مشتری گرامی هزینه ارسال بار در کل به عهده مشتری می باشد. لطفا قبل از تایید سفارش هزینه ها را کامل ملاحظه نمایید.
گلباران سبز گیلان

خاک گلدان سانسوریا

Monday، ۲۷ Dey ۱۴۰۰

نکاتی در خصوص خاک گلدان سانسوریا

سانسوریا جز گیاهان آپارتمانی معروف و پرطرفدار می‌باشد و در عین زیبایی و تنوع زیاد گونه‌ها، نگهداری از آن آسان می‌باشد و جز گیاهان سرسخت و مقاوم است، ولی اگر نیازهای اصلی و خاک گلدان سانسوریا را از نظر مواد غذایی فراهم نکنید گیاه شما به مرور زمان از بین خواهد رفت. همان طور که گفته شد خاک گلدان سانسوریا یکی از نیازهای مهم گیاه می‌باشد که اگر شرایط خاک مناسب نباشد گیاه شما رشد خوبی نخواهد داشت و یا رشد آن متوقف خواهد شد. برای داشتن گیاه شاداب و همیشه سرسبز باید از ترکیبات خاک گلدان سانسوریا و خواص آن اطلاعات لازم را داشته باشید تا بتوانید از گیاه خود به خوبی نگهداری کنید پس با ما همراه باشید تا دراین مقاله نکاتی را به شما توضیح دهیم.

شرایط خاک گلدان سانسوریا

سانسوریا خاک سنگین، با ترکیبی از شن، ماسه، رس و مواد آلی را دوست دارد که PH آن بین 4.5 تا 7 باشد و همچنین شرایط زهکشی خاک هم به خوبی رعایت شده باشد چون سانسوریا به آبیاری کم احتیاج دارد و خاک گیاه آب را نباید درخو نگه دارد و بلافاصله بعد از آبیاری آب اضافه از آن سریع خارج شود. پس در زمان تعویض گلدان و فراهم کردن خاک گلدان سانسوریا، توجه داشته باشید که زهکشی خاک به درستی انجام شود و اگر سانسوریا را در باغچه می‌کارید، به خاک و نور آن بسیار دقت کنید و قسمتی از باغچه را انتخاب کنید که زهکشی خاک خوب باشد و بیشتر اوقات سایه باشد و نور کافی به صورت غیر مستقیم به گیاه بتابد و از تابش مستقیم نور خورشید به آن جلوگیری کنید.

بهترین ترکیب خاک گلدان سانسوریا

در صورت داشتن ترکیبات قوی در خاک گلدان سانسوریا، گیاه رشد بسیار خوبی خواهد داشت و در بعضی از گونه‌ها حتی گل هم می‌دهد، گل‌های سانسوریا رنگی سبز تا سفید دارند، البته گیاه طبیعی سانسوریا گل‌های زیادی تولید نمی‌کند و تعداد خیلی کمی شکوفه روی ساقه‌های آن رشد می‌کند. همچنین اگر خاک گلدان سانسوریا از لحاظ مواد غذایی بسیار عالی باشد ریزوم‌های زیادی در اطراف ریشه رشد خواهند کرد که پس از گذشت زمان به سانسوریاهای زیبایی تبدیل می شوند. در تهیه خاک گلدان سانسوریا می‌توانید خاک مورد نیاز را از ترکیب کردن موادی مانند پیت ماس، ماسه، خاک و برگ، ورمیکولیت و پرلیت درست کنید که علاوه بر سنگین بودن خاک، زهکشی خوبی هم داشته باشد. اما این ترکیب تنها ترکیب خاک گلدان سانسوریا نیست بلکه استفاده از خاک برگ در کنار خاک لومی هم می‌تواند عالی باشد.

خاک کاکتوس برای سانسوریا مناسب است؟

برای این که بدانیم از خاک کاکتوس برای خاک گلدان سانسوریا می‌توان استفاده کرد باید شرایط نگهداری آن‌ها را بدانیم. نگهداری از گیاه طبیعی کاکتوس و سانسوریا بسیار شبیه به هم است، اما تفاوت‌های زیادی با هم دارند که میزان نیاز آن‌ها به آب، کود و مواد مغذی متفاوت می‌باشد. خاک کاکتوس میزان بیشتری شن و ماسه دارد تا بتواند آب اضافی را عبور دهد، علاوه بر آن زهکشی بسیار زیادتری نسبت به خاک گلدان سانسوریا دارد اما برای سانسوریا باید خاک سنگین انتخاب کرد. پس خاک کاکتوس را به دلیل سبک بودن و بدون هیچ تغییری نباید در خاک گلدان سانسوریا استفاده کرد شما می‌توانید خاک کاکتوس را با کود ورمی کمپوست، خاک و برگ، پرلیت و زغال ترکیب و اصلاح کنید و بعد آن را برای خاک گلدان سانسوریا استفاده کنید.

