مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

کود معدنی

Sunday، ۲۱ Farvardin ۱۴۰۱

فواید کود معدنی و نحوه استفاده از آن

با برداشت میوه و محصول از باغات و زمین‌های کشاورزی عناصر غذایی زیادی از خاک خارج می‌شوند، برخی از این مواد غذایی از طریق بقایای محصول و سایر مواد آلی به زمین برگردانده می‌شود اما این روش به تنهایی و با گذشت زمان نمی‌تواند تمامی عناصر لازم را جبران کند و کشاورزان کودها را برای تامین مواد مورد نیاز گیاهان و درختان، به خاک اضافه می‌کنند. کودها در سه دسته شیمیایی، آلی و بیولوژیک قرار دارند که کود معدنی به دلیل ارگانیک بودن جزء کودهای آلی قرار دارد. با استفاده از کودهای معدنی محصولات سالم‌تری تولید خواهد شد و همچنین نیازهای غذایی گیاهان برطرف می‌شود و عناصر غذایی مصرف شده توسط گیاهان نیز جایگزین می‌گردد. در ادامه با ما همراه باشید تا با کود معدنی و خصوصیات آن بیشتر آشنا شوید.

کود معدنی چیست ؟

کود معدنی یکی از انواع کودهای طبیعی می باشد که از کانی‌ها و سنگ‌های غیر آلی تهیه می‌گردد و برخلاف سایر کودها مانند کود حیوانی یا کود شیمیایی ، تولیدی نیستند و به صورت مستقیم از معادن استخراج می‌شود. این کود دارای چندین ماده مغذی ضروری برای رشد گیاهان و افزایش باروری محصولات می‌باشند. در فرآیند کود معدنی از هیچ مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و حتی اسید هم به آن اضافه نمی‌کنند و اگر به کود معدنی مواد شیمیایی یا اسید اضافه شود مواد مغذی آن از بین خواهد رفت و در آب حل خواهد شد و دیگر مواد غذایی مفید برای رشد گیاهان و تقویت خاک و افزایش باروری درختان را نخواهد داشت.

مزایای کود معدنی

  • میزان مواد غذایی خاک را افزایش می‌دهد.
  • استفاده از کود‌های شیمیایی کاهش خواهد داشت.
  • قدرت جذب مواد غذایی توسط گیاهان افزایش می‌یابد.
  • کود معدنی باعث حاصلخیزی خاک شده و از فرسایش آن جلوگیری می‌کند.
  • گوگرد موجود در کود معدنی باعث اصلاح PH و شوری خاک می‌شود. همچنین خود به عنوان یکی از عناصر تغذیه ای میکرو مورد نیاز گیاهان می باشد و نقش موثری در کنترل بیماریهای قارچی خاکزی دارد. مقدار موجود در خاک زراعی و باغی نباید از ۷۰ میلی گرم به کیلوگرم کمتر باشد.
  • با کود معدنی محصولات سالم‌تر تولید شده که باعث سلامت افراد جامعه می‌شود.
  • کود معدنی به دلیل ارگانیک بودن برخلاف کودهای شیمیایی تاثیرات منفی بر محیط ‌زیست ندارد.
  • سرعت رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌های خاک افزایش یافته و بر رشد گیاهان نیز تاثیر مستقیم دارد.

نحوه استفاده از کود معدنی

کود معدنی را می‌توانید به صورت خشک یا به صورت مایع، محلول استفاده کنید و با توجه به نوع محصولی که می‌خواهید بکارید و میزان مواد غذایی موجود در خاک، نوع کود معدنی نیز متفاوت است. توجه داشته باشید که کوددهی از طریق کودهای معدنی به ‌دقت بالایی نیاز دارد و بدون داشتن اطلاعات لازم نتیجه‌ مطلوب و محصول با کیفیت حاصل نمی‌شود. بدون مشورت با افراد کارشناس اقدام به کوددهی گیاهان خود نکنید و با توجه به نظر کارشناسان در این زمینه، می توانید از انواع کود معدنی توصیه شده استفاده کنید. شما می‌توانید جهت مشاوره در این زمینه با کارشناسان شرکت گلباران سبز با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس بگیرید. کارشناسان شرکت گلباران بهتر میتوانند شما را راهنمایی نمایند در صورتی که آزمایش خاک را انجام داده باشید.

