مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

بیماری‌های گیاهان زراعی

Wednesday، ۲۷ Ordibehesht ۱۴۰۲

شناخت بیماری‌های گیاهان زراعی و راههای مبارزه با آنها

بیماری‌های گیاهان زراعی عبارتند از اختلالاتی که در رشد و عملکرد گیاهان زراعی ایجاد می‌شوند و ممکن است منجر به کاهش کمی و کیفی محصولات و حتی مرگ گیاهان شود. این بیماری‌ها اختلالاتی هستند که به دلیل عوامل زنده مانند قارچ‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و عوامل غیرزنده مانند دما، رطوبت، شوری و کمبود عناصر غذایی در گیاهان ایجاد می‌شوند. برای آشنایی با بیماری‌های گیاهان زراعی و نحوه جلوگیری از آسیب‌های آن‌ها تا انتهای این مقاله از گلباران سبز گیلان همراه ما باشید.

شناسایی بیماری گیاهان زراعی

برای شناسایی و کنترل بیماری‌های گیاهان زراعی لازم است ابتدا علائم و نشانه‌های بیماری را در گیاهان تشخیص داد. علائم بیماری، تغییرات فیزیولوژیک و مورفولوژیک گیاه هستند که نشان‌دهنده حضور عامل بیماری‌زا در گیاه می‌باشند. مثلا سفیدک پودر مانند روی برگ‌ها علامت حضور قارچ سفیدک حقیقی است. نشانه‌های بیماری تغییرات فرآیندهای شیمیایی و بایولوژیک گیاه هستند که نشان‌دهنده پاسخ گیاه به عامل بیماری‌زا می‌باشد. مثلا زخم‌های قهوه‌ای روی ساقه و برگ‌ها نشانه پاسخ گلرنگ به قارچ زنگ است. بهترین روش آلوده بودن برگها به قارچ سفیدک سطحی عبارتست از وقتی روی برگهای آلوده دست کشیده شود رنگ برگ براق میگردد.

بیماری‌های گیاهان زراعی را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: بیماری‌های غیر عفونی و بیماری‌های عفونی. بیماری‌های غیر عفونی ناشی از عوامل فیزیکی، شیمیایی یا فیزیولوژیک هستند که در سلامت گیاه تأثیر منفی می‌گذارند. مثلاً خشکیدگی، سرمازدگی، شوریدگی، کمبود یا اضافه‌آب، کمبود یا سمیت عناصر غذایی، تنش نور، تنش هورمون‌های گیاهی و غیره. برای پیشگیری از بیماری‌های غیرعفونی، لازم است که شرایط محیط رشد گیاه را بهینه نگه دارید و از تغییرات نامطلوب در دما، رطوبت، خاک، نور و غیره جلوگیری کنید. بیماری‌های عفونی ناشی از حمله موجودات زنده به گیاه هستند که باعث اختلال در فعالیت‌های حیاتی گیاه می‌شوند. این موجودات شامل قارچ‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها، نماتود‌ها، حشرات و رستنی‌ها هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری‌های گیاهان زراعی و علائم آن‌ها می‌توانید به سایت گلباران سبز گیلان مراجعه کنید و همچنین محصولات مورد نیاز گیاهان خود را از فروشگاه آنلاین این سایت تهیه نمایید.

بررسی عوامل بیماری‌زا و روش‌های مقابله با آن‌ها

گیاهان زراعی مهم کشور مانند گندم، جو، برنج، ذرت، سویا و چغندر قند از اهمیت بالایی در تأمین غذای مردم و صادرات کشاورزی برخوردارند. این گیاهان در طول رشد و نمو خود با انواع عوامل بیماری‌زا مواجه هستند که می‌توانند عملکرد و کیفیت محصول را به شدت کاهش دهند. برای مقابله با بیماری‌های گیاهان زراعی، لازم است که ابتدا شناسایی و تشخیص صحیح آن‌ها صورت گیرد. سپس روش‌های مناسب کنترل بیولوژیک، فیزیکی، مکانیکی،تلفیقی، شیمیایی و ژنتیکی اعمال شود.

روش‌های کنترل بیولوژیک در برابر بیماری‌های گیاهان زراعی، شامل استفاده از موجودات زنده مانند قارچ‌های مفیدمانند قارچ فرانگیدیوم باکتری‌های حامل ژن‌های ضد ویروس و حشرات شکارگر است. روش‌های کنترل میکانیکی شامل تغییر الگو و تاریخ کشت، خاک‌ورزی مناسب، تناوب گیاهان، حذف بقایای گیاهان بیمار و استفاده از کود و آب بهینه می‌باشد. روش‌های کنترل شیمیایی نیز شامل استفاده از سموم و داروهای مختلف برای کشتن یا جلوگیری از رشد عوامل بیماری‌زا است. روش‌های کنترل ژنتیکی شامل استفاده از گونه‌ها و رقم‌های مقاوم به بیماری‌ها می‌باشد. با توجه به اینکه هر روش کنترل دارای مزایا و معایب خود است، بهتر است که از ترکیب چندین روش به صورت همزمان یا متوالی استفاده شود تا اثربخشی بالاتر و پایدارتر داشته باشد.

