مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

خاک گل گیاهان آپارتمانی

Saturday، ۲۵ Dey ۱۴۰۰

خاک مناسب پرورش گل و گیاه

اگر می‌خواهید گل یا گیاه پرورش دهید شاید فکر کنید تفاوتی ندارد از چه خاکی برای خاک گل استفاده کنید و شاید از خاک باغچه، برای خاک گل‌ها و گیاهان آپارتمانی خود استفاده کنید، ولی اگر می‌خواهید گیاهان سبز و شاداب داشته باشید باید در شناخت و انتخاب خاک گل درست عمل کنید ممکن است یک خاک برای یک گیاه مناسب باشد اما برای گیاه دیگر زیان و ضرر داشته باشد. ترکیبات و مواد تشکیل دهنده خاک باغچه و خاک گلدان متفاوت می‌باشد و شاید با ترکیبات مختلف خاک گل آشنا باشید اما از عملکرد و فواید آن‌ها برای گل‌ها و گیاهان اطلاع نداشته باشید. ترکیبات خاک گل از شن، ماسه، خاک و برگ، کوکوپیت، پرلیت و … تشکیل می‌شوند که هر کدام برای گیاه مزیتی دارند و بهتر است با خصوصیات و نحوه استفاده هر کدام از این ترکیبات آشنا بشوید.

خاک گل گیاهان آپارتمانی

طبقه بندی بافت خاک گل

خاک گل از نظر بافت خاک به چهار دسته اصلی طبقه بندی می شوند: ۱. خاک ماسه ای(شنی) ۲. خاک سیلت ۳. خاک رس ۴. خاک لومی که این خاک ها به تنهایی جوابگوی تغذیه گیاهان آپارتمانی نبوده و باید در ترکیب بافت خاک قرار گرفته و به همراه عناصر تغذیه ای مانند پیت ماس و کود ورمی کمپوست استفاده شود.

طبقه بندی بافت خاک گل

۱) خاک ماسه‌ای

اولین نوع از خاک، شن و ماسه می‌باشد که از ذرات کوچک سنگ تشکیل شده است. خاک‌های شنی یکی از فقیرترین خاک‌ها برای خاک گل می‌باشد، زیرا مواد مغذی بسیار کمی دارد و ظرفیت نگهداری آب در آن ضعیف است، این نوع خاک برای سیستم زهکشی خاک گل بسیار مناسب است. ذرات شن ۰/۲ میلی متر می باشد.

۲) خاک سیلت

سیلت در مقایسه با خاک ماسه‌ای (شنی) ذرات بسیار کوچکتری دارد و از سنگ و ذرات معدنی بوجود آمده است که کوچکتر از شن و ماسه بزرگتر از رس می‌باشد و آب را بهتر از شن در خود نگه می دارد. سیلت که در نزدیک رودخانه‌ها و دریاچه‌ها یافت می‌شود خاک حاصلخیزی می‌باشد که با ترکیب کردن آن با عناصر دیگر برای خاک گل خیلی مناسب می‌باشد. ذرات سیلت ۰/۰۲ میلی متر می باشد.

۳) خاک رسی

خاک رس کوچکترین ذره در میان دو نوع خاک دیگر است. ذرات تشکیل دهنده این خاک تخلخل بسیار کمی دارند و این خاک از ذخیره آب بسیار بالایی برخوردار است و نفوذ رطوبت و هوا در آن سخت می‌باشد. خاک رس متراکم‌ترین و سنگین‌ترین نوع خاک گل است که زهکشی خوبی ندارد و برای رشد ریشه گیاه مناسب نمی‌باشد. ذرات رس ۰/۰۰۲ میلی متر می باشد.

۴) خاک لومی

خاک لومی، ترکیبی از ماسه، سیلت و خاک رس است و خواص مفید هر یک از آن‌ها را دارد که از مهمترین خواص خاک لومی، توانایی حفظ رطوبت و مواد مغذی می‌باشد. این خاک به عنوان خاک کشاورزی شناخته می‌شود و برای کشاورزی و خاک گل مناسب‌تر می‌باشد زیرا تعادل هر سه نوع مواد خاک شنی، سیلت (لجن) و رس در خود دارد و همچنین دارای هوموس است و به دلیل منشا غیرآلی بودن آن، کلسیم و PH بیشتری نیز دارد. جهت تکمیل نمودن عناصر آن می بایست از کودهای ورمی و پیت ماس به ترکیب آن اضافه شود.