انواع کود معدنی

سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم در تغذیه گیاهان و تکامل آن‌ها از مهم‌ترین عناصر هستند و از مواد غذایی اصلی و پایه برای رشد بهتر گیاهان و افزایش محصولات با کیفیت می‌باشند. کودهای معدنی به این سه گروه اصلی تقسیم بندی می‌شوند که برای آشنایی بیشتر شما با انواع کود معدنی و ویژگی‌ها و کاربرد هریک از آنها در زیر آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

کود معدنی نیتروژن( ازت )

نقش موثری در رشد رویشی و زایشی گیاهان دارد. نیتروژن موجود در جو و پوسته زمین مستقیما در دسترس گیاهان قرار نمی گیرد. نیاز به طی فرآیندی می باشد تا قابل جذب گردد.

در هنگام استفاده از کود معدنی نیتروژن باید احتیاط کنید و آن ها را به مقدار مورد نیاز استفاده کنید. اگر کشاورزان از این کود به طور دقیق استفاده نکنند و به مقدار زیاد به خاک اضافه کنند باعث جمع شدن بیش از حد نیترات در بافت گیاهان شده که این امر سبب خشک شدن درختان و گیاهان می‌شود. اما اگر از کودهای نیتروژن با دقت و به مقدار مناسب برای گیاهان و درختان استفاده کنید می‌توانید محصولات بیشتر و با کیفیت‌تری برداشت کنید. لازم به ذکر است میزان زیادی از نیتروژن که در دسترس گیاهان قرار می گیرد نیتروژن غیرآلی است که معدنی نامیده می شود. یادآور می شوم منبع اصلی و عمده نیتروژن خاک نیتروژن موجود در اتمسفر می باشد.

کود معدنی فسفر

نوع دیگری از کود معدنی، کود فسفر می‌باشد که این نوع کود را در خاک‌ها برای محصولاتی مانند میوه، سبزیجات و غلات استفاده می‌کنند. استفاده از کود معدنی فسفر مقاومت گیاهان را در مبارزه با آفات و بیماری‌ها افزایش می‌دهد تا گیاهان و درختان در زمان دچار شدن به آفات و بیماری‌ها ضعیف نشوند و مواد مغذی خود را از دست ندهد. در واقع فسفر بصورت ترکیبات آلی فیتات در گیاه ذخیره می شود. فسفر در خاک بصورت سنگ فسفات و ترکیبات آلی فسفات وجود دارد.

کود معدنی پتاسیم

برای تاثیر بیشتر کودهای معدنی از نوع پتاسیم باید در فصل پاییز به هنگام شخم زدن زمین به خاک درختان یا گیاهان اضافه شود. این کود برای سیب زمینی، چغندر و تمام غلات مناسب می‌باشد و همچنین برای محصولاتی مانند خربزه نیز مفید است.

این کود مقاومت ریشه را افزایش می دهد و باعث جذب مواد تغذیه ای در خاک می گردد.

کودهای کلسیم، منیزیم و گوگرد

کلسیم، منیزیم و گوگرد از مواد مغذی ثانویه گیاهان می‌باشند و به عنوان کودهای جدا، کمتر استفاده می‌شوند بلکه بیشتر در با مواد مغذی اولیه ترکیب می‌شوند. گوگرد اغلب به کودهای نیتروژن مانند نیترات آمونیوم یا اوره اضافه می‌گردد. کیزریت یک ماده معدنی سولفات منیزیم است که از معدن استخراج می‌شود و به عنوان کود در کشاورزی برای اصلاح کمبود منیزیم استفاده می شود. کلسیم به صورت نیترات کلسیم، گچ یا آهک استفاده می‌شود.

