مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

کود گوسفندی

Monday، ۱۶ Esfand ۱۴۰۰

کود گوسفندی و نقش آن در حاصلخیزی زمینهای کشاورزی

از زمان‌های گذشته تا حال بشر از حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند، اسب و مرغ در دامپروی و کشاورزی استفاده می‌کردند که این حیوانات علاوه بر تامین غذای انسان‌ها، فواید و کاربردهای دیگری نیز داشتند که یکی از فواید این حیوانات تهیه کود از فضولات آن‌ها بوده است. فضولات حیوانی به عنوان کود دامی یا کود حیوانی ، از مواد طبیعی و ارگانیک بوده که باغداران و کشاورزان برای پرورش درختان و محصولات کشاورزی خود از این کودها استفاده می‌کردند. از انواع این کودها، می‌توان به کود گوسفندی اشاره کرد که برای خاک بسیار مفید و موثر بوده و دارای مقادیر زیادی از مواد آلی است که پس از افزودن به خاک باعث تقویت و حاصلخیزی خاک می‌گردد. کود گوسفندی به غیر از مواد غذایی، خصوصیات و فواید دیگری هم برای خاک و گیاهان دارد که در ادامه این مقاله این موارد عنوان خواهد شد.

کود گوسفندی چیست ؟

کود گوسفندی از فضولات گوسفندان در دامپروری و محل نگهداری آن‌ها تهیه می‌شود که ارگانیک و ارزان قیمت است و نسبت به کودهای دیگر بوی کمتری دارد و نحوه مصرف آن برای کشاورزان آسان و راحت‌تر می‌باشد. جمع‌آوری و حمل فضولات گوسفندی راحت‌تر بوده و به خاطر فرم و ‌شکل توپی آن‌ها، فرایند کمپوست شدن آن‌ها سریع‌تر انجام می‌شود، زیرا فرم خاص آن‌ها باعث می‌شود جریان هوا به داخل کمپوست به راحتی انجام شود و نسبت به سایر کودها سریع‌تر پوسیده ‌شود. کود گوسفندی یکی از بهترین انواع کود حیوانی است و بیشتر کشاورزان از این کود برای تقویت زمین‌های کشاورزی خود استفاده می‌کنند و میزان تولید سالیانه آن ۲۵ برابر وزن خود گوسفندان می‌باشد که دامدارن می‌توانند با فروش این کود سود خوبی بدست آورند.

ویژگی‌های کود گوسفندی

کود گوسفندی به علت نداشتن بستر کاملا خالص است و به دلیل رطوبت کم، تقریبا نسبت به سایر کودها با سرعت بیشتری تجزیه شده و مواد مغذی آن زود در خاک آزاد می‌شود و در تماس با آب از خود گرما آزاد می‌کند که به همین علت آن را کود گرم می‌نامند. کود گوسفندی یکی از غنی‌ترین انواع کودهای کشاورزی می‌باشد که دارای انواع مختلفی از مواد آلی و معدنی بوده و برای افزایش حاصلخیزی خاک بسیار مفید است و بهترین زمان مصرف آن حدود یک ماه قبل از کاشت محصول می‌باشد و باید با استفاده از شخم زدن و یا وسایل دیگر کشاورزی با خاک مخلوط شود و در عمق مناسب خاک قرار گیرد.

فواید و مضرات کود گوسفندی

کود گوسفندی سرشار از انواع عناصر معدنی مانند نیتروژن، پتاسیم، فسفر، روی، گوگرد، منگنز، کلسیم و آهن می‌باشد که این عناصر به گیاهان کمک می‌کنند تا ریشه‌هایی قوی داشته باشند و در برابر آفات مقاومت زیادی پیدا کنند و به گیاهانی شاداب با تولید محصول با کیفیت تبدیل شوند. نیتروژن موجود در کود گوسفندی کم است ولی مقدار پتاسیم و فسفر آن نسبت به کودهای دیگر بالا است و در کشت‌ محصولاتی که به پتاسیم زیادی نیاز دارند مفید می‌باشد.

سرعت تجزیه کود گوسفندی نسبت به کودهای حیوانی دیگر زیاد است که سبب آزاد سازی آمونیاک در خاک می‌شود و تجمع این ماده در اطراف ریشه گیاهان می‌تواند به گیاهان آسیب وارد کند. با پوساندن کود گوسفندی تخم علف‌های هرز، آفت و عوامل بیماری از بین می‌رود پس توجه کنید که در مقدار مصرف کود گوسفندی زیاده روی نکنید و به صورت پوسیده شده یا کمپوست استفاده کنید.

کاربرد دیگر کود گوسفندی

کود گوسفندی یکی از کودهای حیوانی بسیار پرکاربرد است که علاوه بر استفاده در باغبانی و کشاورزی برای رشد کرم‌های خاکی مفید باشد و می‌توان از کود گوسفندی برای پرورش و رشد کرم‌های خاکی و تولید ورمی کمپوست استفاده کرد. کود گوسفندی بهترین تغذیه برای رشد و پرورش کرم‌های خاکی می‌باشد که با وجود این کرم‌ها میزان تنفس درون خاک برای رشد و طراوت گیاهان افزایش می‌یابد. کود گوسفندی به تنهایی در پرورش کرم‌ها کار درستی نیست زیرا ممکن است باعث مرگ کرم‌ها شود و باید برای این کار مقداری از کود گاوی و خوراک‌های مکمل کرم را با کود گوسفندی مخلوط نمایید.

روش استفاده کود گوسفندی برای درختان

چالکود یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های صحیح استفاده کود گوسفندی برای درختان است و راهکاری مناسب جهت جبران کمبود عناصر غذایی درختان است. استفاده از چالکود در زمستان باعث آماده شدن کود کوسفندی در زیر خاک برای فصل رشد درختان می شود. این روش از پخش سطحی کود مزایای بیشتری دارد به طوری که روش چالکود موجب جذب بیشتر و بهتر کود توسط ریشه درختان شده و باعث تهویه بهتر و نفوذ بیشتر آب در خاک می‌شود. در این روش نزدیک ریشه و انتهای سایه انداز درخت چاله‌هایی به عمق مناسب حفر می‌کنند و آنها را با کود گوسفندی یا مخلوط کودهای دیگر پر می‌کنند. چالکود فواید بسیاری برای درختان دارد و در رشد بهتر درختان تاثیر زیادی دارد و کیفیت میوه درختان را افزایش می‌دهد.

مشاوره با کارشناسان گلباران سبز

بیشتر باغداران و کشاورزان از کود گوسفندی و دیگر کودهای حیوانی جهت باغات و مزارع خود استفاده می‌کنند که باید با نوع و میزان کودی که برای این کار لازم دارند آشنا باشند و روش صحیح استفاده آن را بدانند تا با روش‌های نادرست و غلط زیانی به محصولات خود وارد نکنند . شما می‌توانید جهت مشاوره با کارشناسان شرکت گلباران سبز در این زمینه با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ و ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس بگیرید.

خرید اینترنتی محصولات

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، خرید اینترنتی و آنلاین است. از این طریق می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و صرف هزینه کمتر، به خواسته‌های خود برسید. فروشگاه اینترنتی شرکت گلباران سبز بزرگترین مرکز فروش انواع کود و خاک گلدان در تهران و سراسر کشور است و امکان خرید انواع کود و خاک گلدان را در سایزهای مختلف با تضمین کیفیت و قیمت، برای شما عزیزان فراهم آورده است.

برای خرید انواع کود و خاک گلدان و محصولات دیگر به صورت اینترنتی می‌توانید به سایت گلباران سبز مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس بگیرید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.