ویژگی‌ها و تفاوت خاک گل و خاک باغچه چیست؟

خاکی که در حیاط خانه یا فضای باز قرار دارد و در آن درختان و گیاهانی کاشته شده است خاک باغچه می‌باشد که بافت و ترکیبات این خاک به‌ محل زندگی شما بستگی دارد که ممکن است از نوع بافت خاک‌های ماسه‌ای یا رسی و یا ترکیبی از چند نوع خاک باشد و برای درختان و گیاهان بومی آن منطقه مناسب می‌باشد. که جهت افزایش عناصر تغذیه ای آن نیز از کودهای حیوانی پوسیده و یا ورمی کمپوست در ترکیب آن اضافه شده است.

ویژگی‌ها و تفاوت خاک گل و خاک باغچه چیست؟

خاک گل از نظر بافت و ترکیبات با خاک باغچه متقاوت می‌باشد و بر اساس نوع و میزان عناصر موجود در آن، برای پرورش و کاشت گل و گیاهان خاصی تولید شده است. خاک گل برای گیاهان آپارتمانی بستری مناسب می باشد ولی باید اطمینان حاصل کنید که خاک گل با کیفیت خریداری می‌کنید که شرکت گلباران سبز انواع خاک گل مرغوب را در بسته بندی‌های مختلف تولید کرده است و شما می‌توانید جهت خرید خاک گل از طریق فروشگاه اینترنتی گلباران سبز محصولات مورد نظر خود را تهیه و خریداری نمایید.

ویژگی‌های خاک گل

  • خاک گل مانند دیگر خاک‌ها طبیعی است و از ترکیب مواد مختلف با اهداف خاص بوجود آمده است.
  • خاک گل دارای مواد ارگانیک مانند خاک اره، برگ فسیل شده و ... می‌باشد.
  • از ویژگی‌های مهم خاک گل این است که ضدعفونی شده است و حاوی موجودات مضر و آفت و تخم علفها و بیماریها نمی‌باشد.
  • خاک گل همچنین دارای هوای زیادی است و به راحتی خشک می‌شود و به تنفس گیاهان کمک می‌کند.
  • خاک گل سبک می باشد و تخلخل خوبی دارد که هوا در آن جریان دارد و ریشه‌های گیاه به خوبی رشد می‌کنند.
  • خاک گل زهکشی خوبی دارد و به راحتی آب اضافی را از خود عبور می‌دهد.
ویژگی‌های خاک گل

ویژگی‌های خاک باغچه

  • خاک باغچه از تجزیه گیاهان و موجودات زیادی طی چندین سال بوجود آمده است و مواد مغذی بسیار بالایی دارد.
  • این خاک‌ها زنده هستند و دارای میکروارگانیسم‌ها، قارچ‌ها و دانه‌های مختلف گیاهان می باشد.
  • خاک باغچه فشرده و سنگین است و زهکشی خوبی ندارد و آب را درون خود نگه می‌دارد و زود خشک نمی‌شود.
  • خاک باغچه برای درختان، درختچه‌ها و گیاهانی که در فضای باز هستند، بسیار مناسب می‌باشد.
  • از خاک‌های همیشه در دسترس، خاک باغچه می‌باشد که جهت اصلاح آن باید مواد ارگانیک دیگر به آن اضافه شود.
ویژگی‌های خاک باغچه

بافت خاک گل باید چگونه باشد؟

خاک گل از نظر بافت و تامین نیازهای گیاهان شما باید خاک مناسبی باشد و این شرایط در گیاهان مختلف یکسان نمی‌باشد خاک گل یا همان خاک گلدان باید دارای بافت مناسب باشد و همچنین مواد آلی و مغذی بسیار خوب هم داشته باشد. اگر در بافت خاک گل از ماسه و شن زیاد استفاده شده باشد بافت خاک خیلی سبک است و آب را به خوبی در خود نگه نمی‌دارد و با تکرار آبیاری مواد غذایی و آلی خاک شسته شده و گیاه با فقر مواد غذایی روبرو می شود.

