مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

اصلاح خاک

Wednesday، ۲۷ Bahman ۱۴۰۰

اصلاح خاک توسط کارشناسان خبره کشاورزی گلباران سبز

برای اصلاح خاک با استفاده از هر ترکیب و روشی ابتدا باید به نوع کشت و آزمایش خاک توجه کرد و برای این کار حتما با مشاوران متخصص گلباران سبز در این زمینه مشورت کنید.

با توجه به اهمیت انجام آزمایش خاک اگر شما کشاورز و باغدار عزیز تصمیم دارید که خاک زمین یا باغ خود را مورد آزمایش قرار دهید و از وضعیت آن مطلع شوید می توانید مقداری خاک از باغ یا زمین خود به عنوان نمونه تهیه کرده و برای کارشناسان زبده گلباران سبز ارسال کنید تا خاک شما را مورد آزمایش قرار داده و از کمبودها و مشکلات آن آگاه شوید و بتوانید نسبت به اصلاح آن به صورت صحیح و اصولی اقدام نمایید.

اصلاح خاک

اصلاح خاک چگونه انجام می شود؟

خاک به عنوان منبع طبیعی، درتامین غذای انسان‌ها و سایر جانداران نقش مهم و اساسی دارد. خاک پایه و اساس کشاورزی است و اهمیت زیادی دارد چون بستر رشد گیاهان و محصولات می‌باشد. برای کشاورزی و باغبانی به خاک خوب نیاز دارید و باید به نگهداری و اصلاح خاک توجه کرد چون اگر نتوانید خاک مناسب را برای تولید محصول و میوه باکیفیت فراهم کنید، تمام تلاش‌های شما بی‌نتیجه خواهد ماند و دچار خسارت خواهید شد. برای اصلاح خاک و حاصلخیزی مزارع و باغ‌های خود، می‌توانید با کارشناسان شرکت گلباران سبز مشورت کرده و جهت مشاوره رایگان با شماره‌ های ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ - ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ تماس بگیرید. در این مقاله با اجزای خاک و شرایط یک خاک خوب برای کشاورزی آشنا خواهید شد و درباره اصلاح خاک صحبت خواهیم کرد، امیدواریم مطالب این مقاله مورد استفاده شما قرار بگیرد.

اصلاح خاک چگونه انجام می شود؟

اجزای تشکیل دهنده خاک

قبل از اصلاح خاک باید اجزای خاک را بشناسید و بدانید هر کدام از اجزا چه نقشی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. خاک از مواد معدنی، مواد آلی به همراه آب و هوا تشکیل شده است که مواد معدنی خاک، منبع اصلی تامین مواد غذایی گیاهان هستند و در شکل‌گیری خاک مرغوب نقش مهمی دارند، مواد آلی بخش دیگری از مواد غذایی گیاهان را فراهم می‌کنند و بر میزان توانایی گیاهان در جذب مواد معدنی و آب، و همچنین گردش هوا تاثیر زیادی دارند. اگر مواد معدنی و آلی خاک کم باشد یا آب و هوا به خوبی نتواند جریان داشته باشد باید اصلاح خاک انجام شود تا قابل کشت شود.

1- مواد معدنی خاک

از هوازدگی سنگ‌های مادر و تخریب تدریجی مواد موجود در این سنگ‌ها، مواد معدنی خاک درست می‌شود و تقریبا ۴۵ درصد از میزان خاک را مواد معدنی تشکیل می‌دهند.

2- مواد آلی خاک

از تجزیه و پوسیده شدن بقایای گیاهان و موجودات زنده، مواد آلی خاک به دست می‌آید و در بیشترین مقدار، تقریبا ۵ درصد از میزان خاک، مواد آلی می‌باشد که بر اساس دستورالعمل بخش تحقیقات آب و خاک باید به وسیله کودهای آلی ارگانیک مانند لئوناردیت آنرا به ۱۲ درصد افزایش دهیم.

3- آب و هوا

آب و هوا در بین فضاهای خالی مواد معدنی و ذرات آلی خاک جریان دارند و تقریبا ۵۰ درصد از میزان خاک، آب و هوای داخل آن می‌باشد که به دو بخش تقسیم می شوند: منافذی که در داخل آنها هوا قرار دارد و منافذ دیگر جهت نگهداری آب در داخل خاک مورد استفاده قرار می گیرند.

