مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

احداث باغ انگور

Monday، ۸ Khordaad ۱۴۰۲

احداث باغ انگور چگونه انجام می شود؟

یکی از محصولاتی که کاشت آن از ارزش اقتصادی بالایی در جهان برخوردار است، انگور می‌باشد. پرمصرف بودن این میوه گوشتی باعث شده است تا مورد توجه کشاورزان، باغ‌داران و برخی از کارآفرینان قرار بگیرد. برای داشتن باغی پربار باید به یکسری نکات در احداث باغ انگور توجه کرد. نور، آب، روش‌های کاشت انگور، خاک مناسب، عوامل اقلیمی مناسب برای کاشت انگور و... از جمله مواردی هستند که در این محتوا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. برای آشنایی با اصول پرورش، نگهداری و احداث باغ انگور در ادامه این مقاله از گلباران سبز گیلان ما را همراهی کنید.

احداث باغ انگور

انگور بیشترین سطح زیرکشت در کشور را به خود اختصاص داده و به عنوان اولین محصولات باغی در ایران شناخته می‌شود. این میوه بهشتی خواص بسیار زیادی داشته و به صورت میوه، کشمش، شیره و سرکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. انگور در جهان در واریته‌های مختلفی یافت شده و تنوع آن به بیش از ۲۰ هزار نوع می‌رسد. البته در ایران ۶۲۰ رقم انگور کشت شده است.برای تولید اقتصادی این محصول لازم است با شرایط احداث باغ انگور به خوبی آشنا باشید. علاوه بر این‌ها؛ ایجاد شرایط محیطی مناسب برای انگور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. گلباران سبز گیلان، تمامی اطلاعات مربوط به احداث باغات مختلف از جمله باغ انگور را به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. پس؛ برای آشنایی با روش‌های احداث باغ انگور، گیلاس، آلبالو، انار، پسته و... می‌توانید به سایت گلباران سبز گیلان مراجعه کرده و به اطلاعات لازم در این خصوص دست پیدا کنید.

اقدامات اولیه برای احداث باغ انگور

با انجام قدم به قدم مراحل زیر می‌توانید باغ انگوری پربار با محصولاتی باکیفیت داشته باشید.

  • در اولین گام از احداث باغ انگور، لازم است با متخصصان و یا مشاوران خبره در کشت انگور مشورت نموده و در صورت امکان تمامی مراحل زیر را با مشورت با آنان انجام دهید. برای این کار می‌توانید از مشاوران و کارشناسان ما در گلباران سبز گیلان کمک بگیرید.
  • توجه به اقلیم و انتخاب محل مناسب برای احداث باغ
  • انجام آزمایشات و بررسی کیفیت خاک و آب باغ و انتخاب واریته مناسب انگور با توجه به این شرایط
  • انتخاب روش کاشت مناسب (داربستی، خزنده، گوبله)
  • کاشت با فاصله مشخص با توجه به روش انتخاب شده

اگر باغی پربار با محصولاتی باکیفیت می‌خواهید، می‌توانید از مشاوره رایگان مجموعه گلباران سبز گیلان استفاده کنید و بر اساس شرایط لازم و زمین باغی خود نسبت به انتخاب مناسب‌ترین روش برای احداث باغ انگور اقدام نمایید.

شرایط لازم برای احداث باغ انگور

انگور برخلاف بسیاری از درختان میوه، نیازی به مراقبت خاصی نخواهد داشت. فقط کافیست شرایط محیطی مورد نیاز آن فراهم گردد تا باغی پربار داشته باشید. برای احداث باغ انگور لازم است به نوع خاک، آبیاری، شیوه کاشت، نور مورد نیاز و همچنین کوددهی باغ توجه گردد. در ادامه این محتوا از گلباران سبز گیلان به بررسی هر یک از این موارد پرداخته‌ایم.