اگر در خاک گل از رس زیادی، به عنوان عنصر اصلی استفاده کرده باشید آن خاک خیلی سنگین می‌باشد چون ذرات رس، چسبندگی زیادی دارند و آب حاصل از آبیاری، در میان حفره‌های این خاک باقی می‌ماند و در خاک حالت ماندابی ایجاد می‌شود و اکسیژن لازم به ریشه‌های گیاه نمی‌رسد و ریشه گیاه دچار پوسیدگی خواهد شد و در نهایت گیاه پژمرده می شود.

اصلاح بافت خاک سنگین و سبک

پس بهتر است خاک گل بافتی متوسط داشته باشد که می توانیم بافت خاک گل سنگین را با اضافه کردن ماسه، پرلیت و لیکا سبک کرده و بافت سبک خاک گل را با اضافه کردن پیت ماس، کمپوست یا مواد آلی دیگر اصلاح نماییم.

ترکیبات خاک گل

از عوامل بسیار مهم و موثر در رشد و تکامل گیاهان ترکیبات خاک گل است و با توجه به این که گل‌ها و گیاهان شرایط و نیازهای خاص خود را دارند باید از ترکیب خاک گل متفاوت برای هر گیاه استفاده شود. اگر شما به گل‌ و گیاه علاق دارید و یا در منزل خود از گیاهان آپارتمانی نگهداری می‌کنید با ما همراه شوید تا تعدادی از ترکیبات خاک را به شما معرفی کنیم.

پیت ماس

پیت ماس از تجزیه خزه، ماس و سایر موجودات زنده در باتلاق‌های توربی بعد از گذشت سالیان زیاد به دست می‌آید و در تولید محصولات کشاورزی و پرورش گیاهان به عنوان یک منبع مواد مغذی به خاک اضافه می‌شود. پیت ماس اسیدی است و برای گیاهانی که به خاک اسیدی نیاز دارند بسیار ایده آل است. پیت ماس عاری از هر گونه تخم علف‌ هرز و میکروارگانیسم‌ها است و می‌تواند آب و مواد مغذی را در ساختمان خود نگه ‌دارد ولی از پیت ماس به تنهایی به عنوان خاک گل استفاده نکنید بهترین نسبت پیت ماس در خاک گیاهان، یک سوم است. شرکت گلباران سبز پیت ماس را در سایزهای (۱-۲-۴) کیلوگرمی در بسته بندی آلومینیومی جهت استفاده در خاک گل و همچنین به صورت فله تولید و عرضه می‌کند.

پیت ماس
کوکوپیت

کوکوپیت از الیاف پوست میوه نارگیل تهیه شده است و کاملا ارگانیک می‌باشد. ساختمان کوکوپیت پوشیده شده از منافذ ریز هوایی است و می‌تواند به راحتی، چندین برابر آب را در خود نگه دارد و هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد. عاری از هرگونه میکروب، باکتری و تخم علف هرز است. استفاده از کوکوپیت موجب سبک شدن خاک گل می‌شود. کوکوپیت دارای مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را ندارد پس در نظر داشته باشید در صورتی که از کوکوپیت به تنهایی به عنوان بستر در کشت هیدروپونیک استفاده می‌کنید مواد غذایی مورد نیاز گیاه را حتما به وسیله کودهای مایع تامین کنید. شرکت گلباران سبز کوکوپیت را در سایزهای (۱-۲-۴) کیلوگرمی در بسته بندی آلومینیومی جهت استفاده در خاک گل و همچنین به صورت قالب ۵ کیلویی و یا به صورت باز شده ۶۵ لیتری تولید و عرضه می‌کند.

