مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

احداث باغ گلابی

Wednesday، ۳ Khordaad ۱۴۰۲

احداث باغ گلابی چگونه انجام می شود؟

گلابی یکی از میوه های دانه‌دار است که درخت آن به راحتی در مناطق معتدل آب و هوایی ایران رشد می‌کند. گلابی دارای تنوع بالایی از نظر رقم، اندازه، طعم و خصوصیات ظاهری است و بازار پسندی خوبی در داخل و خارج از کشور دارد. احداث باغ گلابی یک فرصت سرمایه‌گذاری مناسب برای کسانی است که علاقمند به کشاورزی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا هستند. اگر قصد احداث باغ گلابی را دارید، در این مقاله از شرکت گلباران سبز گیلان همراه ما باشید تا تمامی نکات مربوط به آن را برای شما شرح دهیم.

نکات مهم در احداث کردن باغ گلابی

برای احداث باغ گلابی باید به چند نکته مهم توجه کرد:

انتخاب رقم مناسب:

برای احداث باغ گلابی رقم درخت گلابی باید با شرایط اقلیمی، خاکی و آبی منطقه سازگار باشد. همچنین باید به بازار فروش، مصرف‌کننده، نوع بسته‌بندی و صادرات محصول نیز توجه شود. برخی از رقم‌های معروف گلابی عبارتند از: سپیده، شاه ملا، سپرده، دارچین، ناشپاتی، کاموس، شاه میوه، گلابی درگز ، گلابی اسپادانا، گلابی بیروت، گلابی سری این ارقام بازار پسند هستند.

انتخاب پایه مناسب:

پایه درخت گلابی نقش مهمی در تعیین سایز، شکل، عمر و مقاومت درخت دارد. پایه‌های مختلف گلابی باعث تغییرات در سرعت رشد، زود باردهی، کم باردهی، مقاومت به سرما، خشکی، شوری و بیماری‌ها می‌شوند. برخی از پایه‌های رایج گلابی عبارتند از: پایه قوچ (برفور)، پایه سپیدار (کالرادو)، پایه سپید (کوئینس) و ...

آماده سازی زمین:

قبل از احداث باغ گلابی و کاشت نهال آن، باید زمین را به خوبی آماده کرد. این شامل عملکردهای زیر است:

  • تعیین شکل و شماره‌گذاری قطعات زمین
  • حفر حفره‌های کاشت با ابعاد مناسب ۸۰*۸۰*۸۰ سانتی متر
  • تجزیه و تحلیل خاک و آب و اصلاح PH و EC خاک
  • کوددهی پایه با استفاده از کودهای آلی و شیمیایی
  • زهکشی خاک در صورت لزوم
  • نصب سامانه آبیاری قطره‌ای

کاشت نهال:

مرحله بعدی برای احداث باغ گلابی، کاشت نهال است که برای کاشت نهال نیز باید به نکاتی توجه کنید. در ادامه مقاله برخی از این نکات را برای شما شرح می‌دهیم. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره احداث باغ گلابی و باغات دیگر می‌توانید از مشاوران گلباران سبز گیلان کمک بگیرید.

نکات کاشت نهال گلابی

گلابی یکی از میوه‌های خوشمزه و مقوی است که در فصل بهار و تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه دارای خواص بسیاری برای سلامتی بدن است و می‌تواند در درمان برخی از بیماری‌های گوارشی و مزمن مفید باشد. برای کاشت نهال و احداث باغ گلابی، باید به چند نکته مهم توجه کرد که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

زمان مناسب برای کاشت نهال گلابی:

زمان مناسب برای کاشت نهال گلابی در فصل پاییز است. زیرا؛ در این فصل، درختان گلابی در حالت خواب هستند و ریشه‌گیری بهتری دارند. همچنین، در فصل پاییز، خاک دارای رطوبت کافی است و نیاز به آبیاری زیاد ندارد. البته، می‌توان نهال گلابی را در اوایل فصل زمستان هم کاشت؛ بعد از رفع سرمای زمستانه که درجه سرما حدود ۵ درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.

فاصله مناسب بین نهال‌های گلابی:

برای احداث باغ گلابی باید بدانید که فاصله مناسب بین نهال‌های گلابی بستگی به رقم و پایه آن‌ها دارد. به طور کلی؛ می‌توان گفت که فاصله مناسب بین نهال‌های گلابی حدود 4 تا ۵ متر است. البته، این فاصله را می‌توان با توجه به شرایط خاک، آب و هوا، شکل و اندازه درختان و الگوی کاشت تغییر داد. الگو‌های رایج برای کاشت نهال گلابی عبارتند از: الگوی مربع، الگوی مستطیل، الگوی مثلث و الگوی دامنه.

گودال کاشت نهال گلابی:

برای احداث باغ گلابی، باید گودال‌های مناسب را در خاک حفر کرد. عمق و عرض گودال‌ها باید حدود ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر باشد. خاک حفر شده را باید با خاک رس، کود دامی پوسیده و قارچ‌کش ترکیب کرده و به عنوان خاک پُرکن در گودال استفاده کنید. سپس نهال را در وسط گودال قرار داده و با خاک پُرکن پُر کنید. دقت کنید که طوقۀ پایین‌تر از محل پیوند، خارج از خاک باشد.