تاثیر ماده آلی خاک

بقایای گیاهان و موجودات پوسیده شده خاک، توسط باکتری‌های میکروسکوپی و کرم‌های خاکی به مواد آلی تجزیه می‌شوند و پس از تجزیه، این مواد تبدیل به ماده‌ای تیره و چسبناک به نام گیاخاک یا هوموس می‌شوند. هوموس به حاصلخیزی خاک کمک می‌کند و آب و هوا می‌توانند به راحتی در آن حرکت کنند. باکتری‌ها و کرم‌های خاکی، مواد آلی را تجزیه می‌کنند و باعث غنی‌تر شدن خاک می‌شوند و به بهبود ساختار و اصلاح خاک کمک می‌کنند. با حرکت کرم‌های خاکی، منافذی برای گردش آب و هوا در خاک ایجاد می‌شود که سبب افزایش تخلخل خاک شده و محیط مناسب را برای رشد و توسعه میکروب‌های مفید خاک فراهم می‌کنند. اگر خاک شما دچار فقر مواد آلی می‌باشد می‌توانید با اضافه کردن هوموس و کمپوست اصلاح خاک را انجام دهید تا خاک شما حاصلخیز شود یا از کودهای حیوانی پوسیده و یا از کودهای سبز بقولات از خانواده شبدر و یونجه

تاثیر ماده آلی خاک

تاثیر مواد غذایی خاک

سه عنصر اصلی مواد مغذی خاک، نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) بوده که به عناصر ماکرو معروف هستند که نیتروژن در رشد خوب برگ و ساقه موثر است و در افزایش سبزینگی گیاهان نقش زیادی دارد. فسفر برای رشد ریشه‌ها و رسیدن میوه نقش بسیار مهم و اساسی دارد. پتاسیم در افزایش مقاومت گیاهان در برابر آفت‌ها و بیماری‌ها و سرما نقش زیادی دارد. علاوه بر عناصر NPK که به مقدار زیاد توسط گیاهان مصرف می‌شوند باید عناصر ریزمغذی‌ دیگری هم مانند آهن، روی، بور، مس و منگنز را به مقدار لازم برای گیاهان تامین کنیم وجود عناصر ریزمغذی حتی به مقدار خیلی کم برای گیاهان ضروری است و اگر این عناصر در خاک وجود نداشته و یا کم باشند باید از طریق اصلاح خاک این عناصر به خاک اضافه شوند. زیرا نقش اکسیداسیون و احیاء را بعهده دارند.

اثرات بهبود و اصلاح خاک

با بهبود و اصلاح خاک، مواد غذایی در خاک افزایش می‌یابد و همچنین ساختمان و بافت آن بهتر می‌شود که این امر در رشد و سلامت گیاهان تاثیر زیادی دارد. بهبود و اصلاح خاک سیستم ریشه‌ گیاهان را قوی می‌کند و باعث افزایش ریشه‌ها می‌شود که حتی در شرایط کم آبی هم، گیاهان به ‌خوبی رشد خواهند کرد. همچنین اصلاح خاک باعث می‌شود مقاومت گیاهان در برابر بیماری‌ها بیشتر شود. بیشتر ذرات تشکیل دهنده خاک، شن و رس می‌باشند که هر کدام به تنهایی نمی‌توانند برای رشد گیاهان خوب باشند و مقدار هر کدام از این ذرات در خاک زیاد باشد باید اصلاح خاک انجام شود که در زیر اصلاح خاک‌های شنی و رسی توضیح داده شده است.

اثرات بهبود و اصلاح خاک

اصلاح خاک‌های شنی

خاک شنی از شن زیادی تشکیل شده است که مواد غذایی کافی را برای رشد گیاه ندارد و برای اصلاح خاک، می‌توانید کود پوسیده دامی مانند کود پوسیده گاوی، کمپوست یا خاک حاصلخیز به آن اضافه کنید. برای اصلاح خاک‌های شنی کمپوست بهمراه خاک رس بهترین ماده افزودنی است زیرا بافت و ساختمان خاک را بهبود می‌بخشد و همچنین مواد غذایی و آلی را تأمین می‌کند. کمپوست حاوی میکروارگانیسم‌های مفید است که با تجزیه مواد معدنی و آلی خاک، سبب تولید مواد غذایی مورد نیاز گیاهان می‌شوند. برای اصلاح خاک می‌توانید به اندازه لازم کمپوست را به سطح خاک اضافه کنید و آن را شخم بزنید تا کمپوست با خاک مخلوط شده و ترکیب خاک به صورت یکنواخت شود.

اصلاح خاک‌های رسی

اگر خاک شما دارای رس زیادی است، می‌توانید با اضافه کردن شن و کمپوست، اصلاح خاک را انجام دهید. با افزودن شن به خاک‌های رسی، منافذ خاک بیشتر می‌شود و این امر زهکشی خاک را بهتر می‌کند و باعث افزایش گردش آب و هوا در خاک می‌شود. جهت بهبود و اصلاح خاک، کمپوست نیز به خاک‌های رسی اضافه کنید تا با ایجاد بافت مناسب، از متراکم‌تر شدن ساختار خاک جلوگیری ‌شود. کمپوست با تولید هوموس به میزان زیادی، مواد غذایی خاک را افزایش می‌دهد و همچنین توان گیاهان در برابر مقاومت آفت و بیماری‌ها بیشتر خواهد شد. پس با افزودن شن و کمپوست به خاک و شخم زدن آن، اصلاح خاک‌های رسی را به درستی انجام دهید تا خاک خوب و مرغوب برای رشد گیاهان خود داشته باشید.