  • عوامل اقلیمی: بهترین منطقه برای احداث باغ انگور، مناطق معتدل می‌باشد. زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم و خشک به باردهی محصول و پربار بودن درختان کمک بسیاری می‌کند. شایان ذکر است که وجود رطوبت بالا و یا بارندگی در زمان گلدهی باعث می‌شود باغ انگور شما از بین برود.
  • خاک مناسب: خاک‌های لومی شنی رسی، بهترین نوع خاک برای احداث باغ انگور به شمار می‌روند. البته این به معنای عدم رشد این گیاه در خاک‌های دیگر نیست! چرا که درختان انگور (مو انگور) می‌توانند در خاک‌های لومی-سیلت و یا لومی- رس نیز رشد خوبی داشته باشند. PH خاک (۵.۵ تا ۷)، زهکشی مناسب و وجود مواد مغذی در خاک باعث رشد بهتر مو انگور خواهد شد.
  • نور کافی: برای احداث باغ انگور باید به آفتاب‌گیر بودن آن توجه داشته باشید. درختان انگور باید حداقل ۸ ساعت از روز را در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند تا بتوانند رشد خوب و باردهی بهتری داشته باشند. البته نور یکی از پارامترهای مهم برای رشد تمامی گیاهان و درختان بوده و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.
  • آبیاری درختان انگور: برای افزایش محصولات در باغ انگور باید آبیاری منظم و کافی داشته باشید. البته آبیاری درختان انگور به عوامل مختلفی از جمله سن درخت، آب‌و‌هوا، فصل، نوع خاک، میزان بارندگی، عمق خاک و... بستگی دارد. بهترین روش برای آبیاری درختان انگور، آبیاری قطره‌ای است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید به سایت گلباران سبز گیلان مراجعه کرده و با انواع روش‌های آبیاری درختان، بهترین روش‌های آبیاری و همچنین احداث باغ‌های مختلف از جمله احداث باغ انگور آشنا شوید.

روش‌های احداث باغ انگور

در حالت کلی؛ ۳ روش برای احداث باغ انگور وجود دارد که در ادامه به بررسی این روش‌ها خواهیم پرداخت.

  • روش گوبله: برای احداث باغ انگور به روش گوبله، لازم است هر سال شاخه‌ها را سربرداری کنید و تنها تعدادی از شاخه‌های اصلی را باقی بگذارید. این کار باعث قوی‌تر شدن شاخه‌های اصلی خواهد شد. البته برای سرزنی و یا قطع شاخه‌های فرعی، باید حداقل ۲ جوانه روی شاخه باقی بگذارید.
  • روش خزنده: در دیم‌زارها و یا زمین‌های باغی دارای شیب، از روش سنتی خزنده استفاده می‌شود. از آنجایی که در این روش، مو انگور روی خاک حرکت می‌کند، احتمال بروز بیماری و یا کمبود جریان هوا وجود خواهد داشت. به همین دلیل از کیفیت محصولات کاسته می‌شود.
  • روش داربستی: روش داربستی به عنوان بهترین روش احداث باغ انگور شناخته می‌شود. چرا که تلفات محصول با این روش بسیار کم خواهد شد. در صورتی که از این روش برای احداث باغ خود استفاده کنید؛ شخم‌زنی، هرس، سم‌پاشی، کنترل علف‌های هرز و برداشت محصول به صورت کاملا مکانیزه انجام خواهد شد. در این روش، بازوهای درخت روی مفتول‌های سیمی قرار گرفته و روی آن رشد می‌کنند. باردهی بیشتر و محصول مرغوب‌تر از جمله ویژگی‌های این روش به شمار می‌روند.

در روش داربستی، پایه‌های ۲ یا ۲.۵ متری از جنس فلز، چوب و یا سیمان در ردیف‌های مختلف و با فاصله ۸ متری از هم قرار می‌گیرند. بر روی این پایه‌ها ۳ رشته گالوانیزه به متراژهای مختلف و به صورت افقی نصب می‌شود. مو انگور روی این شاخه‌ها رشد خواهند کرد. برای تهیه لوازم مورد نیاز جهت احداث باغ انگور در روش‌های مختلف می‌توانید به فروشگاه اینترنتی گلباران سبز گیلان مراجعه کرده و محصولات مورد نظر خود را با قیمتی باورنکردنی خریداری نمایید.

جهت خرید خاک و کود ، کود کامل و محصولات دیگر برای مصرف در مزارع و باغهای خود و همچنین برای هرگونه پرسش در مورد کشاورزی و باغبانی، پیوند درختان و همچنین سمپاشی میتوانید با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ - ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ در ارتباط باشید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کرده و راهنمایی مطلوبی به دست آورید.