مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

راهکار های افزایش سازگاری و مقاومت محصولات کشاورزی در برابر شرایط نا مساعد محیطی

Wednesday، ۲۷ Tir ۱۴۰۳

 

راهکار های افزایش سازگاری و مقاومت محصولات کشاورزی در برابر شرایط نا مساعد محیطی

افزایش بهره وری و مقاومت محصولات در کشاورزی امری مهم، اساسی و حیاتی بوده که تاثیر مستقیم و به سزایی بر توسعه اقتصادی و تامین منابع غذایی جامعه دارد. امروزه راه های هوشمندانه زیادی برای افزایش بهره وری محصولات کشاورزی و افزایش مقاومت آن ها وجود دارد که در ادامه قصد داریم راه های سازگاری و مقاومت محصولات کشاورزی را برایتان شرح دهیم تا بدین صورت بتوانید به سادگی بهره وری زمین کشاورزی خود را بالا برده و محصولات خود را در برابر عوامل مختلف مقاوم کنید تا محصولات با کیفیتی را تولید کنید. پس تا انتها با ما همراه باشید و ادامه مطلب را از دست ندهید.

راه های مقاوم سازی محصولات کشاورزی

همانطور که می دانید محصولات کشاورزی برای رشد و نمو نیازمند رسیدگی و مراقبت هایی هستند که در صورت عدم آگاهی کشاورز می تواند سبب کاهش باردهی و آسیب رساندن به محصولات شود. عوامل مختلفی نیز وجود دارد که موجب آسیب به محصولات کشاورزی می شود مانند گرما و سرما زیاد، آفات، آبیاری کم یا خیلی زیاد و غیره. اما از طرفی راه های بسیاری، برای مقاوم سازی محصولات کشاورزی در برابر این عوامل مخرب وجود دارد.

به طور مثال می توانید برای جلوگیری از، از بین رفتن محصول در برابر سرما در مناطقی که سرمای سختی دارند محصولات کشاورزی مقاوم به سرما مانند سیب زمینی یا زعفران بکارید. همچنین یکی دیگر از راهکار های خوب برای افزایش مقاومت و سازگاری محصول در برابر تمام عوامل آسیب زا نام برده، استفاده از کود هایی است که به مقاومت گیاه کمک می کند. در ادامه بهترین این کودها را برایتان معرفی خواهیم کرد:

1. کود کلرید پتاسیم

یکی از مهم ترین کودها در صنعت کشاورزی کود کلرید پتاسیم است که حاوی عناصر مغذی و مهمی بوده و سبب افزایش باردهی و مقاومت گیاه می شود. از جمله مزیت های این کود می توان به: جذب سریع در گیاهان، تقویت شاخه و برگ ها و افزایش مقاومت گیاهان را در برابر تنش های بیولوژیک و تنش های خارجی مانند سرما، خشکی و غیره اشاره کرد.

از جمله کاربردهای این کود نیز می توان به استفاده برای میوه ها، سبزیجات و حبوبات، گیاهان زراعی و زینتی و غیره اشاره کرد. در ادامه قصد داریم مزایای استفاده از کود کلرید پتاسیم را برایتان ذکر کنیم:

·    افزایش تولید محصولات: این کود در رشد و توسعه گیاهان بسیار مفید است و سبب افزایش باردهی محصول می شود.

·    افزایش مقاومت محصول: این کود گیاه را در برابر عوامل تنش زا مقاوم کرده و بدین صورت با شرایط نامساعد سازگاری بهتر و بیشتری ایجاد می کند.

·    بهبود کیفیت محصولات: پتاسیم موجود در این کود سبب افزایش عطر، طعم و رنگ محصولات شده و بدین صورت محصولات خوشمزه تری خواهید داشت.

·    اصلاح خاک: این کود یک کود معدنی محسوب شده و بدین صورت می تواند تعادل عناصر را در خاک ایجاد کند.