اضافه نمودن کمپوست به خاک

بهترین روش اصلاح خاک و حفظ کیفیت همیشگی آن، اضافه‌کردن کمپوست به خاک است زیرا بافت و ساختمان خاک را بهتر کرده و pH خاک را نیز تنظیم می‌کند. با تجزیه مواد آلی کمپوست، مواد غذایی مورد نیاز گیاهان نیز تامین شده و از فشردگی خاک نیز کم می‌شود و همچنین این مواد، در بهبود ساختمان خاک کمک می‌کند. شما برای تهیه و خرید کود ورمی‌ کمپوست می‌توانید به سایت گلباران سبز مراجعه کنید.

اضافه نمودن کمپوست به خاک

کود ورمی کمپوست گلباران سبز

ورمی‌کمپوست از اجساد و فضولات کرم خاکی تشکیل شده است و یک کود آلی و ارگانیک می‌باشد و منبع غنی پتاسیم،‌ نیتروژن و فسفر بوده و با داشتن عناصر ریز مغذی مثل روی، مس، منگنز و آهن می‌تواند رشد گیاهان را تقویت کند و به فرایند ریشه‌زایی و رشد قلمه‌ها هم کمک می‌کند. ورمی کمپوست یک کود مغذی و بی بو می‌باشد و جهت اصلاح خاک ترکیبی بسیار مناسب است که می‌تواند خاک شما را حاصلخیز کند و حتی می‌توانید در خاک گلدان با مواد دیگر ترکیب کنید. شرکت گلباران سبز ورمی‌کمپوست را با بسته‌بندی‌های زیر تولید و عرضه می‌کند.

بسته بندی آلومینیومی : وزن (۱ و ۲ و ۴ و ۸) کیلوگرمی

بسته بندی نایلونی : حجم ۲۰ لیتری

به صورت فله : وزن از ۲۵ کیلو گرم به بالا

کود ورمی کمپوست گلباران سبز

فشردگی و تراکم زیاد خاک

بسیاری از کشاورزان نمی‌دانند که برخی مشکلات گیاهان آن‌ها، مربوط به خاک‌های فشرده می‌باشد و اگر اصلاح خاک را انجام ندهند خاک برای کشت گیاهان مناسب نخواهند بود. فشردگی خاک رشد گیاهان را کاهش می‌دهد و از جوانه‌ زدن بذرها و رشد نهال‌ها جلوگیری می‌کند و جذب مواد معدنی و میزان فتوسنتز گیاهان در حال رشد را کم کند. نفوذ آب و هوا در خاک فشرده ضعیف می‌شود و بازدهی محصولات تا حد زیادی کاهش می‌یابد. در خاک فشرده، ریشه‌های گیاهان به‌ اندازه‌ کافی افزایش نمی‌یابد و پس از باران‌های شدید آب در خاک فرو نمی‌رود و روی سطح خاک باقی می‌ماند و موجب روان شدن آب می‌شود. علت فشردگی خاک چیست و چگونه می‌توان اصلاح خاک را انجام داد؟

دلایل فشردگی خاک

حدود نیمی از خاک سالم را خلل ‌و فرج تشکیل داده است که این فضا برای حرکت آب و هوا در اطراف ذرات معدنی لازم است و همچنین برای میکرو ارگانیسم‌های مفید و کرم‌های خاکی جهت تجزیه بقایای گیاهان به مواد آلی، موردنیاز است. در خاک‌های سنگین رسی و لومی تراکم به احتمال زیاد اتفاق می‌افتد، اما وقتی از تجهیزات سنگین استفاده می‌شود، خاک‌های شنی نیز متراکم می‌شوند و ذرات خاک به هم می‌چسبند و منافذ خاک تا حد زیادی کاهش می‌یابند و آب و هوا به خوبی جریان ندارند و یا خاک بیش‌ از حد مرطوب می‌باشد و ریشه‌های گیاه به راحتی رشد نمی‌کنند. تراکم و فشردگی خاک می‌تواند به طور طبیعی با ته‌نشین شدن خاک یا خرد شدن آن به وجود بیاید و یا ممکن است توسط ابزارها و ماشین‌های سنگین کشاورزی، رفت و آمد زیاد کارگران، رفت و آمد و فشرده شدن بافت خاک توسط حیوانات و آتش ایجاد شود.

