مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

کود دامی

Wednesday، ۱۱ Esfand ۱۴۰۰

به چه کودهایی کود دامی گفته می شود؟

از زمان شروع کشاورزی توسط انسان‌ها، استفاده از کود دامی به عنوان یک ماده طبیعی و ارگانیک جهت بهبود رشد محصولات و گیاهان مورد توجه قرار گرفته است و همیشه در زراعت و باغبانی جهت اصلاح بافت خاک و تغذیه گیاهان به کار می‌رود. استفاده درست از کود دامی باعث رشد بهتر گیاهان و درختان می‌شود و کیفیت محصول و میوه را بیشتر می‌کند. محصولات و میوه‌های به دست آمده با کمک کود دامی بسیار ارگانیک خواهند بود و میزان آلودگی آن‌ها کمتر خواهد شد. استفاده بهینه از کود حیوانی یا کود دامی در کشاورزی و باغبانی سبب حفظ محیط زیست و حاصلخیزی خاک می‌شود و همچنین با تولید محصولات ارگانیک و سالم در سلامتی انسان‌ها تاثیر زیادی دارد پس با ما همرا شوید تا با کود دامی بیشتر آشنا شوید.

کود دامی

کود دامی چیست؟

کود دامی نوعی از کود آلی و ارگانیک است که از مواد بستر و فضولات حیواناتی مانند اسب، گاو، گوسفند و مرغ بدست می‌آید. کود دامی در کشاورزی و باغبانی جهت اصلاح بافت خاک، تغذیه گیاهان، جذب بهتر عناصر غذایی به وسیله ریشه گیاهان و همچنین افزایش ظرفیت نگهداری آب و عناصر غذایی در خاک کاربرد دارد و استفاده آن باعث افزایش محصول خواهد شد. کیفیت و میزان مواد غذایی کود دامی به نوع حیوان، تغذیه دام، مواد بستری، مقدار بذر علفهای هرز و تخم حشرات موجود در کود و چند عامل دیگر بستگی دارد.

خصوصیات کود دامی پوسیده

کود دامی کاملا پوسیده شده بوی تند فضولات حیوانی را نمی‌دهد و دارای بافتی نرم است و اگر دست را داخل آن ببرید گرمای خاصی را احساس می‌کنید. رنگ کود پوسیده روشن است و هر چه قدر پوسیده‌تر باشد رنگ آن روشن‌تر است. کود دامی برخلاف کودهای شیمیایی اثرات یک جانبه ندارد علاوه بر تامین مواد غذایی، خصوصیات فیزیکی خاک را نیز اصلاح کرده و باعث بهبود خاک می‌شود. یک از خصوصیات مهم استفاده از کود دامی، تجزیه کود در خاک و تبدیل آن به هوموس می‌باشد چون با فعالیت میکروارگانیسم‌ها و تجزیه مواد آلی و آزاد کردن مواد غذایی، هوموس در خاک به وجود می‌آید و باعث تغییر رنگ خاک به قهوه‌ای یا سیاه می‌شوند و سرعت فعالیت این میکروارگانیسم‌ها به رطوبت ، حرارت و هوای کافی بستگی دارد.

خصوصیات کود دامی پوسیده

میزان عناصر متفاوت انواع کود دامی

انواع کود دامی دارای مقادیر مختلفی از عناصر غذایی می‌باشند که به علت تفاوت نوع دام و طیور کود حاصله از آن‌ها، با هم فرق دارند ، هرچه اندازه حیوانی که کود از آن به دست می‌آید کوچک‌تر باشد ، کود دامی قوی‌تر است ، به طوری که کود مرغی از گوسفندی قوی‌تر بوده و کود گوسفندی از کود گاوی بهتر است. کود دامی از لحاظ غنی بودن عناصر به ترتیب مرغی، گوسفندی و گاوی می‌باشد و کود حاصله از حیواناتی که غلات می‌خورند از نظر مواد مغذی از حیواناتی که گیاه‌خوار هستند غنی‌تر می‌باشد. هر کدام از کودهای دامی کاربرد خاص خود را دارند که در زراعت گلخانه‌ها جهت آماده نمودن زمین، کود گاوی و گوسفندی کاربرد بهتری دارد و برای گیاهان آپارتمانی علاوه بر خاک و برگ مقدار کمی کود مرغی استفاده می شود. زیرا بالاترین میزان نیتروژن را دارد و دارای منبع غنی از مواد مغذی است.

میزان عناصر متفاوت انواع کود دامی

اهمیت پوسیده شدن کود دامی تازه

کود دامی تازه حاوی نیتروژن بالایی بوده که سبب مسمومیت و آسیب گیاهان می‌شوند و جهت پوسیده شدن نیتروزن خاک را مصرف کرده و تعادل بین کربن و نیتروژن را برای فعالیت بهتر میکرو ارگانیسم‌های مفید خاک از بین می‌رود و جذب عناصر غذایی توسط گیاهان با مشکل روبرو خواهد شد. در صورت مصرف مستقیم کود دامی تازه، به علت وجود انواع بیماری‌ها و تخم علفهای هرز و آفات باکتری‌ها مضر آسیب جبران ناپذیری به گیاهان و خاک وارد می‌شود بنابراین باید کود دامی تازه طی فرآیند کامل پوسیده شود و سپس جهت استفاده محصولات و گیاهان وارد خاک شود.