همان طور که گفتیم، برای مقابله شیمیایی با بیماری‌های گیاهان زراعی نیاز به سموم مختلفی دارید که برای تهیه‌ی این سموم می‌توانید به سایت گلباران سبز گیلان مراجعه کنید. این مجموعه بهترین و باکیفیت‌ترین سموم و آفت‌کش‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

علائم بیماری گیاهان زراعی

برخی از علائم و نشانه‌‌های رایج بیماری‌های گیاهان زراعی عبارتند از:

  • لکه‌های قهوه‌ای، زرد، سیاه یا سفید روی برگ‌ها، ساقه‌ها یا میوه‌ها
  • تغییر شکل، اندازه یا رنگ گل‌ها، برگ‌ها یا میوه‌ها
  • رشد نامنظم، کج شدن یا خم شدن ساقه‌ها یا شاخه‌ها
  • پژمردگی، خشک شدن یا افتادن برگ‌ها یا میوه‌ها
  • زخم‌های باز، ترک‌های عمیق یا سوراخ‌های کوچک روی سطح گیاه
  • حضور حشرات، کنه‌ها، قارچ‌ها یا باکتری‌های مضر روی گیاه یا در داخل آن

اگر یکسری تغییرات ظاهری در ساقه، برگ و یا محصول خود مشاهده کردید، می‌توانید از مشاوره رایگان مجموعه گلباران سبز گیلان برای شناسایی این بیماری بهره‌برده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، گیاهان خود را درمان کنید.

تأثیر تغییرات آب‌و‌هوایی بر شیوع و شدت بیماری‌های گیاهان زراعی

تغییرات آب‌و‌هوایی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های قرن بیست‌و‌یکم است که تأثیرات گسترده و چندجانبه‌ای بر کشاورزی و تولید محصولات زراعی دارد. یکی از این تأثیرات، شیوع و شدت بیماری‌های گیاهان زراعی است که می‌تواند باعث کاهش عملکرد و کیفیت محصولات شود. در ادامه، به بررسی عوامل آب‌و‌هوایی که بر روند بروز و پیشروی بیماری‌های گیاهان زراعی مؤثر هستند، پرداخته و راهکارهای مقابله با این چالش ارائه می‌شود. لازم به ذکر است بیماری قارچی بخصوص سفیدک سطحی یا داخلی یکی از عوامل مهم آن افزایش دما و رطوبت می باشد.

در ابتدا شرح دادیم که بیماری‌های گیاهان زراعی معمولاً ناشی از عفونت عوامل بیمارگر، مانند قارچ‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها، نماتدها و حشرات هستند. این عوامل برای تولید بذر، جنبش، نفوذ و رشد در بافت گیاه نیاز به شرایط خاص آب‌و‌هوایی دارند. به طور کلی؛ دما، رطوبت، نور، باد و بارش از جمله عوامل آب‌و‌هوایی هستند که بر فعالیت عوامل بیمارگر تأثیر مستقیم دارند. همچنین، تغییرات آب‌و‌هوایی ممکن است به طور غیرمستقیم بر سلامت گیاهان تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، تغییرات دما ممکن است سبب تغییر فنولوژی گیاهان شده و باعث هم‌خوانی زمان عفونت عامل بیمارگر با مرحله حساس گل‌دهی گردد. همچنین، تغییرات رطوبت ممکن است سبب تغییر تعادل آب در خاک شده و باعث افزایش فشار اسمز در ریشه شود.

براساس پژوهش‌های اخیر، تغییرات آب‌و‌هوایی منجر به افزایش شدت و شیوع بیماری‌های قارچی، باكتریائی و ویروسی در مناطق مختلف جهان شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره و همچنین درمان بیماری‌های ناشی از آن می‌توانید به سایت گلباران سبز گیلان مراجعه کنید. لازم به ذکر است جهت کنترل بسیاری از بیماریهای خاکزی گیاهان اگر قبل از کاشت نسبت به ضدعفونی خاک با گوگرد یا بنومیل و یا گاز متیل برومایه صورت پذیرد بیماریهای قارچی کنترل می شود.

سخن پایانی

در انتها پس از آشنایی با عوامل و بیماری‌های گیاهان زراعی، وقت معرفی سایت گلباران سبز گیلان رسیده است. گلباران سبز گیلان یک سایت است که با عشق و احترام به طبیعت و محیط زیست راه‌اندازی شده و هدف آن ارائه خدمات عالی و مشتری‌مدارانه به دوست‌داران گل‌ها و گیاهان است. این سایت یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان نهادهای کشاورزی اورگانیک در ایران می‌باشد. اگر به دنبال خرید خاک و کود ، پرلیت، لیکا، سنگ رنگی، مالچ، محصولات تقویتی، سموم دفع آفات گیاهی، کتاب‌های کشاورزی و باغبانی، ابزار و لوازم باغبانی، برگ گیاهان دارویی، گلدان‌های کشاورزی، بذر و تخم سبزی و صیفی، بذر و تخم گل‌های زینتی، بذر و تخم گیاهان دارویی و گیاهان طبیعی هستید، حتما از سایت گلباران سبز گیلان دیدن کنید. ضمنا بذور گیاهان صددرصد بهتر است نسبت به بیماری های قارچی قبل از کاشت ضدعفونی شود.

سایت گلباران سبز گیلان با هدف رضایت مشتریان خود، خدمات متنوع و مناسب را ارائه می‌دهد. شما مشتریان عزیز می‌توانید به صورت خرده و یا عمده از محصولات این شرکت خرید نمایید.

جهت خرید کود کامل ، کود حیوانی و محصولات دیگر برای مصرف در مزارع و باغهای خود و همچنین برای هرگونه پرسش در مورد کشاورزی و باغبانی، پیوند درختان و همچنین سمپاشی میتوانید با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ - ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ در ارتباط باشید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کرده و راهنمایی مطلوبی به دست آورید.