تقویت خاک گلدان سانسوریا

سانسوریا دارای برگ‌هایی بلند و پهن می‌باشد و جالب است بدانید که برگ های گسترده سانسوریا با جذب سموم و دی اکسید کربن و تولید اکسیژن، هوای محیط اطراف را تصفیه می‌نماید اما برای اینکه گیاه شما یک زندگی سالم و طولانی داشته باشد بایستی تقویت خاک گلدان سانسوریا را به درستی انجام بدهید و می‌توانید از مواد ارگانیک و همیشه در دسترس برای این کار استفاده کنید که در ادامه چند روش را برای تقویت خاک گلدان سانسوریا به شما معرفی می‌کنیم.

1- استفاده از پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ یک تقویت کننده عالی و ارگانیک برای خاک گلدان سانسوریا می‌باشد که دارای مواد معدنی مانند کلسیم، سیلیس، پتاسیم، آهن و منیزیم است. هنگام استفاده از تخم مرغ پوست آن را دور نیاندازید و از آن برای تقویت خاک گلدان سانسوریا استفاده نمایید زیرا این ماده نوعی کود طبیعی محسوب می شود. همچنین پوست تخم مرغ نیازی به آسیاب کردن ندارد چون این پوست با قرار گرفتن در خاک کم کم تجزیه شده و در نهایت تبدیل به خاک خواهد شد. بهتر است در استفاده از پوست تخم مرغ زیاده روی نکنید زیرا با بر هم خوردن تعادل مواد آلی و مغذی خاک گلدان سانسوریا به گیاه آسیب می‌رسد و در نهایت نتیجه خوبی از این کار حاصل نخواهد شد.

2- استفاده از قهوه و تفاله چای

پس از نوشیدن چای و قهوه تفاله‌های آن‌ها را دور نریزید زیرا قهوه برای رشد گیاه مناسب بوده و می‌توانید از آن برای رشد گیاه در خاک گلدان سانسوریا استفاده نمایید. نیتروژن موجود در قهوه باعث می شود تا برگ‌های آن سبز رنگ و محکم شوند و همچنین منیزیم و پتاسیم آن نیز برای رشد مطلوب گیاه مفید خواهد بود. استفاده از تفاله چای در خاک گلدان سانسوریا دارای مزیت‌هایی مانند رشد بهتر گیاه، تامین مواد ضروری خاک، شفاف کردن رنگ برگ‌های سانسوریا و همچنین کود بسیار ارزان و به صرفه می‌باشد.

3- استفاده از پوست موز

پوست موز یکی از بهترین مواد طبیعی برای تقویت خاک گلدان سانسوریا محسوب می‌شود چون مقادیر بالایی از پتاسیم، فسفر و کلسیم دارد که می تواند مواد مغذی خاک گیاه را تامین نماید. ابتدا پوست موز را به قطعات کوچک خرد کنید و سپس آن‌ها را تا حدود ۶ سانتی‌متر پایین‌تر از سطح خاک استفاده کنید. همچنین می‌توانید پوست موز را به صورت خشک شده آسیاب کرده و بعد به خاک گیاهتان اضافه کنید.

4- استفاده از صدف

اگر در مناطق ساحلی و کنار دریا زندگی می‌کنید احتمالا صدف های زیادی در اطراف محل زندگی شما وجود دارد که می‌توانید صدف‌ها را برداشته و آن‌ها را کامل خرد نمایید سپس از آن برای تقویت خاک گلدان سانسوریا استفاده نمایید زیرا صدف‌ها دارای مقادیر زیادی از کربنات کلسیم هستند که باعث ایجاد خاک بیشتر خواهند شد.

5- ترکیب پوست تخم مرغ، تفاله قهوه و پوست موز

ترکیب پوست تخم مرغ، پوست موز و تفاله قهوه هم می‌تواند باعث تقویت خاک گل سانسوریا شود که برای این کار باید مواد را به خوبی خشک کرده و بعد از آسیاب کردن، آن‌ها را درون خاک بریزید. توجه کنید که هیچ یک از مواد نباید مرطوب یا خیس باشند زیرا رطوبت باعث آفت زدن گیاه شما خواهد شد.

نکته مهم در تهیه و خرید خاک گلدان سانسوریا

اگر در تهیه و ترکیب کردن مواد برای خاک گلدان سانسوریا اطلاعات و تجربه لازم را ندارید می‌توانید از خاک‌های آماده برای این کار استفاده کنید و حتما از شرکت‌ها و فروشگاه‌های معتبر مانند شرکت گلباران سبز خرید خاک گلدان سانسوریا را با اطمینان انجام بدهید. خاک مناسب سانسوریا به شکل آماده، خاک برگ مخلوط شده با پرلیت است و شرکت گلباران سبز این خاک را به صورت ضدعفونی شده و با کیفیت عالی ارائه می‌دهد چون ضدعفونی نشدن خاک یا وجود قارچ و بیماری در آن، موجب مبتلا شدن گیاه شما به آفت خواهد شد و این آفت و بیماری ممکن است بین تمام گیاهان شما پخش شود.

برای خرید خاک گلدان سانسوریا و ترکیبات آن و همچنین محصولات دیگر شما می‌توانید به فروشگاه اینترنتی گلباران سبز مراجعه کنید یا با شماره‌های ۰۲۱۸۸۷۱۰۰۰۵۰۲۱۸۸۷۱۴۴۴۷ تماس گرفته و یا به شماره ۰۹۱۹۶۸۸۴۰۹۸ در واتساپ پیام دهید.