مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

خاک گل سانسوریا

Sunday، ۲۶ Dey ۱۴۰۰

خاک گل سانسوریا باید چگونه باشد؟

در شادابی و سرزندگی گیاهان آپارتمانی انتخاب خاک درست و مناسب از اهمیت بالایی برخوردار هست پس برای ترکیب و تهیه خاک گل سانسوریا باید دقت کنید زیرا خاک گیاه تاثیر مستقیم در پرورش و تکامل آن دارد و انتخاب درست خاک گل سانسوریا در پاجوش زدن سانسوریا اهمیت بسیاری دارد. اگر می خواهید بدانید از چه خاکی برای سانسوریا استفاده کنید و یا در مورد ترکیبات خاک گل سانسوریا بدانید با ما همراه شوید تا در این مقاله با نکات مهم این خاک آشنا شوید.

شرایط خاک گل سانسوریا

منبع اصلی تغذیه گیاهان خاک آن‌ها می‌باشد اگر خاک گل سانسوریا شرایط مناسبی نداشته باشد گیاه در دریافت میزان مناسب آب و مواد مغذی دچار مشکل خواهد شد و ممکن است در ریشه و برگ گیاه تاثیر بگذارد. هر گیاهی متناسب با نیاز و شرایط رشد خود به خاک مخصوص خود احتیاج دارد و برای خاک گل سانسوریا باید از خاک سنگین استفاده شود البته از لحاظ مواد غذایی و آلی باید غنی باشد. گیاه سانسوریا به آب خیلی کمی برای رشد نیاز دارد و خاک گل سانسوریا باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد تا آب به سرعت از گلدان خارج شود و رطوبت را از ریشه دور کند. برای کاشت این گیاه در باغچه باید خاک باغچه را سنگین در نظر بگیرید و هنگام تعویض و رسیدگی به خاک گل سانسوریا باید خاک را زهکشی کنید.

PH خاک گل سانسوریا

اندازه گیری PH خاک در پرورش گل و گیاهان آپارتمانی بسیار اهمیت دارد زیرا PH در رسیدن مواد مغذی به گیاه تاثیر زیادی دارد. عدد PH بین 0 تا 14 می‌باشد که عدد 7 خنثی بودن خاک را نشان می‌دهد و این عدد هر چقدر به عدد 0 نزدیک‌تر شود، خاک اسیدی‌تر می شود و اگر به 14 نزدیک باشد خاک قلیایی‌تر می‌باشد.

میزان PH خاک گل سانسوریا باید بین 5.5تا 7 باشد و برای اندازه گیری می توانید از کاغذ تورنسل و یا از روش های دیگر استفاده کنید. دقت کنید که اگر سانسوریا رشد نکرد و یا ضعیف شده است، بهتر است PH خاک را بررسی کنید چون اگر این حالت مربوط به PH خاک گل سانسوریا باشد حتی با دادن کود هم گیاه نمی‌تواند مواد غذایی را جذب کند و اگر PH خاک گیاه را تنظیم کنید دیگر به کود دادن زیاد نیازی ندارید.در صورت قلیایی بودن PH خاک ( بیش از 7 ) میتوانید با استفاده از گوگرد گرانوله آنرا کاهش دهید هر یک کیلوگرم خاک 10 گرم گوگرد اضافه شود.

ترکیبات خاک گل سانسوریا

اکنون که می دانید خاک گل سانسوریا باید سنگین باشد و همچنین در مورد اسیدی و قلیایی بودن خاک آن نیز آگاه شدید بهتر است با ترکیبات خاک گل سانسوریا آشنا شوید چرا که خاک گیاهان ترکیبات متفاوتی دارند، در تهیه خاک برای این گیاه می‌توانید از ترکیب کردن کود پوسیده گاوی، شن، خاک رس، ماسه و کود ورمی کمپوست استفاده کنید. همچنین ترکیب خاک برگ در کنار خاک لومی می‌تواند برای خاک گل سانسوریا هم عالی باشد. ترکیب ویژه‌ای که برای این گیاه می‌تواند مفید باشد شامل خاک برگ، ماسه، خاک باغچه ضد عفونی شده، ورمی کمپوست و پودر زغال می‌باشد. ممکن است تمام این مواد، در دسترس نباشد که در این صورت از یک ترکیب ساده و قابل دسترس شامل: خاک باغچه ضد عفونی شده، خاک و برگ و پرلیت استفاده کنید. البته اگر در ترکیب کردن عناصر خاک تجربه‌ای ندارید می‌توانید خاک گل سانسوریا را به صورت آماده برای گیاه خود تهیه کنید.

