مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

بهترین خاک گلدان

Tuesday، ۱۹ Bahman ۱۴۰۰

شما از چه خاکی برای گلدان استفاده می کنید؟

یکی از مهم ترین عوامل رشد گل و گیاهان، خاک آن‌ها می‌باشد انتخاب بهترین خاک گلدان به نوع گل و گیاهانی که می‌خواهید از آن‌ها نگهداری کنید بستگی دارد. اگر از ترکیب خاک مناسب برای گیاهان خود استفاده کنید می‌توانید شاهد رشد و شادابی روز افزون گل و گیاهان خود باشید به همین علت انتخاب بهترین خاک گلدان بسیار اهمیت دارد. شاید پیش خود فکر کنید که انتخاب بهترین خاک گلدان کار سخت و دشواری باشد، اما با مطالعه درباره ترکیبات خاک و خصوصیات آن‌ها می‌توانید به راحتی بهترین خاک گلدان را تهیه و آماده کنید پس در این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین خاک گلدان

آشنایی با ذرات تشکیل دهنده خاک

خاک از مواد معدنی، مواد آلی، گازها، مایعات و میکروارگانیسم‌ها تشکیل شده است که کیفیت بهترین خاک گل به مقدار و مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد. ذرات موجود و مواد تشکیل دهنده خاک، نوع و بافت خاک را تعیین می‌کنند که ذرات خاک از لحاظ اندازه به 4 دسته اصلی زیر تقسیم می‌شوند :

  1. شن (Gravel) ذراتی با قطر بین ۲ تا 0.2 میلی‌متر
  2. ماسه (Sand) ذراتی با قطر بین 0.2 تا 0.02 میلی‌متر
  3. سیلت (Silt) ذراتی با قطر بین 0.02 تا 0.002 میلی‌متر
  4. رس (Clay) ذراتی با قطر کوچک‌تر از 0.002 میلی‌متر

بافت خاک از نظر ذرات تشکیل دهنده به چهار دسته خاک ماسه‌ای (شنی)، خاک سیلت، خاک رسی و خاک لومی طبقه بندی می‌شوند که خاک لومی ترکیبی از شن، سیلت و رس است که این خاک خصوصیات هر سه گروه این ذرات را دارد. از مهمترین خواص خاک لومی، توانایی حفظ رطوبت و مواد مغذی می‌باشد و برای پرورش گل و گیاهان بهترین خاک گلدان می‌باشد. اما خاک‌هایی که قسمت بیشتر آن‌ها از شن یا رس تشکیل شده است نیاز به اضافه کردن موادی برای زهکشی و مغذی کردن دارند تا بافت خاک برای استفاده گیاهان مناسب شود.

خصوصیات بهترین خاک گلدان

1-زهکشی مناسب

با توجه به ویژگی‌های گل و گیاه خود می‌توانید بهترین خاک گلدان را برای گیاهان خود انتخاب کنید مهمترین ویژگی بهترین خاک گلدان زهکشی آن است تا بتواند آب را از خود به راحتی عبور دهد و همچنین باید آب اضافی را از خود خارج کند. اگر خاک خیلی سبک (ماسه‌ای) باشد، با آبیاری زیاد مواد غذایی سریع شسته شده و گیاه به کمبود مواد غذایی دچار می‌شود، ولی اگر خاک گلدان سنگین (رسی) باشد به علت خارج نشدن آب اضافی، مقدار زیادی آب در خاک گلدان باقی می‌ماند و ریشه گیاه به علت کمبود هوا و رطوبت بالا پوسیده می‌شود و باعث از بین رفتن گیاه می‌شود.

2-تخلخل و منافذ کافی

بهترین خاک گلدان باید دارای تخلخل و منافذ کافی باشد تا هوا بتواند به راحتی در آن جریان داشته باشد و اکسیژن لازم را به ریشه برساند چون ریشه بعضی از گیاهان به هوای بیشتری احتیاج دارند پس تخلخل خاک باید به گونه‌ای باشد که منافذ آن با آب بسته نشده و باعث خفگی ریشه گیاه نشود و بر اثر آبیاری‌های پی در پی متراکم و سطح خاک سفت نشود.

