مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

خاک گلدان کاکتوس

Wednesday، ۲۹ Dey ۱۴۰۰

خاک گلدان کاکتوس باید چگونه باشد؟

کاکتوس‌ها از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی می‌باشند زیرا خواص زیاد کاکتوس‌ها مانند قابلیت جذب اشعه‌های مضر باعث شده تا نگهداری آن‌ها در محیط زندگی بیشتر از قبل شود. نگهداری و مراقبت از کاکتوس‌ها آسان است و به آبیاری خیلی کمی احتیاج دارند. خاک گلدان کاکتوس یکی از نیاز اصلی گیاه می‌باشد که اگر شرایط خاک برای گیاه مناسب نباشد ممکن است گیاه شما آسیب ببیند. در انتخاب خاک گلدان کاکتوس و ترکیبات آن خیلی دقت کنید تا گیاه شما بتواند مواد مغذی لازم را به درستی دریافت کند و همچنین رطوبت زیاد خاک باعث پوسیده شدن ریشه گیاه نشود. برای این که درباره خاک گلدان کاکتوس اطلاعات لازم را یاد بگیرید تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

ویژگی‌های خاک گلدان کاکتوس

قبل از آشنایی با ترکیبات مناسب خاک گلدان کاکتوس لازم است از خصوصیات خاک گلدان کاکتوس اطلاعات کافی داشته باشید که این ویژگی‌ها و خصوصیات زیر در داشتن یک گیاه طبیعی کاکتوس سالم و شاداب بسیار تاثیر دارد.

1- شبیه سازی زیستگاه اصلی

با فراهم کردن شرایط مناسب خاک گلدان کاکتوس در واقع شما زیستگاه طبیعی گیاهان را شبیه سازی می‌کنید و اگر گیاهان احساس کنند در زیستگاه طبیعی و اصلی خود هستند مقاومت زیادی در برابر تغییرات رطوبت و دما از خود نشان می‌دهند و سایر اتفاقات ناگهانی را بیشتر تحمل می‌کنند و همچنین در این شرایط گیاهان رشد بهتری خواهند داشت.

2- کمترین رطوبت

خاک گلدان کاکتوس باید خشک و فاقد رطوبت باشد زیستگاه بومی اکثر کاکتوس‌ها مناطقی است که در هوا و خاک آن‌ها رطوبت خیلی کمی وجود دارد. لذا بعد از انتخاب خاک گلدان کاکتوس، گیاه را در محیطی قرار بدهید که مرطوب نباشد و این رطوبت به خاک منتقل نشود اما توجه کنید که برخی از کاکتوس‌ها محیط مرطوب را دوست دارند.

3- مواد مغذی کم

از نکات مهم دیگر در انتخاب خاک گلدان کاکتوس، کم بودن مواد مغذی و وجود شن در خاک آن می‌باشد. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که خاک گلدان کاکتوس نباید بسیار غنی باشد و خاک آن به کود و تغذیه کمی نیاز دارد و کوددهی این گیاه نسبت به گیاهان دیگر متفاوت است.

4- زهکشی بالای خاک

یکی دیگر از ویژگی های مهم خاک گل کاکتوس قابلیت زهکشی و تخلخل بالای آن است. زهکشی بالای خاک باید بتواند آب اضافه را بعد از آبیاری به خوبی خارج کند و با عبور همیشگی هوا در خاک گلدان افزایش تبخیر، خشکی و فاقد رطوبت بودن را برای خاک گیاه فراهم کند. این ویژگی از آلوده شدن گیاه به قارچ، جلوگیری می‌کندو از مهم‌ترین نکات در انتخاب خاک گلدان کاکتوس به شمار می‌رود.

5- جذب رطوبت با عناصر خاک

کاکتوس‌ها رطوبت مورد نیاز خود را از خاک جذب می‌کنند و عمل جذب رطوبت توسط کاکتوس‌ها بسیار بالا می‌باشد و به دلیل گوشتی و آبدار بودن اندام گیاه، رطوبت را زمان زیادی در خود نگه می‌دارند پس خاک گلدان کاکتوس نباید به مدت زیادی مرطوب بماند و استفاده از پیت ماس و پرلیت برای حفظ رطوبت در مدت زمان معین بسیار مطلوب می‌باشد.