تعویض خاک گل سانسوریا

خاک گل سانسوریا بعد از گذشت مدتی احتمال دارد مواد غذایی خود را از دست بدهد و یا زهکشی آن دیگر مناسب نباشد و همچنین ریشه‌های سانسوریا با رشد سریع پر حجم می‌شوند و فضای لازم برای رشد ریشه باقی نمی‌ماند پس بهتر است هر یک تا دو سال گلدان و خاک گل سانسوریا را تعویض کنید. ضمن اینکه به زهکشی مناسب خاک گل سانسوریا هم توجه کنید، چون انباشته شدن آب زیاد در اطراف ریشه، باعث پوسیده شدن ریشه و از بین رفتن گیاه می‌شود.

بهترین زمان تعویض خاک گل سانسوریا

اواخر زمستان و اوایل بهار بهترین فصل برای تعویض گلدان و خاک گل سانسوریا است، ولی در صورت نیاز در هر فصلی می‌توانید خاک گلدان این گیاه را عوض کنید. در صورت خارج شدن ریشه از ته گلدان باید گلدان گیاه را تعویض کنید و می‌توانید از انواع گلدان‌های پلاستیکی، سفالی، سنگی و فلزی استفاده کنید، دهانه گلدان باید بزرگ باشد و قد گلدان تقریبا کوتاه باشد چون ریشه سانسوریا در خاک کم عمق بهتر آب جذب می‌کند و همچنین کف گلدان باید برای زهکشی و خروج آب اضافی از خاک دارای تعدادی سوراخ باشد و حداکثر اندازه گلدان دو سایز بیشتر بزرگتر نشود.

آیا به خاک گل سانسوریا می‌توان کود داد؟

برای افزایش رشد می‌توانید به خاک گل سانسوریا کود اضافه کنید، اما فقط در فصل رشد یعنی بهار و تابستان از کود استفاده کنید و هر بیست روز یا یک ماه به خاک گل سانسوریا کود بدهید. از انواع کود NPK یا سایر کودها می‌توان استفاده کرد که کود مایع گلدهی 20-3 (N.P.K) گرین گروت با نصف میزان، کود مناسبی برای این منظور می‌باشد و بهتر است از کودهای رقیق شده برای تقویت گیاه استفاده کنید. در خاک گل سانسوریا می‌توان از کودهای پوسیده حیوانی استریل یا ورمی کمپوست استفاده کرد. بعد از کوددهی به گیاه سانسوریا در باغچه، ممکن است علف‌های هرزی اطراف آن رشد کنند که توصیه می‌شود آن ها را مرتبا وجین نشود تا خاک از مواد غنی خالی نشود و رشد گیاهان متوقف نشوند.

خاک مناسب برای قلمه زدن سانسوریا

خاک گل سانسوریا باید دارای مواد مغذی مناسب باشد و یکی از اصلی ترین عامل‌ها جهت تکثیر و پاجوش زدن گیاه سانسوریا خاک آن می‌باشد. استفاده از خاک مناسب برای کاشت و پرورش قلمه اهمیت بسیار زیادی دارد که به نکات زیر جهت قلمه زدن گیاه توجه کنید.

ریشه دار کردن قلمه در خاک

برای ریشه دار کردن قلمه در خاک، از ماسه بادی شسته شده در گلدان استفاده کنید و قلمه‌ها را داخل گلدان قرار بدهید و خاک را کاملا آبیاری کنید و هر زمان آب گلدان کم شد مجدد به آن آب اضافه کنید.

ریشه دار کردن قلمه در آب

پس از اینکه قلمه سانسوریا را در آب، ریشه دار کردید، خاک مناسب قلمه سانسوریا را با ترکیب خاک برگ، خاک باغچه و پرلیت تهیه کنید و قلمه ریشه زده را در گلدان سایز کوچک بکارید.

ضد عفونی کردن خاک

مهمترین مسئله که باید در تکثیر این گیاه در نظر بگیرید ضد عفونی کردن خاک گل سانسوریا است، زیرا پس از کاشت قلمه در گلدان، گیاه شما به شدت ضعیف است و قدرت مقابله با بیماری‌ها، قارچ‌ها و آفت را ندارد. پس بهتر است خاک گل سانسوریا را قبل از استفاده با سم قارچ کش مانکوزب ضدعفونی کنید یا خاک‌ آماده ضدعفونی شده تهیه کنید تا از مبتلا شدن گیاه خود به بیماری و آفت پیشگیری کنید.

مشاوره جهت انتخاب خاک گل سانسوریا

شاید برای افرادی که می‌خواهند در خانه، خاک گل سانسوریا را تهیه کنند یا این گیاه را تکثیر کنند یا گلدان گیاه خود را عوض کنند سوال‌هایی برای آن‌ها پیش بیاید و نیاز داشته باشند که با کارشناسان در این زمینه مشورت کنند که شما می توانید با کارشناسان شرکت گلبارن سبز در ارتباط باشید و همچنین برای خرید خاک گل سانسوریا و یا محصولات دیگر با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس گرفته و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.