3-PH مناسب خاک

میزان PH برای بهترین خاک گلدان باید بین 5.5 تا ۷ باشد مقدار PH خاک بر روی رشد گیاهان تاثیر زیادی دارد. اسیدی بودن خاک باعث جذب بهتر مواد غذایی گیاهان می‌شود همچنین موجودات و ترکیبات مفید دیگر خاک مانند کرم‌های مفید در خاک اسیدی به خوبی رشد می‌کنند. اما توجه کنید که بعضی از گیاهان مانند گل داوودی، گیاه طبیعی شمعدانی‌ و برخی گونه‌های اسطوخودوس در خاک قلیایی رشد می‌کنند که PH آن PH=7/5 می باشد.

4-تامین مواد غذایی لازم

گیاهان برای رشد مناسب نیاز به مواد غذایی لازم دارند. مهمترین عناصر غذایی گیاهان نیتروژن و فسفر و کلسیم است و بهترین خاک گلدان باید همه عناصر ضروری گیاه را تامین کند. هر کدام از عناصر ذکر شده برای رشد رویشی و زایشی گیاه مهم می باشد مانند کلسیم که مواد شیمیایی خاک را متعادل می‌کند همچنین باعث می‌شود خاک بهتر آب را در خود نگه دارد. خاک غنی از کلسیم به رسیدن آب و اکسیژن به ریشه‌ها کمک می‌کند و از میزان نمک موجود در خاک گلدان می‌کاهد. فسفر هم در افزایش گلدهی گیاهان تاثیر زیادی دارد و باعث خوشرنگ شدن گل‌های آن‌ها می شود. ورمی‌کمپوست برای تامین مواد غذایی گیاه بسیار مناسب می‌باشد و می‌توانید از کود ورمی کمپوست شرکت گلباران سبز در تهیه بهترین خاک گلدان استفاده کنید اما توجه کنید که یک ‌سوم از خاک گلدان ورمی‌کمپوست باشد.

ورمی کمپوست گلباران سبز

ورمی‌کمپوست از اجساد و فضولات کرم خاکی تشکیل شده است و یک کود آلی و ارگانیک می‌باشد و منبع غنی پتاسیم،‌ نیتروژن و فسفر بوده و ارزش غذایی بالایی دارد و با داشتن عناصر ریز مغذی مثل روی، مس، منگنز و آهن می‌تواند رشد گیاهان را تقویت کند و دارای PH کمتر از 7 و EC کمتر از 1.5 میلی موس است و به فرایند ریشه‌زایی و رشد قلمه‌ها هم کمک می‌کند. ورمی کمپوست به تنهایی یک نوع خاک نیست بلکه این ترکیب یک کود مغذی و بی بو می‌باشد و ترکیبی بسیار سبک است که می‌تواند آب زیادی در خود نگه دارد و باید در ترکیب بهترین خاک گلدان با مواد دیگر ترکیب شوند. شرکت گلباران سبز ورمی کمپوست را در سایز 20 لیتری در بسته بندی نایلونی و در سایزهای (1-2-4-8) کیلوگرمی در بسته بندی آلومینیومی و همچنین به صورت فله جهت استفاده در خاک گلدان تولید و عرضه می‌کند.

بافت سبک و سنگین خاک

نوع بافت خاک از لحاظ سبک یا سنگین بودن به مواد و ذرات تشکیل دهنده آن بستگی دارد و مشخص می‌کند که چه ذراتی با چه اندازه‌هایی در خاک وجود دارند. بهترین خاک گلدان خاکی است که متناسب با نوع و شرایط گیاه از ذرات مناسب تشکیل شده باشد. اگر اندازه ذرات تشکیل دهنده خاک درشت‌تر باشد، بافت خاک سبک‌تر است و هر مقدار اندازه ذرات کوچک‌تر باشد بافت خاک سنگین‌تر است. ذرات درشت خاک توانایی جذب آب و نگهداری مواد غذایی را ندارند اما از زهکشی و تهویه بسیار خوبی برخوردار هستند. ذرات ریزتر (خاک‌های سنگین) عناصر غذایی بیشتری دارند اما توانایی عبور آب از خود و زهکشی خوب و مناسبی ندارند. برای تهیه بهترین خاک گلدان می‌توانید جهت سبک شدن و زهکشی بالای خاک‌های سنگین از موادی مانند لیکا دانه ریز و پرلیت شرکت گلباران سبز استفاده ‌کنید.