دلایل فشردگی خاک

اصلاح خاک‌های فشرده

برای اصلاح خاک فشرده، از شخم زدن زیاد خودداری کنید و دقت کنید از مناطقی که قبلا شخم زده شده‌ است عبور نکنید. مواد آلی مانند ورمی‌کمپوست، مالچ، پوست برنج و پوست بادام زمینی را بر روی سطح خاک بریزید و این مواد را به داخل خاک شخم بزنید تا حدود ۵ الی ۱۵ درصد مواد آلی سودمند به خاک اضافه شود. روش دیگر اصلاح خاک فشرده این است که در پایان فصل یک محصول پوششی بکارید و قبل از کاشت محصول اصلی، محصول پوششی را شخم بزنید و به داخل خاک برگردانید تا ریشه محصولات پوششی به خاک فشرده و متراکم نفوذ کرده و آن را سست ‌کنند. نصب سیستم‌های زهکشی و استفاده درست از کودها، خاک‌ورزی مناسب و حفاظت شده، کنترل تردد وسایل نقلیه و حیوانات می‌تواند جهت اصلاح خاک‌های فشرده موثر باشد.

پوست برنج گلباران سبز

پوست برنج یک محصول ارگانیک و آلی است که از فرآیند برنج کوبی حاصل می‌شود و در نگهداری آب اضافی گیاهان نقش موثری دارد و بعد از مدتی پوسیده شده و خود به عنوان یک کود ارگانیک جذب خاک می شود و عاری از هر گونه میکروب و بیماری بوده و برای اصلاح خاک فشرده مناسب می‌باشد. پوست برنج دارای مواد مغذی زیادی است و می‌توانید در ترکیب خاک گل نیز استفاده کنید. رطوبت باعث آزاد سازی مواد مغذی آن می‌شود که ریشه گیاه از آن برای رشد خود تغذیه می‌کند. شرکت گلباران سبز پوست برنج را با بسته‌بندی‌های زیر تولید و عرضه می‌کند.

بسته بندی آلومینیومی : وزن ۵.۵ لیتری

به صورت فله : وزن از ۲۵ کیلو گرم به بالا

پوست برنج گلباران سبز

پوست بادام زمینی گلباران سبز

پوست بادام زمینی باعث افزایش حاصلخیزی خاک شده و رشد گیاهان را بیشتر کرده و بافت خاک را سبک می‌کند و همچنین زهکشی خاک را بهتر نموده و باعث جریان بهتر آب و هوا در خاک می‌شود و مواد غذایی را برای رشد گیاه فراهم می‌کند. پوست بادام زمینی باعث افزایش فضا و زیاد شدن تخلخل خاک می‌شود که این امر رشد ریشه گیاهان را در خاک افزایش می‌دهد. از پوست بادام زمینی می‌توانید جهت اصلاح خاک و همچنین به عنوان کود برای گیاهان در خاک گلدان استفاده کنید. شرکت گلباران سبز پوست بادام زمینی را با بسته‌بندی‌های زیر تولید و عرضه می‌کند.

بسته بندی آلومینیومی : وزن ۵.۵ لیتری

به صورت فله : وزن از ۲۵ کیلو گرم به بالا

پوست بادام زمینی گلباران سبز

محصولات دیگر گلباران سبز

محصولات دیگر شرکت گلباران سبز عبارتند از : کود کوکوپلاس، کوکوماس، کمپوست طلایی چای، ورمی پلاس، زئولیت و بارک پیت می‌باشند که با کیفیت بالا برای تهیه انواع خاک گل تولید و عرضه می‌شوند و با توجه به خاصیت هر کدام شما می‌توانید در ترکیبات خاک گل و گیاهان خود از آن‌ها استفاده کنید.

خرید اینترنتی انواع خاک گلدان

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، خرید اینترنتی و آنلاین است. از این طریق می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و صرف هزینه کمتر، به خواسته‌های خود برسید. فروشگاه اینترنتی شرکت گلباران سبز بزرگترین مرکز فروش انواع خاک گلدان در تهران و سراسر کشور است و امکان خرید انواع خاک گلدان را در سایزهای مختلف با تضمین کیفیت و قیمت، برای شما عزیزان فراهم آورده است.

برای خرید انواع خاک گلدان و محصولات دیگر به صورت اینترنتی می‌توانید به فروشگاه شرکت گلباران سبز مراجعه کنید و ثبت سفارش خود را انجام دهید.

شرکت گلباران سبز طراح و مجری روف گاردن می باشد در صورتی که تمایل به زیبا سازی پشت بام منزل خود را دارید و می خواهد از فضایی دلنشین در کنار خانوده خود لذت ببرید یا با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس گرفته و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.