مقدار استفاده از پیت ماس و پرلیت در خاک گلدان کاکتوس، به نوع و گونه کاکتوس و محیط زندگی شما بستگی دارد. اگر کاکتوس شما گونه بیابانی است و شما در محیط مرطوب زندگی می‌کنید باید مقدار استفاده از پیت ماس و پرلیت را کاهش دهید. اما اگر کاکتوس شما گونه استوایی و رطوبت دوست است و شما در محیطی بسیار خشک قرار دارید، باید از پیت ماس و پرلیت بیشتری در خاک گلدان کاکتوس استفاده کنید و همواره مراقب خشک شدن کامل آن باشید.

6- ماسه خالی استفاده نکنید

اکثر کاکتوس‌ها خاکی را ترجیح می‌دهند که به راحتی مرطوب و به راحتی هم خشک شود اما توجه کنید که استفاده ماسه به تنهایی در خاک گلدان کاکتوس، برای کاشت اصلا مناسب نیست. ماسه ارزش غذایی ندارد و کاشت کاکتوس در آن بعد از مدتی باعث از بین رفتن گیاه می‌گردد. ماسه مناسب برای خاک گلدان کاکتوس، ماسه رودخانه‌ای شسته شده است که عاری از نمک، آهک و خاک باشد.

7- PH مناسب خاک

خاک با PH بین 6.1 تا 7.5 برای اکثر کاکتوس‌ها مناسب می‌باشد و خاک گلدان کاکتوس با PH مناسب در رشد بهتر آن‌ها تاثیر زیادی دارد. در دوره‌های زمانی مختلف باید میزان PH خاک اندازه‌گیری شود و اگر میزان اسیدی یا قلیایی بودن خاک گلدان کاکتوس بالا بود PH خاک را اصلاح کنید تا رشد گیاه متوقف نشود.

معرفی ترکیبات خاک گلدان کاکتوس

خاک گلدان کاکتوس از ترکیب چند مواد مختلف تهیه می شود که این ترکیبات هر کدام ویژگی و خواص خود را برای کاکتوس دارند و به رشد و شادابی گیاه شما کمک می‌کنند و شما می‌توانید برای خاک گلدان کاکتوس در کنار شن و ماسه از مواد مختلف مانند پیت ماس، کود ورمی کمپوست، کوکوپیت، پرلیت و یا مواد دیگر استفاده کنید که تعدادی از این عناصر و خصوصیات آن‌ها را به شما معرفی می کنیم.

1) ماسه شسته شده

اصلی ترین و‌ مهم‌ترین عنصر در ترکیب خاک گلدان کاکتوس ماسه می‌باشد. ماسه باعث زهکشی بالای خاک شده و جریان هوا و آب را در خاک آسان می‌کند، لذا ماسه مورد استفاده، باید فاقد نمک و آهک یا ذرات خاک باشد و ماسه‌های کنار رودخانه برای خاک گلدان کاکتوس مناسب‌تر می‌باشند و قبل از استفاده، ماسه‌ها را چندین بار با آب بشویید و آن‌ها را کاملا خشک کنید. ماسه فاقد ارزش غذایی است و نباید به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد و باید با سایر مواد مغذی ترکیب شود.

۲) کود حیوانی کاملا پوسیده شده

کود پوسیده حیوانی درصد کمی از خاک گلدان کاکتوس را تشکیل می‌دهد و برای کاشت کاکتوس از کود پوسیده گاوی، کودهای اسب یا گوسفند استفاده کنید و از کود مرغ برای خاک گلدان کاکتوس استفاده نکنید. این کود باید کاملا قدیمی و پوسیده شده باشد، و عاری از هر گونه بیماری باشد. کودهای حیوانی را قبل از استفاده، با قارچ کش‌ها ضدعفونی نمایید چون استفاده از کودهای آلوده باعث بروز بیماری و آفت برای گیاه شما خواهد شد.