بسیاری از باغداران و کشاورزان تصور می‌کنند با نگهداری زیاد و کهنه کردن فضولات حیوانی می‌توانند از آن استفاده کنند ولی توجه داشته باشید با این کار باکتریای‎های مضر و بذر علف‌های هرز از بین نمی‌رود و کود کهنه همان کود پوسیده شده و کمپوست شده نیست و باید به روش‌های درست پوسیده و ضدعفونی ‌شود.

ضدعفونی کردن کود دامی تازه با گوگرد

ضدعفونی کردن کود دامی تازه سبب می شود انواع انگل، قارچ و آفت از بین برود و میزان آلودگی کود دامی به حداقل برسد و همچنین گاز آمونیاک مضر موجود در کود دامی تازه از بین برود و خاصیت شوری و قلیایی زیاد آن نیز تا حد زیادی اصلاح شود. یکی از روش‌های ضدعفونی کردن کود دامی تازه، استفاده از پودر گوگرد است که با این روش طی ۳ ماه تا ۶ ماه روز کود دامی تازه کاملا پوسیده می‌شود. کودهای دامی تازه دارای انگل، قارچ و بیماری‌های میکروبی هستند و میزان آلودگی این کودها بعضی مواقع زیاد است و اگر ضدعفونی صورت نگیرد خسارت‌ و هزینه‌ زیادی را برای کشاورزان و باغداران خواهد داشت. با استفاده از روش‌های ضدعفونی می‌توانید میزان PH خاک را کنترل و اصلاح کنید تا عملکرد گیاهان و محصولات شما بهتر شده و نتایج مطلوب‌تری داشته باشید. بهترین PH مناسب گیاهان ۵/۵ تا ۷ می باشد.

خرید گوگرد گلباران سبز

گوگرد باعث کاهش PH خاک‌های آهکی می‌شود و کاهش PH به معنی کاهش خاصیت قلیایی خاک و افزایش خاصیت اسیدی آن است که برای گیاهان خیلی مفید می‌باشد. استفاده از گوگرد حلالیت عناصری مانند فسفر، آهن و روی را بالا می‌برد و از عوامل بیماری‌زای قارچی و بیماری‌های میکروبی جلوگیری می‌کند. این محصول باعث اصلاح خاک شور می‌شود و همچنین می‌توانید در پوساندن کود دامی تازه نیز استفاده کنید. شرکت گلباران سبز گوگرد را در دو نوع کود گوگرد گرانوله معدنی و کود گوگرد معدنی (وتابل) یا پودری با بسته‌بندی‌های زیر تولید و عرضه می‌کند.

بسته بندی آلومینیومی : وزن (۱ و ۲) کیلوگرمی

به صورت فله : وزن از ۲۵ کیلو گرم به بالا

خرید گوگرد گلباران سبز

مزایای استفاده از زئولیت در فرآوری کود دامی

با استفاده زئولیت در پوساندن کود دامی تازه از آبشویی و هدر رفتن عناصر به خصوص نیتروژن جلوگیری می‌کند و همچنین باعث نگهداری بهتر رطوبت در خاک می‌شود. پوساندن سریع کود دامی تازه با زئولیت، استفاده زیاد کودهای شیمیایی را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب محصولات سالم و ارگانیک تولید خواهد شد. مصرف زئولیت برای پوساندن کود دامی باعث صرفه جویی مصرف کود دامی برای زمین‌های کشاورزی از ۳۰ تا ۵۰ درصد می‌شود و از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه است. زئولیت دارای عناصر فراوانی شامل پتاسیم، کلسیم، فسفر و گوگرد می باشد که به غنی شدن کود دامی نیز کمک می‌کند.

خرید زئولیت گلباران سبز

زئولیت ماده‌ای معدنی، متخلخل است که آب و مواد غذایی را در خود نگه می‌دارد و این امر باعث می‌شود نیاز به آبیاری و کوددهی کاهش یابد. زئولیت مانند شن و ماسه ، پرلیت و ورمیکولیت زهکشی خاک را بیشتر می‌کند و بیماری‌های قارچی را نیز از بین می‌برد. از لحاظ ساختار شیمیایی خنثی تا کمی قلیایی است و می‌توانید در پوساندن کود دامی تازه استفاده کنید. شرکت گلباران سبز زئولیت را با بسته‌بندی‌های زیر تولید و عرضه می‌کند.

بسته بندی آلومینیومی : وزن ۵.۵ لیتر

به صورت فله : وزن از ۲۵ کیلو گرم به بالا

خرید زئولیت گلباران سبز

مشاوره با کارشناسان گلباران سبز

جهت پوساندن و فرآوری کود دامی تازه باید روش صحیح آن را بدانید و با نوع و میزان موادی که برای این کار لازم دارید آشنا باشید تا روش پوساندن را به درستی انجام دهید و همچنین نوع کود تازه و مدت زمان پوسیده شدن آن در کیفیت کود حاصله تاثیر دارد لذا شما می‌توانید جهت مشاوره با کارشناسان شرکت گلباران سبز در این زمینه با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ و ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس بگیرید.

خرید اینترنتی محصولات

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، خرید اینترنتی و آنلاین است. از این طریق می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و صرف هزینه کمتر، به خواسته‌های خود برسید. فروشگاه اینترنتی شرکت گلباران سبز بزرگترین مرکز فروش انواع کود و خاک گلدان در تهران و سراسر کشور است و امکان خرید انواع کود و خاک گل را در سایزهای مختلف با تضمین کیفیت و قیمت، برای شما عزیزان فراهم آورده است.

برای خرید انواع کود و خاک گلدان و محصولات دیگر به صورت اینترنتی می‌توانید به سایت گلباران سبز مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ – ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس گرفته و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.