مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

ویژگی مکان تراریوم

Saturday، ۲۴ Mehr ۱۴۰۰

ویژگی مکان تراریوم

فرهنگ لغت، تراریوم را به صورت ظرف شیشه‌ای و شفاف که گیاهان در آن رشد می‌کنند تعریف می‌کند.
شاید تراریوم شما را به یاد آکواریوم بیندازد اما این آکواریوم ویژه به ماهی‌ها اختصاص ندارد و به جای ماهی مجموعه‌ای از گیاهان در آن نگهداری می‌شود. تراریوم‌ها با گذر زمان کامل‌تر و زیباتر شده‌اند. از لحاظ کیفیت ساخت و ابعاد نیز بهبود یافته‌اند. امروزه از تراریوم‌ها در دکوراسیون خانه استفاده می‌شود.

تراریوم تقریبا همیشه از شیشه، پلاستیک‌های شفاف یا اکریلیک ساخته می‌شوند اما در اشکال مختلفی وجود دارند. یک تراریوم ممکن است یک جام شیشه‌ای باشد با گیاهی که درونش جای می‌گیرد، یا یک شیشه در دار معمولی که درونش تخم‌های یک پرنده یا سنجاقک‌های بزرگ قرار گرفته است. می‌توان گفت که تراریوم و اجزای داخل آن مثل یک بیوسفر کوچک هستند.

و حالا می‌پردازیم به شرح ویژگی‌های مکانی که تراریوم در آن قرار می‌گیرد:

در مجاورت منع نوری باشد

هر تراریومی که دارای گیاه است به نور نیاز دارد. حتی خزه‌ها هم به نور نیاز دارند. بهتر است تراریوم را در نزدیک یک پنجره، لامپ فلورسنت یا هر منبع نوری مناسب قرار دهید.

از اشعه‌های مستقیم خورشید دور باشند

اصلا مهم نیست که از چه گیاهی در تراریوم استفاده می‌کنید. نکته مهم این است که تابش مستقیم نور خورشید با تراریوم سازگاری ندارد. هر موجود زنده‌ای که در داخل شیشه‌ها نگهداری می‌شود در گرمای تابش مستقیم نور خورشید به طور ذاتی دچار سوختگی می‌شود.

دلیل آن هم این است که شیشه‌ها اشعه خورشید را در محیط محصور خود جمع می‌کنند که در این صورت گرما به مرور زمان افزایش می‌یابد. این پدیده دقیقا مثل اثر گلخانه‌ای است. برای تجسم این اثر به خودرویی فکر کنید که در یک ظهر تابستانی زیر آفتاب مانده است. پس کاملا حس می‌کنید که در این صورت محیط داخل خودرو چقدر گرم و غیر قابل تحمل می‌شود.

در معرض تابش لامپ‌های فلورسنت باشند

اگر از منبع نور مصنوعی استفاده می‌کنید اطمینان حاصل کنید که این لامپ‌ها برای گیاهان ساخته شده باشند. وضعیت قرار دادن لامپ‌ها باید طوری باشد که گیاه از آن سود ببرد، نه این که موجب سوختگی برگ‌های آن شود. مراقب باشید تراریوم‌هایی که از جنس پلاستیک یا اکریلیک هستند اگر با فاصله کمی در زیر لامپ‌ها قرار بگیرد، احتمال ذوب شدن آن‌ها وجود دارد.

در یک اتاق گرم قرار بگیرد

باید به دامنه دمایی که قادر است گیاه را از سرمازدگی حفظ کنند توجه شود. تراریوم ‌ها،گیاه را در برابر سرمای شدید حفظ نمی‌کنند. وقتی دما به پایین‌تر از منفی یک درجه سانتی‌گراد برسد، تمام محتویات تراریوم ممکن است در معرض یخ‌زدگی قرار بگیرد.

دور از منابع گرمازا باشند

تراریوم‌ها را روی وسایل گرمازا قرار ندهید و بهتر است طی فصول سرما تراریوم را از این منابع گرما دور کنید.

از تغییرات ناگهانی دما دور باشند

باید همواره به یاد داشته باشید که جنس تراریوم شیشه است و تغییر ناگهانی و شدید در دما می‌تواندموجب شکستن این شیشه‌ها شود، به خصوص اگر شیشه استفاده شده ضعیف باشد.