مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

باکتری های مهم خاک

Monday، ۶ Tir ۱۴۰۱

باکتری های مهم خاک کدامند و چه کاری انجام می دهند

همانطور که میدانید خاک یکی از مهمترین عناصر برای رشد گیاه است. باکتری ها نیز نقش پررنگی در سلامت خاک ایفا می کنند. در این مقاله می خواهیم باکتری های مهم خاک را به شما معرفی کنیم. همچنین می خواهیم با نقش باکتری ها در سلامتی خاک و گیاه بیشتر آشنا شویم. در ادامه با شرکت گلباران سبز گیلان همراه باشید تا بیشتر در این باره بدانید.

پیش از آن که نقش باکتری های خاک را بررسی کنیم بهتر است با چیستی باکتری های موجود در خاک آشنا شویم. باکتری ها ارگانیسم های تک سلولی هستند. باکتری های مهم خاک نقش بسیاری در سلامت خاک دارند. یکی از وظایف این باکتری ها جلوگیری از بیمار شدن گیاه است. نقش مهم دیگری که باکتری ها در چرخه حیات گیاه دارند این است که به جا به جایی آب در میان سنگدانه های خاک کمک می کنند. در واقع باکتریها همراه با آب آبیاری و عناصر موجود در خاک را آماده نموده تا از طریق ریشه جذب گردد.

باکتری های مهم خاک

گروهی از باکتری ها وجود دارند که در سلامتی خاک بسیار تاثیر گذار هستند. بهتر است بدانید آشنایی با این باکتری ها می تواند در مراقبت از گیاهان به شما کمک کند.

باکتری های موجود در خاک

۱. باکتری هایی که نیتروژن گیاه را تثبیت میکنند

یکی از باکتری های مهم خاک، باکتری هایی هستند که به تثبیت نیتروژن در گیاه کمک می کنند. روش کار این نوع باکتری ها به این شکل است که این باکتری ها، نیتروژن را به شکل مستقیم از هوا جذب می کنند. پس از جذب، این باکتری ها نیتروژن را به شکلی در می آورد که میزبانشان یعنی گیاه بتواند از آن استفاده کند. همچنین هنگامی که برگ یا ریشه درخت پوسیده و تجزیه شود میزان نیتروژن اطرافش را افزایش می دهد. این نوع باکتریها در واقع گیاهان خانواده لکومینوز مانند نخود، لوبیا، عدس همزیستی ایجاد نموده و ازت آزاد هوا را در خاک تثبیت می نماید و آنرا در خاک افزایش می دهد.

۲. باکتری هایی که نیترات تولید می کنند

یکی دیگر از باکتری های مهم خاک، باکتری هایی هستند که وظیفه تولید نیترات را به عهده دارند. روش کار این نوع باکتری ها به این شکل است که آن ها آمونیوم را ابتدا به نیتریت و سپس به نیترات تبدیل می کنند. نیترات نوعی از نیتروژن است که از عنصرهایی به حساب می آید که برای رشد گیاه بسیار ضروری هستند. در اینجا باید اشاره کرد برای آن که نیترات بیشتری در خاک باقی بماند می توان از نوعی از کودهای مخصوص این کار استفاده کرد. البته باید اشاره کرد که گروه باکتری های دیگری نیز هستند که به نوعی میتوان گفت مانند همین باکتری ها نیترات زا به حساب می آیند. این باکتری ها نیترات را به گاز نیتروژن تبدیل می کنند.

۳. اکتینومیست ها

این باکتری ها یکی دیگر از باکتری های مهم خاک هستند. این باکتری ها یکی از بزرگترین گروه از باکتری ها به حساب می آید. این نوع از باکتری ها در خاک هایی بیشتر از خود فعالیت نشان می دهند که PH بالایی داشته باشند.

ویژگی های باکتری های مهم خاک

گونه های مختلفی از باکتری ها وجود دارند که هر کدام کاری انجام می دهند و در قسمت خاصی از خاک فعالیت می کنند. باکتری ها در رشد گیاه به حدی مهم هستند که گیاهان نوع خاصی از تراوشات را تولید می کند که باعث تولید باکتری های مورد نیاز گیاه می شوند. در حال حاضر خوشبختانه تولید باکتریهای مفید در کشورمان شروع شده که میتوانند از آنها کشاورزان جهت اصلاح و بهبود خاک بهره مند شوند.

باکتری های مهم خاک در تولید مواد آلی که در رشد گیاه موثر است نقش بسیاری دارند. همچنین برخی گروه هایی از باکتری ها در خاک وجود دارند که در افزایش رشد گیاه موثر هستند.

این گروه از باکتری های موجود در خاک به چند روش گوناگون موجب افزایش رشد گیاهان می شود. علاوه بر این که گروهی از باکتری ها وجود دارند که می توانند ترکیباتی تولید کنند تا به شکل مستقیم رشد گیاه را افزایش دهند. باکتری هایی در خاک وجود دارند که مانع رشد پاتوژن ها در گیاه می شوند. کاهش پاتوژن در گیاهان می تواند سرعت رشد گیاه را به شکل محسوسی افزایش دهد.

جالب است بدانید این باکتری ها که در تقویت رشد گیاه تاثیر بسیاری دارند به شکل طبیعی در خاک گیاهان یافت می شوند. البته همیشه میزان این باکتری ها در خاک به اندازه ای نیست که تاثیر چشمگیری داشته باشند. یکی از روش ها برای آن که بتوان رشد گیاه را افزایش داد استفاده از مواد، عناصر و کودهایی است که بتوان به کمک آن ها میزان باکتری های مهم خاک را افزایش داد. تا در ادامه این باکتری ها از افزایش پاتوژن ها جلوگیری کنند و باعث رشد بهتر گیاه شوند.

خرید محصولات گلباران سبز

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، خرید اینترنتی و آنلاین است. از این طریق می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و صرف هزینه کمتر، به خواسته‌های خود برسید. سایت گلباران سبز بزرگترین مرکز فروش محصولات کشاورزی، کودهای ارگانیک و انواع خاک گل در تهران و سراسر کشور است و امکان خرید انواع محصولات را در حجم و سایزهای مختلف با تضمین کیفیت و قیمت، برای شما عزیزان فراهم آورده است. برای خرید انواع محصولات و خاک گلدان به صورت اینترنتی می‌توانید به سایت گلباران سبز مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس بگیرید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.

شرکت گلباران سبز گیلان آماده پاسخگویی به تمام سوالات شما عزیزان می باشد.