پرلیت گلباران سبز

پرلیت ماده معدنی سفید رنگ است که از سنگ‌های آتشفشانی و از اعماق زمین منشا می‌گیرد. سبک، جاذب رطوبت و نسبتا خنثی و پایدار است و کاملا فاقد مواد مغذی می‌ باشد. در تهیه بهترین خاک گلدان از پرلیت استفاده کنید که موجب سبک‌تر شدن خاک می‌گردد و هوادهی و زهکشی خاک گلدان را بهبود می‌بخشد. پرلیت آب را در سطح خود جذب کرده و به آرامی رها می‌کند. قابلیت جذب آب در پرلیت 3 تا 4 برابر وزن خود می‌باشد. شرکت گلباران سبز پرلیت را در 4 اندازه و در سایزهای (3-7) کیلوگرمی در بسته بندی نایلونی و در سایزهای (0.5-1) کیلوگرمی در بسته بندی آلومینیومی و همچنین به صورت فله جهت استفاده در خاک گلدان تولید و عرضه می‌کند.

لیکا گلباران سبز

لیکا از خاک رس تهیه می‌شود و به سبک‌دانه صنعتی مشهور است. لیکا با حرارت دادن گِل رس در 1200 درجه سانتی‌گراد در کوره چرخان بدست می‌آید. در تهیه بهترین خاک گلدان از لیکا برای سبک کردن بافت خاک استفاده کنید که افزایش و بهبود زهکشی خاک و همچنین ذخیره آب را برای دوره کم آبی افزایش می‌دهد. این ماده عایقی برای ریشه گیاهان در فصل سرما است. لیکا اکسیژن را در اختیار گیاهان قرار می‌دهد که باعث افزایش رشد گیاهان می‌شود. شرکت گلباران سبز لیکا را به صورت ریز و درشت و در سایزهای 4 کیلوگرمی در بسته بندی نایلونی و در سایزهای (0.5-2) کیلوگرمی در بسته بندی آلومینیومی و همچنین به صورت فله جهت استفاده در خاک گلدان تولید و عرضه می‌کند.

خاک هلندی گلباران سبز

بهترین خاک گلدان، خاک هلندی گلباران سبز است که از مخلوط پیت ماس، ورمی‌کمپوست، کوکوپیت و پرلیت خاک تشکیل شده است و این خاک دارای بافت سبک است که ریشه می‌تواند به راحتی در آن نفوذ کند. این امر نقش مؤثری در ریشه‌زایی و تکثیر قلمه‌های گیاهان دارد. خاک هلندی زهکشی قوی دارد و بیشتر برای گیاهان آپارتمانی مانند گیاه طبیعی پوتوس، گیاه طبیعی بنفشه آفریقایی، گیاه طبیعی فیتونیا، گیاه طبیعی حسن یوسف و گیاه طبیعی دیفن باخیا استفاده می‌شود. خاک هلندی شرکت گلباران سبز در سایزهای (5-10) لیتری در بسته بندی نایلونی و در سایزهای (1-2-4) کیلوگرمی در بسته بندی آلومینیومی جهت استفاده برای خاک گلدان و همچنین به صورت فله تولید و عرضه می‌شود.

خرید بهترین خاک گلدان

فروشگاه اینترنتی شرکت گلباران سبز بزرگترین مرکز فروش خاک گلدان در تهران و سراسر کشور است و امکان خرید اینترنتی انواع بستر و خاک گلدان را در سایزهای متفاوت با تضمین کیفیت و قیمت، برای شما عزیزان فراهم آورده است.

برای خرید انواع خاک گلدان و محصولات دیگر به صورت اینترنتی می‌توانید به سایت گلباران سبز مراجعه کرده، یا با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس بگیرید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.