2. کود سولفات آمونیوم

این کود نوعی کود معدنی محسوب شده که شامل ترکیباتی از جمله آمونیوم و سولفات می باشد؛ امروزه از این کود به عنوان منبع کامل و غنی نیتروژن در کشاورزی استفاده می شود. همانطور که می دانید نیتروژن یکی از عناصر مهم و ضروری برای رشد و توسعه گیاهان بوده و در فرایند هایی مانند پروتئین سازی، رشد برگ ها، رشد ساقه و تنظیم فعالیت آنزیم ها و انتقال انرژی گیاهان نقش به سزایی دارد. از جمله کاربردهای این کود می توان به کوددهی گندم و جو، گیاهان زینتی، سیب زمینی، سبزیجات، درختان میوه و غیره اشاره کرد. از جمله مزایای کود سولفات آمونیوم می توان به تامین نیتروژن، اصلاح خاک، مقاومت در برابر شوری، بهبود کیفیت محصولات و سازگاری با سایر کودها اشاره کرد.

کود سولفات آمونیوم

3. کود هیومیک اسید

یکی دیگر از کودهای مناسب برای افزایش مقاومت گیاهان کود هیومیک اسید بوده که به منظور بهبود کیفیت و ارتقای رشد گیاهان استفاده می شود. این کود از تجزیه بقایای گیاهان و جانوران در خاک به وجود می آید و از جمله دیگر مواد مغذی درون این خاک می توان به اسید های چرب، اسید های هیومیک، اسید های فولویک، آمینو اسید ها و دیگر مواد معدنی اشاره کرد.

برخی از مهم ترین ویژگی های این کود می توان به: تحریک زهکشی، افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری ها، تقویت سیستم ایمنی گیاه، افزایش جذب مواد معدنی، بهبود کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و غیره اشاره کرد. برخی از محصولاتی که نیاز فراوانی به این کود دارند عبارتنداز: گندم، برنج، سویا، سیب زمینی، ذرت، گیاهان زینتی و آپارتمانی، گل ها، سبزیجات و درختانی از جمله درخت سیب، پرتقال، هلو، انگور، بلوط، راش، کاج، سرو، شمشاد و غیره.

4. کودهای اسید آمینه

گیاهان برای رشد بهتر و بیشتر نیاز به کودهای اسید آمینه دارند و جالب است بدانید این ماده در ساختار فیزیکی و فیزیولوژیک گیاهان نقش به سزایی داشته و گیاه را در برابر آسیب های مختلف مقاوم می کند. از جمله مزایای این کود می توان به: تقویت فتوسنتز گیاه، بالا بردن عملکرد گیاه، بهبود کیفیت محصول، حفظ محیط زیست، افزایش رشد سرعت گیاه و بهبود عملکرد متابولیک اشاره کرد. شما می توانید با استفاده از کود مناسب به تقویت و بهبود عملکرد گیاه بپردازید و بدین صورت باردهی بالا و با کیفیتی داشته باشید.

5. کود سیلیکات پتاسیم

از جمله بهترین کودها به منظور بالا بردن مقاومت محصولات کشاورزی می توان از کود سیلیکات پتاسیم نام برد که امروزه برای تقویت انواع محصولات کشاورزی اعم از: جو، گندم، برنج، نیشکر، خریزه، خیار، انگور و گیاهان زینتی استفاده می شود. این کود به منظور مقاومت بیشتر گیاهان در برابر آفات، بیماری ها و دیگر عوامل طبیعی و تنش زا استفاده می شود.

کود سیلیکات پتاسیم

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی کودهای مفید برای افزایش مقاومت گیاهان اشاره کرده ایم تا بدین صورت بتوانید گیاهان و میوه های با کیفیت و خوش رنگ و لعابی را تولید کرده و بدین صورت به فروش برسانید. همانطور که می دانید کشاورزی امری بسیار چالش برانگیز بوده و عدم آگاهی کشاورز می تواند سبب کاهش کیفیت و باردهی محصولات می شود. بنابراین در صورتی که زمین کشاورزی بزرگی دارید بهتر است نسبت به خرید کود کشاورزی عمده از مجموعه های معتبر اقدام کنید تا در هزینه هایتان صرفه جویی کنید.