مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

نور گیاهان آپارتمانی

Tuesday، ۲۸ Dey ۱۴۰۰

چکونگی نور گیاهان آپارتمانی

نور گیاهان آپارتمانی یکی از نیازهای این گیاهان می باشد. همه گیاهان علاوه بر خاک گل مناسب، آبیاری و دما به نور هم نیاز دارند و معمولا همه گل و گیاهان عاشق نور هستند. روش نگهداری گیاهان آپارتمانی با هم متفاوت است و گیاهان مختلف نیا‌زهای نوری متفاوتی دارند پس باید به این نکته توجه کنیم که نور گیاهان آپارتمانی باید چگونه باشد. برخی از گیاهان نور مستقیم نیاز دارند و باید در مقابل نور مستقیم قرار بگیریند و بعضی از گیاهان هم، نور مستقیم خورشید را دوست ندارند و باید پشت پنجره یا در سایه باشند البته باید به تغییر فصل توجه کنید زیرا تغییر زاویه و شدت تابش نور خورشید در فصل‌های مختلف باعث پژمردگی یا سوختگی برگ گیاهان نشود.

محل قرارگیری جهت نور گیاهان آپارتمانی

از نظر میزان دریافت نور، پنجره‌های خانه را به صورت ( شمالی، شرقی، غربی، جنوبی ) تقسیم بندی می کنند پس پنجره‌های جنوبی بیشترین میزان و پنجره‌های شمالی کمترین میزان دریافت نور را دارند. بنابراین بعد از خرید گل و گیاهان آپارتمانی به نیاز نوری آن‌ها دقت بیشتری داشته باشید تا گل و گیاهان شما دچار مشکل نشوند. در این رابطه برای شناخت میزان نیاز نور گیاهان آپارتمانی خود می توانید از کارشناسان شرکت گلباران مشاوره رایگان دریافت نمایید.

اهمیت نور گیاهان آپارتمانی

تمام موجودات زنده‌ دنیا به آب و غذا نیاز دارند و غذا برای گیاهان همان نور است و گیاهان در واکنشی به نام فتوسنتز از نور استفاده می‌کنند که در این فرآیند انرژی نور توسط کلروپلاست‌ها جذب شده سپس واکنش‌های متابولیکی متفاوتی رخ می‌دهد که یکی از آن‌ها تولید قند برای گیاه بوده و قند سوخت گیاه است پس هر چه گیاهان در مقابل نور بیشتری قرار بگیرند، انرژی بیشتری تولید می‌کند و رشد سریع‌تری خواهند داشت. آشنایی با مشخصه‌‌های کیفیت نور (رنگ) و مقدار نور (شدت) می‌تواند در نگهداری بهتر گیاهان آپارتمانی‌ به ما کمک کند. در واقع نور کمک می کند تا شیره خام در برگها با عمل فتوسنتز تبدیل به شیره پرورده مورد نیاز گیاهان شود.

کیفیت نور گیاهان آپارتمانی

کیفیت نور بر اساس رنگ و نوع نور تعریف می‌شود و در واقع نور انرژی است که طول موج‌های متفاوتی دارد و هر کدام از آن‌ها رنگ جداگانه‌ای دارد البته رنگ‌هایی که ما با چشم می‌بینیم برای گیاه مفید نیست چون گیاهان نور را متفاوت از انسان‌ها می‌بینند و جالب است بدانید که گیاهانی که به رنگ سبز دیده می‌شوند علت آن بازتاب نور سبز می‌باشد پس نیازی به نور سبز ندارند در واقع گیاهان به نور قرمز، آبی و بنفش نیاز دارند و نور‌های نامرئی مثل اشعه‌ فرابنفش خورشید و فروسرخ (مادون قرمز) نیاز دارند که بتوانند برای استفاده آن‌ها را جذب کنند.

مقدار نور گیاهان آپارتمانی

مقدار نور یعنی شدت نوری که به برگ‌های گیاهان می‌تابد و در واقع هرچه مقدار بیشتری فوتون نوری به گیاه بتابد گیاه انرژی بیشتری جذب می‌کند و رشد سریعتری خواهد داشت مثلا رشد بگونیا و اگزالیس دقیقا به مقدار نوری وابسته است که این گیاهان در طول روز دریافت می‌کنند. هر گیاهی که میوه و گل تولید ‌کند، رشد آن‌ها به مقدار نور دریافتی وابسته است و این گیاهان با مواد اولیه و اصلی مثل آب، دی اکسید کربن، قند و موادغذایی کار می‌کنند و آن‌ها را به ملکول‌های پیچیده مانند رنگ‌ دانه‌ گل‌ها تبدیل می‌کنند و در زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار نور مورد نیازشان را کاملا دریافت کنند. بعضی از گیاهان اگر مقدار نور مورد نیاز خود را دریافت نکنند مکانسیم خود کنترلی‌ آن‌ها فعال می‌شود یعنی گل نمی‌دهند یا اگر گل بدهند در نیمه‌ راه گل‌هایشان می‌ریزد.

