مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

معایب کود شیمیایی

Saturday، ۴ Tir ۱۴۰۱

با معایب کود شیمیایی بیشتر آشنا شوید

همان طور که میدانید گیاهان برای داشتن رشد مناسب به عناصری نیاز دارند. اکثر گیاهان عناصر مورد نیاز خود برای رشد را از طریق خاک تامین می کنند. این احتمال وجود دارد که به دلایل گوناگون خاک گیاه شما نتواند به تنهایی نیازهای گیاه را تامین کند. به همین دلیل است که استفاده از انواع گوناگون کود برای رشد گیاهان ضروری است. همچنین این یک واقعیت است که امروزه این روش تنها راه برای دستیابی به گیاهانی با رشد خوب و مناسب است. در این مقاله می خواهیم شما را با مزایا و معایب کود شیمیایی بیشتر آشنا کنیم. در ادامه این مقاله با شرکت گلباران سبز گیلان همراه باشید تا بیشتر در این باره بدانید.

برای آن که بهتر بتوانیم مزایا و معایب کود شیمیایی را نام برده و توضیح دهیم بهتر است ابتدا با مفاهیم اولیه آن آشنا شویم.

کود شیمیایی چیست و چه کاربردی دارد

اگر بخواهیم به شکل کلی چیستی کود شیمیایی را بیان کنیم باید گفت؛ هر ماده ای که به رشد گیاه کمک کند با عنوان کود شیمیایی شناخته می شود. به شکل کلی می توان گفت کار کود شیمیایی تامین نیازهای گیاهان است. نیازهایی که گیاه نمی تواند از خاک به شکل طبیعی دریافت کند. این کودها از راه انجام فرایندهای شیمیایی تولید و ساخته می شوند به همین دلیل به آن ها کودهای شیمیایی می گویند.

همان طور که بیان شد استفاده از کودها برای رشد گیاه امری ضروری است. البته نباید از این نکته به راحتی گذشت که این مواد معایب بسیاری دارند. در کنار مزایای مختلف کودهای شیمیایی برای رشد گیاه مانند کمک به افزایش سرعت رشد، معایب بسیاری نیز وجود دارد. البته باید اشاره کرد که در اینجا منظور از کودها شیمیایی، کودهای غیر اورگانیک است.

مزایا و معایب کود شیمیایی

مزایای کود شیمیایی.

برای آن که معایب کود شیمیایی را برای شما توضیح دهیم بگذارید ابتدا مزایای آن را به شکل کلی نام ببریم. مزایای کود شیمیایی عبارت اند از: ۱. بهای ارزان کودها به نسبت نتیجه کار آن ها ۲. افزایش بازدهی محصول و تسریع رشد گیاهان به خصوص در کشاورزی ۳. تامین فوری و دقیق نیازهای گیاهان با این کودها ۴. بهتر بودن این نوع از کودها به نسبت کود حیوانی و غیره.

معایب کود شیمیایی

در کنار مزایای بسیار، کودهای شیمیایی معایب بسیاری نیز دارند. معایب کود شیمیایی عبارتند از:

  • عیب بزرگ کودهای شیمیایی این است که عناصر سمی درون آن وارد زنجیره های غذایی انسان ها شده است. البته در صورتیکه بیشتر از نیاز گیاهان به خاک داده شود نه تنها باعث تخریب بافت خاک میگردد بلکه سلامت انسانها را بدلیل عدم تجربه کامل آنها در میوه و گیاهان برگی به خطر می اندازد.
  • از معایب کود شیمیایی که امروزه نیز بسیار افزایش یافته است، ایجاد خطر ابتلا به بیماری سرطان است. همچنین کودهای شیمیایی میزان ابتلا به بیماری های دیگری مانند پارکینسون و پوکی استخوان را نیز افزایش می دهند.
  • یکی از معایب کود شیمیایی این است که استفاده طولانی و بلند مدت از این کودها باعث نابودی باکتریهای مفید در خاک میشود. همچنین این کودها باعث ایجاد آلودگی در آب های زیرزمینی است.

مزایا و معایب کود شیمیایی

تمام این مشکلات و معایب کود شیمیایی باعث شده است که استفاده از این نوع کودها تنها با شرایط حساب شده انجام شود. در ادامه به بعضی از نکته های مهمی که بهتر است در این باره بدانید اشاره میکنیم. نکاتی که در هنگام استفاده از کودهای شیمیایی باید آنها را رعایت کنید عبارتند از:

در نظر داشته باشید که با وجود آن که کودهای شیمیایی برای رشد گیاه ضروری هستند؛ اما پیش از مصرف آن ها باید نوع کود، نوع گیاه و نوع خاک را به دقت بررسی کرد.

همچنین به میزان کود دهی به خاک توجه داشته باشید. نکته اصلی در کود دادن به گیاه این است که به اندازه ای باید به خاک کود داد که برای گیاه قابل جذب باشد. زیرا به این دلیل که عناصر موجود در کودها نیمه عمر زیادی دارند جذب نشدن آنها به گیاه باعث ایجاد آلودگی در محیط زیست خواهد شد.

آزمایش آب و خاک و استفاده از کود شیمیایی

در پایان برای اینکه از محصولات زراعی و باغی خوبی برخوردار باشید قبل از استفاده از هر نوع کود شیمیایی نمونه خاک مورد کشت خود را به همراه آب آبیاری جهت آنالیز نمودن از نظر بررسی میزان عناصر موجود در اختیار آزمایشگاه خاک و آب قرار داده تا نه تنها جلوگیری از تخریب خاک برای نسلهای آینده نمائید بلکه سلامت خودتان را نیز به خطر نیندازید.

نتایج آزمایش خاک و آب را میتوانید جهت بررسی و توصیه های کودهای مناسب و مورد نیاز بستر کشت را به کارشناسان فنی شرکت گلباران سبز اعلام نمائید.

نکته دیگر که پیش از استفاده از کود برای رشد گیاه باید در نظر داشت خرید درست کود شیمیایی است. همان طور که خواندید معایب کود شیمیایی بسیار زیاد است. به همین دلیل بهتر است برای دوری از این مشکلاتی که ممکن است کودها به محیط زیست و یا بدن شما وارد کنند، کود مناسب گیاه خود را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. پیشنهاد ما به شما مراجعه به سایت گلباران سبز است.

خرید محصولات گلباران سبز

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، خرید اینترنتی و آنلاین است. از این طریق می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و صرف هزینه کمتر، به خواسته‌های خود برسید. فروشگاه اینترنتی شرکت گلباران سبز بزرگترین مرکز فروش محصولات کشاورزی، کودهای ارگانیک و انواع خاک گل در تهران و سراسر کشور است و امکان خرید انواع محصولات را در حجم و سایزهای مختلف با تضمین کیفیت و قیمت، برای شما عزیزان فراهم آورده است. برای خرید انواع محصولات و خاک گلدان به صورت اینترنتی می‌توانید به سایت گلباران سبز مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس بگیرید و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.