مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

کود گاوی یا گوسفندی

Monday، ۲۳ Esfand ۱۴۰۰

مقایسه کود گاوی و کود گوسفندی

کشاورزان در زمان کودهی این سوال برای آن‌ها پیش می‌آید که کدام کود برای کشاورزی بهتر است کود گاوی یا گوسفندی ؟ مقایسه این دو کود در واقع اشتباه می‌باشد هر کدام از این کودها ویژگی‌های خاص خود را دارند و دارای مزایای زیادی هستند که اگر به درستی استفاده نشوند می‌توانند مخرب باشند. هر کدام از این کودها را که انتخاب می‌کنید باید مقدار و نحوه مصرف آن را بدانید و قبل از استفاده به ساختار و بافت خاک زمین خود توجه کنید و از میزان شوری و مقدار آهک زمین خود آگاه باشید تا با استفاده نادرست کود به گیاهان و محصولات شما آسیب نرسد. در این مقاله درباره کود گاوی و گوسفندی مطالبی عنوان خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

کود گاوی یا گوسفندی چیست ؟

کود گاوی و گوسفندی نوع دیگری از کود حیوانی است که از فضولات گاو و گوسفند است که به مدت چند ماه کمپوست یا پوسانده می‌شوند و برای کوددهی زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها استفاده می‌شوند. کودهای حیوانی از مواد طبیعی و ارگانیگ می‌باشند که برای محیط زیست و انسان‌ها خطری ندارند و استفاده از این کودها علاوه بر تولید محصولات ارگانیک مقرون‌ به صرفه نیز می‌باشد و موجب اصلاح بافت خاک نیز می گردد.

مزایا و معایب کود گاوی و گوسفندی

برای افزودن مواد آلی به خاک، کود گاوی یا کود گوسفندی هر دو گزینه‌های خوبی هستند که حاصلخیزی خاک را زیاد کرده و باعث افزایش رشد گیاهان و محصولات می‌شوند و همچنین ظرفیت نگهداری آب را در خاک بهبود بخشیده و سبب کاهش فرسایش خاک می‌شوند. در کودهای گوسفندی آمونیاک و بذر علف هرز بیشتری وجود دارد که اگر این کودها در زمین‌هایی با آب و یا خاک شور استفاده شوند مخرب خواهند بود اما کود گاوی با این که مواد غذایی کمتری دارد در زمین های شور عملکرد بهتری دارد. کود گوسفندی سریع تر از کود گاوی در خاک تجزیه و جذب گیاهان می‌شود، اما در مقابل کود گاوی باعث حفظ رطوبت بیشتری در خاک می‌شود که در زمان کم آبی کاربرد بهتری دارد. اما موضوع مهم این هست که کود گاوی یا گوسفندی قبل از استفاده حتما باید کامل پوسانده شوند.

کاربرد کود گاوی یا گوسفندی در خاک

اگر خاک باغ یا مزرعه شما سنگین است بهتر است از کود گوسفندی استفاده کنید و اگر میزان ماسه در خاک بالا می‌باشد و خاک شما سبک است به کمک کود گاوی می‌توانید آن را اصلاح کنید. اگر گیاهان شما نیاز آبی زیادی دارند یا آبیاری در فواصل کم برای شما مقدور نیست با افزودن کود گاوی به خاک ظرفیت نگهداری آب را بالا ببرید تا گیاهان و محصولات شما دچار کم آبی نشوند. اگر در منطقه پر باران کشاورزی می‌کنید یا ریشه گیاهان شما به تجمع آب حساس هستند حتما کود گوسفندی مصرف کنید. اگر امکان استفاده از علف کش را ندارید حتما از کود گاوی استفاده کنید چون بذر علف‌های هرز کمتری دارد و جهت استفاده کود گوسفندی از پوسیدگی کامل آن اطمینان داشته باشید.

مواد غذایی در کود گاوی و گوسفندی

کود گوسفندی دارای مواد مغذی و ریز مغذی از جمله نیتروژن، فسفر، پتاسیم، مس، منگنز، گوگرد، بور و روی است و کود گاوی علاوه بر داشتن مقادیر نیتروژن، فسفر و پتاسیم، حاوی عناصر منیزیم، کلسیم و گوگرد نیز می‌باشد. کود گاوی و گوسفندی هر دو دارای مواد مغذی تقریبا یکسانی هستند اما درصد مواد غذایی در آن‌ها متفاوت می‌باشد. نیتروژن کود گوسفندی نسبت به کود گاوی کمی زیادتر است و دارای مقدار زیادی پتاسیم و کمی فسفر است، در حالی‌ که در کود گاوی درصد نیتروژن کمتر از کود گوسفندی است و بقیه مواد مغذی اصلی پتاسیم و فسفر در مقادیر متعادل قرار دارد. کود گاوی و گوسفندی هر دو حاوی مواد مغذی مفید هستند اما کود گوسفندی دارای درصد بالاتری از این مواد مغذی است.

