مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

گیاه بامبو و شرایط نگهداری آن

Thursday، ۲۳ Dey ۱۴۰۰

گیاه لاکی بامبو

گیاه لاکی بامبو که بین گیاه‌ دوستان با استقبال خوبی مواجه شده است و به خاطر شکل خاص و ویژه‌اش طرفداران بسیاری پیدا کرده است. برای نگهداری این گیاه در خانه کافی است یک گلدان بلند شیشه ای(ترجیحا استوانه ای شکل) تهیه کرده و یک سوم آن را از آب پر کنید و بامبو را در آن قرار دهید. تصور می شود که قرار دادن لاکی بامبو در خانه و محل کار موجب افزایش شادی و رفاه می‌گردد. این گیاه از گیاهان معروف در فنگ شویی است.

بامبوهایی که اکنون در بازار به فروش می‌رسند، در اصل لاکی بامبو هستند که نام علمی آن‌ها نیز «دراسینا» یا «dracaena sanderian» است.

لاکی بامبو یا بامبو گیاهی است که بدلیل شکل ظاهری خاص و آسان بودن پرورش و نگهداری آن طرفداران بسیاری دارد. زیستگاه این گیاه کشور کامرون و مناطق گرمسیر غرب آفریقا است.

نیازهای گیاه لاکی بامبو

آبیاری

  1. در روش نگهداری بامبو در آب باید فقط 3 تا 5 بند پایین آن در آب باشد.
  2. تمام ساقه را در آب قرار ندهید چرا که ریشه تمام سطح ساقه را می پوشاند و گیاه زیبایی خود را از دست داده و دچار پوسیدگی می شود.
  3. برای آبیاری از آب جوشیده سرد شده بدون کلر استفاده کنید. ابتدا دو ساعت آب را کنار گذاشته تا کلر آن از بین برود چرا که کلر باعث زرد شدن برگ های سبز می‌شود.
  4. دما آب بهتر است بالای 15 درجه باشد.
  5. برای زیادتر جلوه دادن می‌توانید اطراف ساقه را با دانه‌های لیکا بپوشانید.
  6. هر 15 الی 20 روز یکبار آب گیاه را عوض کنید.
  7. مراقب باشید آب گیاه بامبو به هیچ وجه سبز رنگ نشود.
  8. می توانید برای اینکه گیاهی شاداب تر داشته باشید و رطوبت گیاه را نیز برای رشد بهتر گیاه فراهم کنید، روزانه عمل غبارپاشی را در فصول گرم انجام دهید.

نور

گیاه بامبو نیاز به نور مستقیم خورشید ندارد و کاملا آپارتمانی است. چرا که نور مستقیم باعث سوختن و زرد شدن برگ ها می‌شود. کم بودن بیش از اندازه نور هم موجب کم شدن رشد و کشیده و نافرم شدن آن‌ها می‌ گردد. مقدار نور مورد نیاز برای لاکی بامبو چه در آب نگهداری شود چه در خاک یکسان است.

کود

تنها زمانی به این گیاه کود بدهید که برگ‌های گیاه شروع به زرد شدن کرده باشد زیرا کودهای ترکیبی حاوی مقدار زیادی نمک و فسفر هستند که می‌توانند منجر به سوختن برگ‌ها شود. شما می توانید از کود لاکی بامبو که یکی دیگر از محصولات گلباران سبز هست استفاده کنید. این کود دارای ترکیبات کاملی جهت تقویت گیاهان بامبو در راستای افزایش عمر مفید و رشد رویشی آنها ترکیب شده است. هر 2 هفته يك بار آب گلدان را تعويض كنيد، 10میلی لیتر از كود مخصوص را در يك ليتر آب مخلوط کرده و به آب گلدان اضافه کنید.

