مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

ورمیکولیت چیست؟

Saturday، ۲۴ Mehr ۱۴۰۰

ورمیکولیت

ورمیکولیت (Vermiculite) جزء ماده‌ای معدنی آبدار به نام فیلوسیلیکاته است. نام این ماده از کلمه لاتین Vermiculus به معنای کرم کوچک گرفته شده ‌است.

در صورت حرارت دادن آب موجود در ورمیکولیت تبخیر شده و موجب منبسط شدن آن می‌شود. ورمیکولیت در واقع از دگرساني و يا هوازدگي كاني‌هاي بيوتيت و فلوگوپيت ايجاد مي‌شود. آب فشرده در ميان لايه‌هاي سيليكاته در نتيجه حرارت، خارج شده و موجب منبسط شدن کانی می‌شود. انبساط و افزایش حجم ورمیکولیت موجب به وجود آمدن قابلیت‌های متعددی در این کانی می‌شود. همین قابلیت‌های موجب شده که از آن در صنعت‌های مانند ساختمان‌سازی، کشاورزی و باغبانی استفاده شود.ظاهر ورمیکولیت شبیه میکا است با این تفاوت که بین لایه‌های مولکولی موجود در ورمیکولیت به جای یون‌های پتاسیم، یون‌های منیزیم و آهن وجود دارد. زمانی که ورمیکولیت در معرض حرارت قرار می‌گیرد قابلیت‌هایی مانند عایق صوتی و گرما و جاذب رطوبت شدن در آن به وجود می‌آید. از مشخصات ديگر آن مي‌توان به ايجاد تخلخل، مقاومت گرمايي بالا، خنثی بودن از نظر شيميايي، بي بو، مقاوم در برابر آتش را نام برد.

در زیر به تعدادی از استفاده‌های ورمیکولیت در کشاورزی اشاره کرده‌ایم:

در کاشت بدون خاک

مخلوط ورمیکولیت، پیت و کوکوپیت در کشاورزی بدون خاک استفاده می‌شود. این مخلوط موجب می‌شود که گیاه رشد سریعتری داشته باشد. این مخلوط هوا، غذا و رطوبت مورد نیاز گیاه را جذب کرده و در صورت نیاز آن را به گیاه می‌دهد. از ورمیکولیت در کشت هیدروپونیک نیز استفاده می‌شود.

جوانه زدن بذر/تخم گیاهان

ورمیکولیت به تنهایی و یا زمانی که با خاک یا پیت مخلوط شده است برای جوانه زدن بذر/تخم گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر از ورمیکولیت به تنهایی استفاده شده است باید حتما هفته‌ای یکبار به گیاه کود داده شود.

خصوصیات فیزیکی ورمیکولیت

نسوزندگی ورمیکولیت: بیش از ° 1250سانتی گراد

عایق صوتی

از نظر شیمیایی خنثی

صد در صد معدنی

فساد ناپذیر و بی بو

PH=7-7.5