مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

تولید کود ورمی کمپوست در خانه

Tuesday، ۲۷ Mehr ۱۴۰۰

تولید کود ورمی کمپوست

ورمی‌کمپوست متشکل از ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) به معنای نوعی کود آلی است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌شود. كرم هاى داخل اين كود قبل از بسته بندى از محصول جداسازى مى‌شوند.

شما هم می‌توانید به راحتی در حیاط خانه خود کود ورمی‌کمپوست را تولید کنید. اولین قدم تهیه‌ ملزومات است.

ملزومات مورد نیاز برای تولید ورمی‌کمپوست در خانه:

1. مکانی با دمای بین 12 تا 23 درجه سانتی‌گراد و ترجیحا در هوای آزاد

2. ظرف با حجم تقریبا 70 لیتر با رنگ مات (برای جلوگیری از تابش مستقیم نور به داخل ظرف)

3. سوراخ کردن ظرف برای عبور هوا

4. قرار دادن ظرف روی پایه‌ها و پلاستیک

5. تهیه کرم ‌های خاکی (معروف به ایزنیا فوتیدا)

حالا می‌پردازیم به طرز تولید کود ورمی‌کمپوست در خانه با ظرفیت پایین

1. اولین قدم، آماده‌سازی بستر برای کرم‌هاست. کرم‌ها به بستری نیاز دارند که رطوبت را در خود حفظ کند، روزنامه و کارتن بهترین موادی است که می‌توان به این منظور از آن‌ها استفاده کرد. روزنامه‌ها و کارتن‌ها را به نوارهایی دراز با عرض تقریبا 2 سانتی‌متر ببرید و ظرف را با آن‌ها پر کنید (تقریبا تا ارتفاع 20 سانتی‌متری). - از کاغذهایی که روی آن‌ها جوهر است (بجز کاغذ روزنامه) استفاده نکنید، ممکن است جوهر به کرم‌ها ضرر برساند.

دستمال توالت و جعبه تخم‌مرغ هم قابل استفاده است.

2. دومین قدم خیس کردن بستر با آب است. کرم‌ها برای زندگی و تنفس به رطوبت نیاز دارند. قبل از اینکه تکه‌های روزنامه‌ و کارتن‌ها را در داخل ظرف بریزید آن‌ها را خیس کنید و پس از اینکه داخل ظرف قرار داده شد می‌توانید رطوبت را با اسپری کردن آب تامین کنید. - بهتر است این تکه‌های روزنامه و کاغذ را قبل از منتقل کردن به داخل ظرف تولید ورمی‌کمپوست در ظرف دیگری به مدت 15 دقیقه خیس کنید.

3. در قدم بعدی، بستر را در داخل ظرف تولید ورمی بریزید به صورتی که از ته ظرف تا ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر بالا بیاید.

4. روی بستر را با لایه‌ای از خاک بپوشانید. محل زندگی طبیعی کرم‌ها خاک است در نتیجه بهتر است که در بستر هم خاک مخلوط کنید. - وجود خاک تجزیه غذا را برای کرم راحت‌تر می‌کند.

اگر خاک خشک است مطمئن شوید که قبل از استفاده آن را کاملا خیس کنید.

5. روی لایه خاک، یک لایه از پسماندهای ارگانیک مانند پوست میوه، هسته میوه، پوست تخم‌مرغ، چای کیسه‌ای و تفاله قهوه بریزید. - از ریختن گوشت حیوانات و استخوان خودداری کنید. از غلات و مرکبات نیز خیلی کم استفاده کنید.

قبل از ریختن هر نوع ماده‌ای در ظرف تولید از مزیت و ضرر آن برای بستر اطلاعات کسب کنید سپس اقدام کنید.

6. در ظرف را بگذارید و 3 روز تا 2 هفته صبر کنید. کرم‌ها علاقه بیشتری به غذاهایی دارند که تا حد زیادی تجزیه شده باشند.

در این زمان ممکن است به دلیل تجزیه مواد غذایی بوی ناخوشایندی ایجاد شود، اگر ظرف تولید ورمی‌کمپوست شما در داخل خانه است در این مرحله آن را به بیرون منتقل کنید. بعد از اضافه کردن کرم‌ها با خیال راحت آن را دوباره به داخل خانه منتقل کنید.

7. مرحله بعدی اضافه کردن کرم‌ها داخل ظرف است. وسط بستر چاله‌ای ایجاد کنید و کرم‌ها را داخل آن بریزید، به این صورت بیشتر حس در خانه بودن (زیر زمین بودن) به آن‌ها دست خواهد داد. - اگر احساس می‌کنید که تعداد کرم‌ها زیاد است دو چاله ایجاد کنید و کرم‌ها را به نسبت مساوی در هر کدام قرار دهید.

تغذیه کرم‌ها برای تولید کمپوست

تقریبا هر 1000 کرم می‌تواند روزانه 226 گرم غذا را تجزیه کند. پس هر روز تقریبا 230 گرم پسماند غذای ارگانیک را به ظرف اضافه کنید. اگر روزی پسماندهای جمع شده بیشتر بود آن‌ها را برای روز بعد نگه دارید.

بهترین زمان برداشت کود ورمی‌کمپوست

هر هفته ظرف را چک کنید، زمانی که بستر کاملا تجزیه شد و همه به کود تبدیل شدند، کودها را به کناره ظرف منتقل کنید و در وسط دوباره بستر جدید (خیس شده با آب) را اضافه کنید. کودهای کنار زده شده را با بیلچه از ظرف خارج کنید. کرم‌ها را بگذارید در بستر بمانند. می‌توانید برای جداسازی کرم‌ها و تخم‌ آن‌ها کمپوست را الک کنید.