کودهای ریز مغذی

امروزه تعداد زیادی از کودها برای تامین ریزمغذی‌های گیاهان مانند آهن، منگنز، بور، روی و مس در دسترس است که این عناصر می‌توانند در ترکیبات معدنی یا آلی باشند.

مواد معدنی مفید (زئولیت - ورمیکولیت)

هر موادی که به حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد گیاهان کمک کند می‌تواند به عنوان کود برای گیاهان و درختان استفاده شود از این رو زئولیت و ورمیکولیت جزء مواد معدنی محسوب می‌شوند که با داشتن تعدادی از عناصر مغذی در رشد و تکامل گیاهان تاثیرات خیلی خوبی دارند و شما می‌توانید زئولیت و ورمیکولیت را از شرکت گلباران سبز تهیه و خریداری کنید که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

زئولیت گلباران سبز

زئولیت ماده‌ای معدنی، متخلخل است که آب و مواد غذایی را در خود نگه می‌دارد و این امر باعث می‌شود نیاز به آبیاری و کوددهی کاهش یابد. زئولیت مانند شن و ماسه ، پرلیت و ورمیکولیت زهکشی خاک را بیشتر می‌کند و بیماری‌های قارچی را نیز از بین می‌برد. از لحاظ ساختار شیمیایی خنثی تا کمی قلیایی است و می‌توانید در ترکیب خاک گلدان با سایر مواد استفاده کنید. شرکت گلباران سبز زئولیت را با بسته‌بندی‌های زیر تولید و عرضه می‌کند.

بسته بندی آلومینیومی : وزن ۵.۵ لیتری

به صورت فله : وزن از ۲۵ کیلو گرم به بالا

ورمیکولیت گلباران سبز

ورمیکولیت ماده‌ای معدنی، طبیعی و بسیار سبک جهت استفاده در باغات و مزارع است. دارای تخلخل و مقاومت گرمايي بالا است و از نظر شيميايي خنثی می‌باشد. ورمیکولیت می‌تواند سه تا چهار برابر حجم خود، آب را در ساختار خود ذخیره کنید. این محصول قابلیت ذخیره‌سازی عناصر غذایی مورد استفاده توسط گیاه همچون پتاسیم، منیزیم، فسفر و کلسیم را در خود دارد. شرکت گلباران سبز ورمیکولیت را با بسته‌بندی‌های زیر تولید و عرضه می‌کند.

بسته بندی آلومینیومی : وزن (۱ و ۲ و ۴) کیلوگرمی

به صورت فله : وزن از ۲۵ کیلو گرم به بالا

محصولات دیگر گلباران سبز

محصولات دیگر شرکت گلباران سبز عبارتند از : کوکوپلاس ، کوکوماس ، کمپوست طلایی چای ، کود ورمی کمپوست ، ورمی پلاس ، پوست برنج ، پوست بادام زمینی ، پیت ماس ، کوکوپیت ، لیکا ، پرلیت ، بارک پیت ، سموم دفع آفات گیاهان ، محصولات تقویتی مایع ، محصولات تقویتی پودری ، بذر و تخم گیاهان ، گلدان کشاورزی و باغبانی و ... می‌باشند که با کیفیت بالا برای تهیه انواع خاک گلدان و استفاده در امر زراعت تولید و عرضه می‌شوند و با توجه به خاصیت هر کدام شما می‌توانید در خاک مزارع و باغ‌های خود از آن‌ها استفاده کنید.

خرید اینترنتی محصولات

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، خرید اینترنتی و آنلاین است. از این طریق می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و صرف هزینه کمتر، به خواسته‌های خود برسید. فروشگاه اینترنتی شرکت گلباران سبز بزرگترین مرکز فروش انواع کود و خاک در تهران و سراسر کشور است و امکان خرید انواع کود و خاک را در سایزهای مختلف با تضمین کیفیت و قیمت، برای شما عزیزان فراهم آورده است.

برای خرید انواع کود و خاک و محصولات دیگر به صورت اینترنتی می‌توانید به سایت گلباران سبز مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ – ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس بگیرید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.