مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

منگنز مورد نیاز گیاه

Thursday، ۱۸ Aabaan ۱۴۰۲

منگنز مورد نیاز گیاه گرچه بایستی از مقداری بسیار کم برای تامین نیاز‌های گیاهان برخوردار باشد؛ اما همین میزان در فرآیند رشد آن‌ها ضروری است و کمبود آن منجر به برهم خوردن تعادل عناصر ریزمغذی در گیاهان می‌گردد. اگر نمی‌دانید این عنصر چیست؟، چه نقش‌هایی را برعهده دارد؟ و غیره در این مقاله از سایت گلباران سبز گیلان تصمیم گرفتیم تا به طور کامل شما عزیزان را با منگنز مورد نیاز گیاه آشنا سازیم؛ مطالعه این مقاله تخصصی را به شما عزیزان پیشنهاد می‌دهیم.

منگنز؛ عنصری کم مصرف اما غیر‌قابل حذف

اگر خاطرتان باشد در مقالات قبلی ما عناصر را به سه دسته کم مصرف، متوسط مصرف و پرمصرف تقسیم‌بندی نمودیم که منگنز به عنوان یک عنوان کم مصرف اما غیر قابل حذف محسوب می‌گردد. به عبارت و بیانی مجدد؛ یعنی اینکه گرچه مقادیر زیادی از این عنصر در طول رشد گیاه نیاز نیستند؛ اما همان مقدار نباید از چرخه رشد گیاه حذف گردد؛ چرا که زمینه نابودی گیاه را فراهم می‌سازد.

چرا منگنز نقشی پررنگ را برعهده دارد؟

منگنز مورد نیاز گیاه و گیاهان مختلف است و به دلیل موارد زیر نقشی حیاتی در رشد گیاهان بر عهده دارد:

  • فتوسنتز یکی از مهم‌ترین کار‌ها و نقش‌های گیاهان محسوب می‌گردد که منگنز از طریق فراهم نمودن انرژی لازم این نقش را به طور کامل ایفا می‌کند.
  • عنصر منگنز می‌تواند به طور کلی ۳۵ آنزیم مختلف را فعال نماید که هر کدام از این آنزیم‌ها نقش مختلف و پر رنگی را در فرآیند رشد گیاه عهده‌دار می‌باشند.
  • افزایش طول عمر سلول‌های ریشه، متابولیسم نیتروژن، تامین کربوهیدرات گیاهان، کمک به رسیدن سریعتر محصولات، افزایش جوانه‌زنی، خنثی نمودن رادیکال‌های آزاد، افزایش مقاومت گیاه یا درخت نسبت به بیماری‌ها و شرایط مختلف، کمک به رشد بهینه لوله گرده و غیره از جمله نقوش پررنگ منگنز مورد نیاز گیاه محسوب می‌گردد.

معرفی سایت گلباران سبز گیلان

انتخاب و خرید انواع محصولات مختلف برای کمک به سلامت گیاهان نیاز به تخصص و تجربه داشته و کار یک فرد مبتدی نیست. از طریق سایت گلباران سبز گیلان شما عزیزان می‌توانید نسبت به خرید تمامی محصولات تخصصی کشاورزی با استاندارد‌های لازم تایید شده توسط وزارت جهاد کشاورزی اقدام فرمایید.

در برنامه تغذیه چه گیاهان و محصولاتی منگنز وجود دارد؟

همان‌طور که گفتیم بایستی در چرخه حیات و رشد انواع محصولات و گیاهان این عنصر ریز مغذی یا میکرو به مقدار مناسب و البته کم وجود داشته باشد.

با ما در مقاله منگنز مورد نیاز گیاه همراه باشید. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تری به معرفی محصول یا محصولاتی بپردازیم؛ بایستی به موارد زیر اشاره نماییم:

در برنامه تغذیه غلات مختلف و هم‌چنین سیب‌زمینی بایستی به میزان کافی منگنز مورد نیاز گیاه وجود داشته باشد؛ چرا که به طعم بهتر، رسیدگی محصولات و سلامت آن‌ها کمک بسیار شایانی می‌کند. یکی دیگر از محصولاتی که به میزان کافی به منگنز احتیاج دارد؛ پسته می‌باشد که امروزه اغلب افراد دارای باغ پسته در صورت مشاهده علائم کمبود منگنز مورد نیاز گیاه یا درختان خود از محصولات کمکی تامین کننده منگنز سایت گلباران سبز گیلان کمک می‌گیرند. لازم به ذکر است بهترین PH جهت جذب منگنز در خاکهای زراعی و باغی ۶ تا ۵/۶ می باشد یعنی خاک باید اسیدی باشد.

به عبارت دیگر پسته این دانه روغنی و آجیل خوشمزه و لوکس به کمک منگنز منجر به رشد بهتر می‌گردد و حجم باردهی سالانه آن افزایش پیدا می‌کند. در کل بایستی بگوییم تنها پسته، سیب زمینی و غلات به منگنز نیاز ندارند و این عنصر به میزان کم برای تمامی محصولات حیاتی است.