خاک

در صورت کاشت بامبو در خاک توجه داشته باشید که باید حتما دارای زهکشی مناسب باشد. گیاه کاشته شده در درون خاک نیازی به کود ندارد به شرط آنکه خاک ترکیبات مناسب و مواد مغذی کافی داشته باشد. خاک را همیشه مرطوب نگه دارید ولی مراقب باشید که آن را غرقاب نکنید و از خشک شدن آن هم خودداری کنید.

بعضی از مردم گیاه بامبو را ریشه دار کرده و در خاک ژله ای قرار می دهند. شما می توانید خاک ژله ای را برای گیاه خود به صورت خرده و عمده با مناسب ترین قیمت از فروشگاه اینترنتی گلباران سبز خریداری کنید.

دما

بهترین دما برای این گیاه دمای بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است. ناگفته نماند که این گیاه دمای متغیر را نیز تحمل می‌کند.

تکثیر

در محیط معمولی این گیاه بیشتر به صورت پاجوش تکثیر می‌شود ولی قلمه آن بسیار ساده است و کافی است طولی بیشتر از ۲۰ سانتی‌متر را برید و در گلدان جدید گذاشت. در صورت محافظت از بیماری‌ها و فراهم نمودن کیفیت محل لازم، قلمه جدید در حدود یک ماه ریشه تولید می‌کند و جوانه‌های جدید آن ظاهر می‌شوند.برای قلمه زدن از قلمه های آلوده گیاه استفاده نکنید.

حتما باید از قلمه های سالم لاکی بامبو برای ریشه دار کردن این گیاه استفاده نمایید.

در تکثیر گیاه بهتر است قلمه را از ۲ تا ۵ سانتی متر از زیر گره ساقه جدا کنید. قلمه‌ها بهتر است بالای سه گره داشته باشند. گره اولین جایی است که جوانه بامبو از آنجا بوجود آمده است. این منطقه وقتی از ساقه جدا شود به زودی ریشه می‌دهد و گیاه جدیدی بوجود می‌آید. محل بریدگی را در ساقه اصلی با گرد زغال یا خاکستر سیگار بپوشانید تا شیره گیاه نتواند از آن خارج شود. بهترین فصل برای تکثیر این گیاه بهار یا تابستان است.

لاکی بامبو به راحتی از طریق پاجوش هایی که در کنار گیاه مادر می رویند، قابل تکثیر هستند. پاجوش ها را جدا نکنید پس از مدتی رشد می کنند و یک بامبوی جدید به وجود می آورند.

بیماریهای لاکی بامبو

برای جلوگیری از قارچی شدن گیاه لاکی بامبو در هنگام عوض کردن آب می توان از انواع مواد ضدعفونی کننده برای شست و شوی ظرف استفاده نمود. عوض نکردن به موقع آب گیاه، قرار دادن گیاه در معرض نور و یا باد شدید و مستقیم، کوددهی بیش از حد و استفاده از آب دارای کلر باعث بیماری قارچی در این گیاه می شود.

علت زرد و خشک شدن برگهای لاکی بامبو قرار گرفتن گیاه در معرض نور شدید خورشید و یا آب کلردار است. نبود پتاسیم لازم در آب نیز موجب زرد شدن برگهای این گیاه می شود.

برای درمان بیماری لاکی بامبو باید به نکات زیر توجه کرد:

  • گیاه را در محیطی با نور فیلتر شده قرار دهید
  • از آب جوشیده سرد بدون کلر استفاده کنید
  • از غذای بامبو ( محلول مایع و مخصوص بامبو ) هر ماه یک بار استفاده کنید

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم. چنانچه سوالی در خصوص نگهداری گیاهان آپارتمانی دارید و می خواهید این گیاهان را خریداری کنید، قبل از خرید این محصولات می توانید از گیاه پزشک گلباران مشاوره بگیرید و سپس اقدام به خرید نمایید.

راههای ارتباطی گلباران سبز:

شماره واتساپ : ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸

شماره گیاه پزشک : ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ ---- داخلی ۴