 کوکوپیت
ورمیکولیت

ورمیکولیت ماده‌ای معدنی، طبیعی و بسیار سبک است. از مشخصات ديگر آن مي‌توان به ايجاد تخلخل، مقاومت گرمايي بالا، خنثی بودن از نظر شيميايي نام برد. از ورمیکولیت در کشت هیدروپونیک نیز استفاده می‌شود. ورمیکولیت می‌تواند سه تا چهار برابر حجم خود، آب را در ساختارش ذخیره کنید. این محصول قابلیت ذخیره‌سازی عناصر غذایی مورد استفاده توسط گیاه همچون پتاسیم، منیزیم، فسفر و کلسیم را در خود دارد. ورمیکولیت در خاک گل باعث کنترل پوسیده شدن ریشه‌‌ گیاهان می‌شود. شرکت گلباران سبز ورمیکولیت را در سایزهای (۱-۲-۴) کیلوگرمی در بسته بندی آلومینیومی جهت استفاده در خاک گل و همچنین به صورت فله تولید و عرضه می‌کند.

ورمیکولیت
پرلیت

پرلیت یک ماده معدنی سفید رنگ بوده که از سنگ‌های آتشفشانی و از اعماق زمین منشا می‌گیرد و بسیار سبک است و کاملا فاقد مواد مغذی می‌ باشد پس نباید به تنهایی در خاک گل استفاده شود . پرلیت ماده‌ای کاملا استریل است و موجب سبک‌تر شدن خاک گل می‌گردد و به دلیل جلوگیری از فشردگی ذرات خاک، هوادهی و زهکشی خاک را بهبود می‌بخشد. این ماده می‌تواند به راحتی تا چند برابر حجم خود، آب را در خود ذخیره کند. شرکت گلباران سبز پرلیت را در ۴ اندازه و در سایزهای (۳-۷) کیلوگرمی در بسته بندی نایلونی و در سایزهای (۰/۵-۱) کیلوگرمی در بسته بندی آلومینیومی جهت استفاده در خاک گل و همچنین به صورت فله تولید و عرضه می‌کند.

پرلیت
لیکا (پوکه معدنی)

لیکا یا پوکه معدنی از خاک رس تهیه می‌شود که به سبکدانه صنعتی مشهور است. لیکا که با حرارت دادن گِل رس در ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد در کوره چرخان بدست می‌آید. از لیکا در کشت هیدروپونیک و آبکشت استفاده می‌شود. لیکا را برای سبک کردن بافت خاک گل، افزایش و بهبود زهکشی و ذخیره آب برای دوره کم آبی، به خاک اضافه می‌نمایند. این ماده عایقی برای ریشه گیاهان در فصل سرما است. لیکا اکسیژن را در اختیار گیاهان قرار می‌دهد که باعث افزایش رشد گیاهان می‌شود. شرکت گلباران سبز لیکا را به صورت ریز و درشت و در سایزهای مختلف ۴ کیلوگرمی در بسته بندی نایلونی و در سایزهای (۰/۵-۲) کیلوگرمی در بسته بندی آلومینیومی جهت استفاده در خاک گل و همچنین به صورت فله تولید و عرضه می‌کند.

 لیکا (پوکه معدنی)

امروزه تنوع خاک‌ها و ترکیبات آن زیاد شده است و دسترسی به آن‌ها بسیار آسان می‌باشد و شرکت‌ گلباران سبز با تحقیق و مطالعه روی خصوصیات انواع خاک، ترکیبات و مواد دیگری را هم جهت استفاده در خاک گل تهیه و تولید می‌کند که محصولات دیگر شرکت گلباران سبز عبارتند از: کوکوپلاس، کوکوماس، کمپوست طلایی چای، ورمی کمپوست، کود ورمی سولفور، کود ورمی پلاس، کود سوپر ورمی، کود گرانوله، پوست برنج، پوست بادام زمینی، زئولیت و بارک پیت می‌باشند که با کیفیت بالا و در بسته بندی‌های مختلف تهیه و تولید می‌شوند و با توجه به خاصیت هر کدام شما می‌توانید در ترکیبات خاک گل گیاهان خود از آن‌ها استفاده کنید.

برای خرید خاک گل و محصولات دیگر به صورت اینترنتی شما می‌توانید به فروشگاه شرکت گلباران سبز مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس گرفته و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.

در صورت نیاز به مشاوره جهت ترکیبات بستر کشت گیاهان خود میتوانید با کارشناسان فنی شرکت گلباران سبز نیز تماس حاصل نمایید.