چگونه با مشاهده گیاه به کمبود منگنز در آن پی ببریم؟

علائم کمبود منگنز مورد نیاز گیاه تا حد بسیار زیادی با علائم کمبود آهن در گیاهان یکی هستند که به همین خاطر بسیاری از کشاورزان و باغداران این دو را با هم اشتباه می‌گیرند و به جای محصولات کمکی مناسب آهن از منگنز یا برعکس استفاده می‌کنند که سبب آسیب جدی به گیاهان می‌گردد. به همین خاطر در این قسمت تصمیم گرفتیم شما عزیزان را به طور کامل با علائم و نشانه‌های ظاهری کمبود منگنز آشنا سازیم تا شما عزیزان مرتکب این اشتباه نگردید.

از جمله علائم کمبود منگنز مورد نیاز گیاه می‌توان به زردی برگ‌ها، سبز ماندن برخی از کناره‌های برگ و هویدا شدن حالت کلروز بین رگبرگ‌ها اشاره نمود. به دلیل میزان تحرک پایین منگنز این علائم تنها در برگ‌های جوان و تازه رشد کرده در قسمت نوک گیاه مشاهده می‌گردند که در صورت نادیده گرفتن آن‌ها به سمت برگ‌های قدیمی کشیده می‌شوند.

برای جبران کمبود منگنز در گیاه می‌توان از محصولات تخصصی جبران منگنز گیاه در سایت تخصصی گلباران سبز گیلان کمک گرفت و به این ترتیب از علائمی مانند کوتاهی قد و کاهش رشد گیاه خودداری کرد. در شرایط کمبود منگنز مورد نیاز گیاه، مقاومت گیاه در برابر بیماری‌ها و شرایط افت پیدا کرده و بسیار ضعیف و حساس می‌گردد که در صورت عدم پیشگیری در این گام ساختار کلروپلاست گیاه به طور کامل تخریب می‌گردد و از غلظتش کم می‌گردد.

کمبود منگنز بیشتر در چه نوع خاک‌هایی خود را نشان می‌دهد؟

به طور کلی؛ کمبود منگنز بیشتر در خاک‌های قلیایی و آهکی اتفاق می‌افتد؛ چرا که بر روی جذب موثر اثر می‌گذارد و باعث عدم جذب منگنز در گیاه یا درخت گشته و در نتیجه کمبود آن اتفاق می‌افتد. برای جبران کمبود منگنز مورد نیاز گیاه می‌توان از کود‌های دارای عنصر منگنز کمک گرفت که از طریق سایت گلباران سبز گیلان می‌توانید بهترین آن‌ها را خریداری نمایید.

گیاه چگونه منگنز مورد نیاز خود را تامین می‌کند؟

به طور کلی عناصری نظیر منگنز، آهن، مس، بر، روی، کلسیم و سایر عناصر مغذی و ریزمغذی یا همان عناصر پرمصرف وکم مصرف گیاه در خاک به صورت نمک باقی می‌مانند. گیاهان این عناصر را به صورت یون مصرف می‌کنند که در انواع خاک‌های مختلف کشور با شرایط مختلف مقادیر کافی از این عناصر نظیر منگنز وجود دارند که بدون نیاز به استفاده از محصولات کمکی مانند کود می‌توان از آن‌ها کمک گرفت.

اما به محض به وجود آمدن اتفاقاتی نظیر خرد شدن خاک، آبیاری بیش از حد و غیره کمبود منگنز اتفاق می‌افتد که بایستی به منظور جبران آن‌ها از محصولات کمکی استفاده نمود که بهترین آن‌ها کود‌ها هستند. شما از سایت گلباران سبز گیلان می‌توانید نسبت به خرید بهترین آن‌ها در زمینه جبران منگنز مورد نیاز گیاه اقدام نمایید.

معرفی چند نوع کود برای جبران منگنز گیاهان

بهترین کود جهت برطرف نمودن کمبود منگنز کود سولفات منگنز می باشد که دارای حداکثر ۳۲٪ منگنز می باشد. که از دو عنصر گوگرد ومنگنز تشکیل شده که شما می‌توانید این کود را متناسب با نیاز محصولات باغ خود با بالاترین درجه کیفی و نازلترین قیمت از سایت گلباران سبز گیلان به صورت اینترنتی خریداری فرمایید و نیاز گیاهان خود را برطرف سازید.

برای هرگونه پرسش با کارشناسان ما در خصوص روف گاردن و یا جهت خرید خاک و کود و کود کامل و محصولات دیگر برای مصرف در مزارع و باغهای خود و همچنین مشاوره در مورد کشاورزی و باغبانی، پیوند درختان و همچنین سمپاشی و نیز اطلاع از کلاس آموزش گلخانه داری میتوانید از طریق ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ - ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس بگیرید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کرده و راهنمایی مطلوبی به دست آورید.