نور گیاهان آپارتمانی در فضای باز و بسته

نور در فضای باز حتی در سایه هم از همه جهات می‌تابد یعنی ۳۶۰ درجه از اطراف و ۱۸۰ درجه از بالای گیاهان، اما وقتی که گیاهان در فضای بسته هستند معمولا نور از یک منبع به گیاهان می‌تابد، مثلا از یک پنجره و همین باعث می‌شود زاویه تابش نور به اندازه‌ زیادی محدود شود. در واقع وقتی گیاهی را از فضای باز به محیط بسته می‌آوریم مقدار فعالیت سلول‌های گیاه را کاهش می‌دهیم پس نباید انتظار داشته باشیم که گیاه مانند قبل گل و برگ‌های جدید بدهد و سریع رشد کند پس گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور کم با نگهداری آسان برای محیط‌های بسته مثل آپارتمان یا محل کار گزینه‌ خوبی هستند و باید هنگام تهیه گیاهان آپارتمانی، به نوع نوری که به آن نیاز دارند توجه کنید و نوع نور گیاهان آپارتمانی بر اساس نیازشان به سه دسته تقسیم می‌شوند:

نور مستقیم (زیاد):

یعنی نور مستقیمی که هیچ مانعی بین منبع نور مثل پنجره و گیاه وجود نداشته باشد و مستقیما با گیاه برخورد می‌کند فقط در این حالت است که گیاه بیشترین مقدار نور را دریافت می‌کند. گیاه طبیعی آلوئه ورا ، ساکولنت‌ها و درختان نخلی از گیاهان آفتاب ‌دوست هستند که می‌توانند نور مستقیم را به مدت حداقل ۶ ساعت در روز دریافت کنند و اگر این گیاهان در محیط بسته قرار دارند باید پرنورترین جای محیط را به این گیاهان اختصاص بدهید. نور پشت پنجره جنوبی فیلتر شده.

نور غیر مستقیم (متوسط):

نوری است که به صورت غیر مستقیم در فضای باز به گیاه می‌رسد یا در فضای بسته مانعی مثل پرده‌ بین گیاه و منبع نور وجود دارد و نور به صورت شکسته و پراکنده به گیاه می‌رسد. گیاه طبیعی آگلونما ، مانسترا و گیاه طبیعی سرخس‌ گیاهانی هستند که این نور را دوست دارند چون در جنگل هم نور را به صورت پرتو‌های پراکنده و از میان درختان دریافت می‌کردند. این گیاهان نمی‌توانند نور مستقیم و شدید خورشید را تحمل کنند و نور متوسط را ترجیح می‌دهند.

نور پخش شده یا فیلتر شده (نور کم):

نور کم یعنی هیچ نور مستقیم یا غیر مستقیمی به گیاه‌ نرسد و احتمالا گیاه از منبع نور خیلی دور است یا در اتاقی با نور مصنوعی قرار دارد. نور کم یعنی انرژی و غذای کم برای گیاه و بعضی از گیاهان می‌توانند نور کم را تحمل کنند و زنده بمانند، البته رشد کمی دارند مانند گیاه طبیعی سانسوریا و گیاه طبیعی عبایی .

نکاتی در مورد نور گیاهان آپارتمانی

☸ زاویه‌ تابش خورشید در ساعت‌های مختلف شبانه روز و فصل‌ها تغییر می‌کند و بر مقدار نوری که گیاه‌ دریافت می‌کند، تاثیر می‌گذارد پس در طول سال، بهترین مکان را بسته به نیاز نوری آن‌ها انتخاب کنید.‌

☸ بهتر است که پرده‌ای نازک بین گیاه و نور خورشید وجود داشته باشد البته اگر شرایط نوری مناسبی در منزل ندارید، می‌توانید از نور مصنوعی (لامپ مهتابی) و گیاهان سازگار با آن استفاده کنید.

☸ گیاهان مقابل پنجره را هر ۱۵ روز يكبار به اندازه ۹۰ درجه بچرخانيد تا به صورت متقارن رشد کند و به سمت نور کج نشوند‌.

☸ گیاهان ابلق، به نور بیشتری نسبت به گیاهان سبز نیاز دارند پس آنها را در جای پرنور قرار دهید.

☸ گیاهان گل‌دار به طور کلی نور زیاد را دوست دارند و در شرایط نوری خوب، گل می‌دهند.

☸ به علت كمبود نور مناسب در آپارتمان جاي گلدان‌ها را با هم عوض كنيد.

در این مقاله درباره نور گیاهان آپارتمانی به شما عزیزان آموزش دادیم و امیدواریم که مورد استفاده شما قرار گرفته باشد و چنانچه سوالی در خصوص نگهداری گیاهان آپارتمانی دارید و اطلاعات کافی در این خصوص ندارید قبل از خرید این گیاهان می توانید با گیاه پزشک گلباران در ارتباط باشید. همچنین جهت سفارش و خرید گیاهان آپارتمانی و خاک و کود مناسب برای گیاهان خود می‌توانید به سایت گلباران سبز مراجعه کنید.

راههای ارتباطی :

شماره واتساپ: ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸

شماره گیاه پزشک: ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵ داخلی ۴