مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

آفات گیاه بابا آدم

Saturday، ۳۰ Tir ۱۴۰۳

گیاه بابا آدم، با برگ‌های سبز و گل‌های زیبا، گرچه در ظاهر بی‌دفاع به نظر می‌رسد، اما در دنیای کوچک خود میزبان دشمنانی پنهان است. این دشمنان ریز و موذی که به آفات مشهورند، می‌توانند به سلامت و زیبایی گیاه بابا آدم آسیب جدی برسانند. در این مقاله، سفری به دنیای تاریک آفات گیاه بابا آدم خواهیم داشت و با انواع آن‌ها، علائم ظهوری که از خود به جای می‌گذارند و روش‌های مبارزه با آن‌ها آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید تا از رازهای محافظت از این گیاه دوست‌داشتنی در برابر هجوم آفات گیاه بابا آدم پرده برداریم.

 آفات گیاه بابا آدم

بابا آدم چه نوع گیاهی است؟

بابا آدم، که با نام‌های فیل گوش، آراقیطون، علف پیرزن و پینه خاله نیز شناخته می‌شود، گیاهی علفی و دوساله از تیره گل‌ستاره‌ای‌ها است. این گیاه بومی اروپا و آسیا بوده و در حال حاضر در بسیاری از نقاط دیگر جهان نیز یافت می‌شود. بابا آدم گیاهی بلند و تنومند است که می‌تواند تا دو متر ارتفاع رشد کند. ساقه آن ضخیم و پوشیده از کرک است و برگ‌های آن بزرگ، پهن و به رنگ سبز تیره هستند. بابا آدم در باغ‌ها و فضای سبز به عنوان گیاه زینتی کاشته می‌شود. این گیاه همچنین می‌تواند به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری شود. 

این گیاه جذاب و شیک برای رشد به نور زیاد، آب فراوان و دمای گرم نیاز دارد. آفات و بیماریها گیاه بابا آدم، می‌توانند منجر به پوسیدگی، پژمردگی و در نهایت انهدام توسط حشرات مضر و  مرگ این گیاه جذاب شوند. ما در ادامه رایج‌ترین آفات گیاه بابا آدم را به شما عزیزان معرفی خواهیم نمود.

بابا آدم چه نوع گیاهی است؟

از کجا بفهمیم گیاه بابا آدم دچار آفت یا بیماری شده است؟

برای تشخیص اینکه آیا گیاه بابا آدم شما دچاربیماری و آفت شده است یا خیر، باید به دنبال علائم زیر باشید:

زرد شدن برگ‌ها: این امر می‌تواند ناشی از علل مختلفی از جمله کمبود مواد مغذی، آبیاری بیش از حد یا کم، نور نامناسب و یا وجود آفات گیاهی و بیماری گیاه بابا آدم باشد.

ریزش برگ‌ها: ریزش برگ‌ها می‌تواند به دلیل تنش، بیماری های سفید که سطحی و پوسیدگی طوقه و ریشه و بطور کلی بیماریهای خاکزی یا حمله آفات به این گیاه باشد.

پژمردگی گیاه: کمبود آب، بیماری ریشه یا حمله آفات گیاه بابا آدم، منجر به پژمردگی این گیاه خواهند شد. 

وجود لکه‌ها یا نقاط روی برگ‌ها: لکه‌ها یا نقاط روی برگ‌ها می‌توانند ناشی از بیماری قارچی، باکتریایی یا ویروسی و یا آسیب ناشی از آفات مضر باشند.

تار عنکبوتی روی گیاه: تار عنکبوتی روی گیاه نشان‌دهنده وجود کنه تارتن یا کنه عنکبوتی می باشد.

عسلک روی برگ‌ها: عسلک ماده چسبناکی است که برخی از آفات گیاه بابا آدم مانند شپشک‌ آردآلود ترشح می‌کنند.

سوراخ‌هایی در برگ‌ها یا گل‌ها: سوراخ‌ها در برگ‌ها یا گل‌ها می‌توانند ناشی از جویدن کرم‌ها یا سایر لاروهای حشرات باشد.

ضعیف شدن گیاه: ضعیف شدن کلی گیاه می‌تواند نشان‌دهنده وجود آفت، بیماری یا سایر مشکلات باشد.

از کجا بفهمیم گیاه بابا آدم دچار آفت یا بیماری شده است؟

شما با مشاهده هر یک از این موارد می‌توانید با کارشناسان مجموعه گلباران سبز گیلان مشورت نمایید. مشاوران و کارشناسان مجموعه ما با توجه به پاسخ سوالاتی که از شما می‌پرسند، علت ریزش برگ، پژمردگی، وجود لکه، تارعنکبوت و عسلک روی گیاه را متوجه شده و راه پیشنهادی خود را ارائه می‌دهند. در صورتی که آفات گیاه بابا آدم منجر به این مشکلات شده باشند، سم مخصوص و متناسب با نوع آفت را به شما پیشنهاد خواهند داد.

  • شته‌ها، رایج‌ترین آفات گیاه بابا آدم

شته‌ها حشراتی ریز، نرم‌تن و به رنگ‌های مختلف مانند سبز، قرمز، صورتی و سیاه و حتی قهوه ای هستند که از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند. شته‌ها با تغذیه از شیره گیاه بابا آدم، باعث ضعیف شدن و زرد شدن برگ‌ها می‌شوند. در موارد شدید نیز، برگ‌ها ممکن است به دلیل تغذیه شته‌ها پیچ خورده و لوله شوند. علاوه بر این‌ها؛ این دسته از آفات گیاه بابا آدم، ماده چسبناکی به نام عسلک ترشح می‌کنند که می‌تواند روی برگ‌ها و ساقه گیاه جمع شده و باعث ایجاد کپک سیاه دوده شود. در نهایت، تغذیه مداوم شته‌ها می‌تواند منجر به ضعیف شدن و از بین رفتن گیاه شود.

شته‌ها، رایج‌ترین آفات گیاه بابا آدم

شته‌ها به حدی ریز هستند که ممکن است با چشم غیرمسلح به راحتی دیده نشوند. با بررسی دقیق زیر برگ‌ها، ساقه‌ها و جوانه‌های گیاه می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. شته‌ها به صورت دسته‌ای روی گیاه زندگی می‌کنند و معمولاً به رنگ سبز، قرمز، صورتی یا سیاه هستند. انتخاب سم مناسب برای از بین بردن آفات گیاه بابا آدم از جمله شته به عوامل مختلفی مانند شدت آلودگی، نوع گیاه و در دسترس بودن سموم در منطقه شما بستگی دارد. عامل حضور شته ها در روی برگها میتوانند مورچه ها باشند که از شیره نباتی بصورت میزبان اقدام به انتقال شته برگها می نمایند.

مالتیتیون: این سم یک آفت‌کش قوی است که به طور موثری شته‌ها و سایر آفات را از بین می‌برد. 

پیریدین‌ها: پیریدین‌ها گروهی از آفت‌کش‌ها هستند که به طور موثری شته‌ها و سایر آفات گیاه بابا آدم را کنترل می‌کنند. برخی از پیریدین‌های رایج عبارتند از پروفنوفوس و ایمیداکلوپراید. البته بهتر است روش مبارزه بیولوژیکی استفاده شود و یا استفاده از پراتورهای شکاری مانند کفشدوزک 7 نقطه ای.

  • کنه‌ها، یکی دیگر از آفات رایج گیاه بابا آدم

کنه‌ها موجودات ریز و به سختی قابل مشاهده با چشم غیرمسلح هستند که از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به گیاه بابا آدم آسیب قابل توجهی وارد کنند. کنه‌ها با تغذیه از شیره گیاه، باعث ضعیف شدن و زرد شدن برگ‌ها می‌شوند. در موارد شدید، برگ‌ها ممکن است به دلیل تغذیه کنه‌ها ریزش کنند. این دسته از آفات گیاه بابا آدم، تار عنکبوتی را روی برگ‌ها و ساقه گیاه تولید می‌کنند. در نهایت، تغذیه مداوم کنه‌ها می‌تواند منجر به ضعیف شدن و از بین رفتن گیاه شود.

کنه‌ها به حدی ریز هستند که ممکن است با چشم غیرمسلح به راحتی دیده نشوند. این موجودات ریز به رنگ‌های مختلفی مانند قهوه‌ای، قرمز، زرد یا نارنجی دیده می‌شوند. شما با بررسی دقیق زیر برگ‌ها، ساقه‌ها و جوانه‌های گیاه می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. سموم زیر از جمله آفت‌کش‌های قوی برای از بین بردن آفات گیاه بابا آدم به شمار می‌روند.

کنه‌ها، یکی دیگر از آفات رایج گیاه بابا آدم

ابامکتین: ابامکتین یک آفت‌کش قوی است که به طور موثری کنه‌ها و سایر آفات را از بین می‌برد. 

برومپروپیلین: برومپروپیلین یک کنه کش اختصاصی است که به طور موثری کنه‌ها را کنترل می‌کند.

توصیه می شود تا آنجایی که ممکن است محیط زیست خودتان را آلوده به سم ننموده و از سموم شیمیایی استفاده ننمائید. بجای آن از سموم اورگانیک کنه کش جهت کنترل این آفت استفاده شود مانند پالیزان که میتواند آفات دیگری اگر روی گیاهان شما داشته باشید مانند شته – شپشک ها و مگس سفید را کنترل کند.