اگر برای احداث باغ گلابی خود نیاز به محصولاتی مانند سموم، کود، خاک و ... داشتید، توصیه می‌کنیم حتما به سایت گلباران سبز گیلان مراجعه نمایید و خرید خود را به راحتی به صورت اینترنتی انجام دهید.

آبیاری نهال گلابی

برای احداث باغ گلابی، مهم است که بدانید نهال‌ها در چه زمانی باید آبیاری شوند. برای رسیدن به محصول باکیفیت و درشت از نهال گلابی، باید به نکات مختلفی در زمینه کاشت، کوددهی، هرس و آبیاری توجه کرد. در ادامه این مقاله از گلباران سبز گیلان قصد داریم به نکات آبیاری نهال گلابی بپردازیم و روش‌های مناسب برای این عمل را معرفی کنیم.

آب یکی از عوامل مهم برای رشد و توسعه نهال گلابی است. آب به روش‌های مختلف از جمله از طریق خاک، رطوبت هوا، باران و آب‌پاش به نهال گلابی منتقل می‌شود. بسته به شرایط آب و هوایی، نوع خاک، سن و رقم نهال گلابی، مقدار و فراوانی آب لازم برای نهال گلابی متفاوت است. اگر آب کافی به نهال گلابی داده نشود، ممکن است باعث عدم رشد کافی نهال گلابی شود، محصول کم و کوچک داشته باشد، گل‌ها بریزند، درخت ضعف پیدا کند و حساس‌تر به بیماری‌ها و آفات شود. از طرف دیگر، اگر بیش از حد به نهال گلابی آب دهید، ممکن است باعث تخمیر خاک شده، ریشه‌ها فاسد شوند، درخت نیز سرمازده شده و عفونت‌های قارچی رخ دهد. پس برای احداث باغ گلابی پربار باید از میزان آبیاری درختان گلابی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید.

نکات مهم در آبیاری نهال گلابی

برای جلوگیری از مشکلات ذکر شده در احداث باغ گلابی، باید به نکات زیر در زمینه آبیاری نهال گلابی توجه کرد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احداث باغات میوه می‌توانید به سایت گلباران سبز گیلان مراجعه کرده و از کارشناسان ما در این زمینه کمک بگیرید.

  • نهال گلابی را در زمین خوب آبیاری کنید تا رشد سریع‌تر و بهتری داشته باشد.
  • زمان مناسب برای آبیاری نهال گلابی صبح زود یا عصر است. در این زمان‌ها دمای هوا پایین‌تر بوده و تبخیر آب کم‌تر است.
  • آبیاری در ثمردهی و احداث باغ گلابی تاثیر بسزایی داشته و باید به صورت مرتب و منظم انجام شود. در فصل گرما، هر چند هفته و در فصل سرد، هر ده روز یک بار آبیاری کافی است.
  • آبیاری را از پایه نهال شروع کنید و به سمت برگ‌ها و شاخه‌ها ادامه دهید. از آب‌پاشی بر روی برگ‌ها خودداری کنید. زیرا؛ ممکن است باعث سوختگی و بیماری شود.
  • مقدار آبیاری را بسته به نوع خاک، اندازه نهال و شرایط آب و هوایی تنظیم کنید. خاک را با دست لمس کنید و اگر خشک بود، آب بدهید. اگر خاک مرطوب بود، منتظر شوید تا خشک شود.
  • از آب سرد و تمیز برای آبیاری استفاده کنید. آب گرم و آلوده ممکن است به ریشه‌های نهال آسیب بزند یا باعث تولید گاز‌های مضر شود.

اگر در زمینه احداث باغ گلابی به اطلاعات بیشتری نیاز پیدا کردید، می‌توانید به سایت گلباران سبز گیلان مراجعه کنید. در این سایت مقالات بسیاری درباره پرورش گیاهان و احداث باغ‌های مختلف موجود است.

آبیاری درختان گلابی به عوامل مختلفی به غیر از موارد فوق نیز بستگی دارد که عبارتند از :

۱. شرایط اقلیم منطقه احداث باغ گلابی در طول سال از نظر دمای حداکثر و یا حداقل

۲. سرعت باد قالب منطقه

۳. سن درختان در سالهای مختلف که نیاز به آب آبیاری بیشتری دارند.

۴. بافت خاک محل غرس نهال گلابی به چه نحوی می باشد مثل رسی شنی است یا شنی رسی یا غیرو

۵. روشهای مختلف آبیاری مانند آبیاری تحت فشار رباط سنگی با کرتی

جهت خرید خاک و کود ، کود کامل ، کود حیوانی و محصولات دیگر برای مصرف در مزارع و باغهای خود و همچنین برای هرگونه پرسش در مورد کشاورزی و باغبانی، پیوند درختان و همچنین سمپاشی میتوانید با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ - ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ در ارتباط باشید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کرده و راهنمایی مطلوبی به دست آورید.