط رشد:

وجود آلودگی خاک، از دست دادن تنوع زیستی، انتخاب نامناسب مکان و نور، عدم مراقبت صحیح از گیاه و سایر عوامل محیطی می توانند منجر به ضعف گیاه و افزایش حساسیت آن به بیماری‌های گیاهی شوند. لذا باید خاک بستر کشت قبل از کاشت ضدعفونی شود.

عوامل آلوده کننده:

مواد شیمیایی مانند کود، سموم آفت‌کش، پسماندها و دیگر مواد آلوده کننده می‌توانند به افزایش حساسیت گیاه نسبت به بیماری‌های گیاهی منجر شوند.

تغذیه و روش کاشت:

تغذیه گیاه، روش کاشت و مراقبت از آن‌ها می‌تواند به تقویت گیاه و کاهش حساسیت آن به بیماری‌های گیاهان کمک کند. به نحوی که هیچ گونه کمبود عناصر در تمام اندام گیاه مشاهده نشود.

مقاومت ژنتیکی:

برخی از گیاهان با مقاومت ژنتیکی به بیماری‌های گیاهی، می‌توانند در مقابل حملات بیماری‌زا مقاومت نشان دهند. مانند مقاومت به بیماریهای قارچی و باکتریایی

بنابراین، برای کاهش تاثیر عوامل محیطی بر بیماری‌های گیاهی، باید به مراقبت‌های مناسب از گیاهان، انتخاب نوع گیاهان مناسب برای شرایط آب و هوایی، استفاده از کود و سموم آفت‌کش به صورت صحیح، بهره‌گیری از روش‌های تناوب کشت، مدیریت مراقبتی و بررسی‌های مرتب برای شناسایی زمانی که بیماری‌های گیاهان شروع به گسترش می‌کنند، توجه کرد. از این رو؛ با کنترل هر یک از این عوامل می‌توانید از ایجاد بیماری‌های گیاهی جلوگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عوامل محیطی بیماری‌زا، به سایت گلباران سبز گیلان مراجعه کنید.

پیشگیری و درمان بیماری‌های گیاهان

پیشگیری و درمان بیماری‌های گیاهی بستگی به نوع بیماری، نوع گیاه و محیط زیست دارد. برخی از روش‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های گیاهان عبارتند از:

  • استفاده از گیاهان مقاوم به بیماری: انتخاب گیاهان مقاوم به بیماری، به مراتب بهتر از درمان بیماری‌هاست.
  • استفاده از روش‌های کنترل بیولوژیک و مکانیکی: از این روش‌ها می‌توان برای کاهش بیماری‌های گیاهان استفاده کرد. این روش‌ها شامل کنترل حشرات با استفاده از جذب کننده‌های طبیعی، کنترل پشه‌ها با پرندگانی مانند پرستو و محصولات شیمیایی طبیعی مانند نمک سفید و سدیم بی‌کربنات می‌باشند.
سموم قارچ‌کش:

در مواردی سموم قارچ کش بهترین گزینه‌اند ولی نباید به گونه‌ای استفاده شوند که به محیط زیست آسیب بزنند. شما می‌توانید مرغوب‌ترین سموم شیمیایی را از گلباران سبز گیلان خریداری نمایید.

اصلاح خاک:

اصلاح خاک می‌تواند به کاهش بیماری‌های گیاهان کمک کند. این می‌تواند شامل افزایش بیوماس آلی،کاهش PH خاک و افزایش مقاومت گیاه به شوری و خشکی باشد. همچنین ضدعفونی خاک با گاز متیل برو مایه قبل از کاشت یا استفاده از گوگرد با ترکیب خاک بستر کشت

  • استفاده از روشهای کنترل در جهت حشرات مضر به محیط کشت فضای باز و بسته با استفاده از تله های فرمونی- کارت زرد و آبی چسب دار زیرا این نوع حشرات وقتی از گیاهان تغذیه میکنند موجب انتقال بسیاری از بیماریها میگردند مانند بیماری آتشک درختان میوه دانه دار

سخن پایانی

بهترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های گیاهان، مراقبت از گیاه و پیشگیری از آن‌هاست. در صورت دچار شدن گیاهان به بیماری، شناسایی و تشخیص به موقع در نجات گیاهان بسیار مهم است. در صورت نیاز گیاهان به سموم آفت‌کش، می‌توانید سموم مورد نیاز خود را از فروشگاه اینترنتی گلباران سبز تهیه کنید. گلباران سبز گیلان، انواع نهاده‌های کشاورزی باکیفیت و ارگانیک را تولید و توزیع می‌کند.

جهت خرید انواع خاک و کود ، کود کامل ، کود حیوانی و محصولات دیگر برای مصرف در مزارع و باغهای خود و همچنین برای هرگونه پرسش در مورد کشاورزی و باغبانی، پیوند درختان و همچنین سمپاشی میتوانید با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ - ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ در ارتباط باشید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کرده و راهنمایی مطلوبی به دست آورید.