  • تریپس‌ها، آفت کوچک با خسارات بزرگ برای گیاه بابا آدم

تریپس‌ها حشرات ریز و بالداری هستند که به رنگ‌های قهوه‌ای یا سیاه دیده می‌شوند. آن‌ها از برگ‌ها و گل‌های گیاهان تغذیه می‌کنند و می‌توانند به گیاه بابا آدم آسیب قابل توجهی وارد کنند. تریپس‌ها با تغذیه از سلول‌های گیاهی، لکه‌های نقره‌ای رنگی روی برگ‌ها ایجاد کرده و یا باعث بدشکلی و ریزش گل‌ها می‌شوند. این گروه از آفات گیاه بابا آدم، بال‌های کوچکی دارند و به صورت دسته‌ای روی گیاه زندگی می‌کنند. از جمله سمومی که برای از بین بردن این آفت می‌توانید استفاده کنید شامل موارد زیر می‌باشند:

تریپس‌ها، آفت کوچک با خسارات بزرگ برای گیاه بابا آدم

اسپینوزاد: اسپینوزاد یک آفت‌کش بیولوژیک است که از باکتری Bacillus thuringiensis گرفته می‌شود. این سم برای انسان و حیوانات خانگی کم‌سم است و به طور موثری تریپس‌ها را کنترل می‌کند. 

ایمیداکلوپراید: ایمیداکلوپراید یک سم سیستمیک است که توسط گیاه جذب می‌شود و می‌تواند تریپس‌ها را از بین ببرد. شما می‌توانید سموم مناسب برای از بین بردن آفات گیاه بابا آدم را از گلباران سبز گیلان خریداری نمایید. در رابطه با مبارزه با آفت تریپس میتوانید از سموم اورگانیک مانند پی اف تریپس استفاده نمایند یا سم دایابون.

شپشک‌ها، مهمانان ناخوانده گیاه بابا آدم

شپشک‌ها، حشرات ریز و به رنگ سفید یا قهوه‌ای، از جمله رایج‌ترین آفات گیاه بابا آدم هستند که می‌توانند به این گیاه زیبا آسیب قابل توجهی وارد کنند. در حالت کلی دو نوع شپشک وجود دارد:

  • شپشک آردآلود: این نوع شپشک با تغذیه از شیره گیاه، باعث ضعیف شدن، زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌شود. همچنین ترشحات چسبناکی که از بدن آن‌ها خارج می‌شود، می‌تواند باعث رشد قارچ سیاه دوده شود.

  • شپشک سپردار: این گروه از آفات گیاه بابا آدم نیز با تغذیه از شیره گیاه، به آن آسیب می‌رساند. همچنین شپشک‌های سپردار می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها و ساقه‌ها شوند.

علائم وجود شپشک در گیاه بابا آدم:

  • مشاهده شپشک‌های ریز و سفید یا قهوه‌ای رنگ روی برگ‌ها، ساقه‌ها و در زیر بغل برگ‌ها

  • ضعیف شدن و زرد شدن برگ‌ها

  • ریزش برگ‌ها

  • ترشحات چسبناک روی برگ‌ها و ساقه‌ها

  • رشد قارچ سیاه دوده

سمومی که برای از بین بردن این دسته از آفات گیاه بابا آدم مورد استفاده قرار می‌گیرند، مشابه سمومی هستند که برای از بین رفتن شته‌ها استفاده می‌شوند. شما می‌توانید این سموم را با مشورت کارشناسان ما از مجموعه گلباران سبز گیلان خریداری نمایید.

سخن آخر

با به کارگیری دانش و روش‌های مناسب، می‌توانید به راحتی بر آفات گیاه بابا آدم غلبه کنید و از سلامت و شادابی این گیاه زیبا محافظت نمایید. به یاد داشته باشید که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، بنابراین با رعایت نکات ساده‌ای مانند بررسی منظم گیاه، کوددهی، محیط و آبیاری مناسب می‌توانید از بروز بسیاری از مشکلات، از جمله آفات، جلوگیری کنید.

اما اگر با آفتی یا بیماری در گیاه خود مواجه شدید، نگران نباشید! با استفاده از روش‌های طبیعی و در صورت نیاز سموم مناسب، می‌توانید به راحتی آن‌ها را از بین برده و از سلامت و زیبایی گیاه بابا آدم خود لذت ببرید. شما می‌توانید انواع سموم برای مقابله با آفات گیاه بابا آدم را از مجموعه ما یعنی گلباران سبز خریداری نمایید. به امید روزی که باغچه‌های شما مملو از گیاهان بابا آدم سالم و شاداب باشد!

ضمنا فراموش نکنید در صورتیکه بخواهید نسبت به مبارزه آفات و بیماریها گیاهی خودتان استفاده نمایند اولین روش های اورگانیک – بیولوژیکی و فیزیکی را بیشتر مورد توجه قراردهید تا محیطی عاری از آلودگی سموم داشته باشیم.

برای هرگونه پرسش با کارشناسان ما در خصوص روف گاردن و یا جهت خرید خاک گل ، خاک برگ ، خاک و کود ، کود کامل و محصولات دیگر برای مصرف در مزارع و باغهای خود و همچنین مشاوره در مورد کشاورزی و باغبانی، پیوند درختان و همچنین سمپاشی میتوانید از طریق ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ - ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس بگیرید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کرده و راهنمایی مطلوبی به دست آورید.