۳) پیت ماس

پیت ماس جز ترکیبات اصلی خاک گلدان کاکتوس می‌باشد و نقش مهمی در خاک کاکتوس دارد. هر چند زیاد غنی نمی‌باشد اما بخشی از مواد مغذی گیاه را تامین می‌کند و یک زهکش عالی است که آب اضافه را در خود نگه داشته و مانع پوسیدگی ریشه ها می‌گردد. پیت ماس شرکت گلباران سبز کاملا استریل می‌باشد و از مقادیر بیشتر پیت ماس می‌توانید جایگزین کود حیوانی استفاده ‌کنید و احتمال بوجود آمدن قارچ و آفت را به حداقل برسانید. فاقد آلودگی به آفات و بیماریهای قارچی می باشد.

4) ورمی کمپوست

کودها انواع مختلف دارند که هر کدام دارای ویژگی‌های مختص خود هستند که ورمی کمپوست بهترین کود ارگانیک می‌باشد و دارای عناصر تغذیه ای بالایی می باشد و مصرف زیاد آن در خاک گلدان کاکتوس باعث پوسیدن ریشه گیاه می شود پس از درصد کمی، برای خاک گلدان کاکتوس استفاده کنید و برای خرید ورمی کمپوست می‌توانید به فروشگاه اینترنتی گلباران سبز مراجعه کنید.

5) کوکوپیت

استفاده کوکوپیت در ترکیب خاک گلدان کاکتوس به مقدار درصد کمی باعث افزایش ریشه زایی می‌شود و همچنین رطوبت مورد نیاز خاک کاکتوس را تامین می‌کند. کاکتوس‌ها رطوبت را زیاد دوست ندارند و خشکی خاک را بیشتر ترجیح می‌دهند.

6) پرلیت

برای افزایش تخلخل در خاک گلدان کاکتوس پرلیت به آن به مقدار بسیار کم اضافه می‌شود و با متخلخل نمودن بافت خاک بهبود عملکرد ریشه‌ها را بهتر می‌کند و همچنین با افزایش گردش هوا و بالا بردن جذب مواد غذایی توسط ریشه روند رشد گیاه سریعتر انجام می‌شود و در ترکیبات خاک گلدان کاکتوس از درصد کمی استفاده شود.

7) پودر زغال

زغال ویژگی ضد قارچ دارد و باعث می‌شود در هر بار آبیاری، خاک گلدان کاکتوس قارچ کشی شود و احتمال بروز قارچ در گیاه به شدت کاهش یابد و به دلیل سرشار بودن از عنصر پتاس، در روند رشد گیاه بسیار تاثیر دارد. به میزان لازم زغال پودر و خورد شده را به ترکیب خاک گلدان کاکتوس اضافه کنید.

تهیه و ترکیب کردن خاک گلدان کاکتوس

با توجه به معرفی ترکیبات خاک کاکتوس و آشنایی با خصوصیات هر یک از عناصر، باید دقت کنید که برای تهیه و درست کردن خاک گلدان کاکتوس از همه مواد ذکر شده استفاده نکنید شما می‌توانید تعدادی از این مواد را به اندازه و با درصد مناسب با هم ترکیب کنید و برای این کار می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت گلباران سبز در این زمینه مشورت کنید.

خرید خاک گلدان کاکتوس آماده

خاک گلدان کاکتوس به صورت آماده، از عناصری استفاده شده است که گیاه در حالت طبیعی در آن رشد می‌کند و شرکت گلباران سبز خاک گلدان کاکتوس را با کیفیت عالی و کاملا ضدعفونی شده و با ترکیبات ریز مغذی لازم با بسته بندی نایلونی در سایزهای (1-4) کیلوگرمی و بسته بندی آلومینیومی در سایزهای (1-2-4) کیلوگرمی تولید و توزیع می‌کند و همچنین به صورت خرده، عمده و فله و با قیمت مناسب به فروش می‌رساند.

برای خرید خاک گلدان کاکتوس و ترکیبات آن و همچنین محصولات دیگر به صورت اینترنتی می‌توانید به سایت گلباران سبز مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس گرفته و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.