نقش مواد غذایی کود دامی برای گیاهان

سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم مواد مغذی مهم و ضروری در کودهای دامی هستند که مقدار این سه ماده مغذی نسبت به دیگر عناصر در کودها بیشتر می‌باشند. هر سه عنصر نامبرده تاثیر متفاوتی در گیاهان دارند و بسیار مهم است که نوع کود مورد استفاده را متناسب با نیاز گیاهان خود تنظیم کنید.

نیتروژن در پرورش سبزی

نیتروژن برای پرورش سبزی و صیفی‌جات بسیار فوق‌العاده است و اگر قصد دارید سبزی‌های خوب بکارید، استفاده از کود مناسب مانند کود گوسفندی که غلظت نیتروژن بالاتری دارد، می‌تواند مفید باشد. گیاهانی که فاقد مقدار مناسب نیتروژن هستند ممکن است به خوبی رشد نکنند.

فسفر جهت رشد ریشه و جوانه زنی

فسفر نقش مهمی در رشد ریشه‌ها و تقویت آن‌ها دارد و همچنین به جوانه‌زنی بذرها کمک می‌کند. کود گاوی معمولا گزینه بهتری برای گیاهانی است که نیاز به جوانه زدن دارند یا به ریشه‌های قوی نیاز دارند.

پتاسیم تضمین گلدهی و سلامت میوه ها

پتاسیم برای گل‌ها و میوه‌ها بسیار عالی است و اگر می‌خواهید گل‌های بیشتر یا میوه‌های درشت و سالم داشته باشید، باید کودهایی با پتاسیم بالا مانند کود گوسفندی استفاده کنید. همچنین پتاسیم به گیاهان در مبارزه با بیماری‌ها کمک می‌کند و مقاومت آن‌ها را افزایش می‌دهد. گیاهانی که فاقد مقدار مناسب پتاسیم هستند، معمولا میوه، برگ‌ و گل‌های ضعیف دارند.

مشاوره با کارشناسان گلباران سبز

جهت استفاده از کود گاوی یا گوسفندی باید روش صحیح آن را بدانید و از نوع و مقدار کودی که می‌خواهید برای زمین‌های خود مصرف کنید اطلاع داشته باشید. میزان استفاده از کودهای حیوانی برای باغات و زمین‌های کشاورزی به داشتن آنالیز خاک بستگی دارد که با توجه به پارامترهایی نظیر میزان عناصر خاک، بافت خاک و نوع محصول کشت، میزان مصرف کود توسط کارشناسان مشخص می‌شود. شما می‌توانید جهت مشاوره با کارشناسان شرکت گلباران سبز در این زمینه با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ و ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس بگیرید.

کود پوسیده گاوی گلباران سبز

کیفیت این کود به شدت تحت تاثیر تغذیه دام بوده و موارد دیگری چون آب و هوا، نژاد و سن دام، بستر و... نیز تاثیرگذار می‌باشد. با استفاده از کود پوسیده گاوی گلباران سبز می‌توانید زمین‌های خود را تقویت‌ کنید و محصولات با کیفیت برداشت کنید. کود گاوی پوسیده باید حداقل ۶ ماه از زمان آن گذشته باشد و کاملا پوسیده شده باشد و هیچ گونه بذر علف هرز نداشته باشد. رنگ آن باید قهوه‌ای مایل به تیره باشد که این امر سبب تجزیه سریع‌‌تر کود در خاک می‌شود. شرکت گلباران سبز کود پوسیده گاوی را به صورت فله و از ۲۵ کیلوگرم به بالا عرضه و توزیع می‌کند.

محصولات دیگر گلباران سبز

محصولات دیگر شرکت گلباران سبز عبارتند از : کوکوپلاس ، کوکوماس ، کمپوست طلایی چای ، کود ورمی کمپوست ، ورمی پلاس ، کود گرانوله ، پوست برنج ، پوست بادام زمینی ، پیت ماس ، کوکوپیت ، لیکا ، پرلیت ، زئولیت و بارک پیت ، سموم دفع آفات گیاهان ، محصولات تقویتی مایع ، محصولات تقویتی پودری ، بذر و تخم گیاهان ، گلدان کشاورزی و باغبانی و ... می‌باشند که با کیفیت بالا برای تهیه انواع خاک گلدان و استفاده در امر زراعت تولید و عرضه می‌شوند و با توجه به خاصیت هر کدام شما می‌توانید در خاک مزارع و باغ‌های خود از آن‌ها استفاده کنید.

خرید اینترنتی محصولات

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، خرید اینترنتی و آنلاین است. از این طریق می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و صرف هزینه کمتر، به خواسته‌های خود برسید. فروشگاه اینترنتی شرکت گلباران سبز بزرگترین مرکز فروش انواع کود و خاک در تهران و سراسر کشور است و امکان خرید انواع کود و خاک را در سایزهای مختلف با تضمین کیفیت و قیمت، برای شما عزیزان فراهم آورده است.

برای خرید انواع کود و خاک و محصولات دیگر به صورت اینترنتی می‌توانید به فروشگاه شرکت گلباران سبز مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ – ۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس گرفته و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.